• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

مدیریت حساب های دریافتی با رعایت ۵ نکته

مدیریت حساب های دریافتی با رعایت ۵ نکته

دنیا تغییر کرده است و به دنبال آن مشاغل نیز دچار تغییر و تحول شده اند . حرفه حسابداری نیز از این امر مستثنا نبوده است . برای یک کارشناس حسابداری در هر سطح ، تجربه همگام شدن با این تغییرات نیز چالش برانگیز می باشد . بنابراین ، در این مقاله ، پنج روند از بهترین روند ها در خصوص حساب های دریافتی در امسال را بررسی و تجزیه و تحلیل می کنیم .

کدام روندهای جدید در حساب های دریافتی در سال های آینده مؤثرترین خواهند بود ؟ برای آشنایی با بهترین روندهای حساب های دریافتی و نحوه پیاده سازی آنها در کسب و کار به ادامه مطلب می پردازیم :

روند حساب های دریافتی صحیح چه ضرورتی برای سازمان دارد ؟

روندهای مدیریت دریافتی برای کسب و کارها برای انطباق با فناوری در حال تحول ، ارائه تجربیات استثنایی به مشتریان و بهبود مدیریت جریان نقدی حیاتی می باشد و پردازش سریع ‌تر پرداخت را تسهیل می‌ کنند، تاخیر ها در پرداختی ها را کاهش می ‌دهند و رضایت مشتری را در اولویت قرار می ‌دهند که منجر به تجربه مالی کارآمدتر و کاهش خطرات مربوط به تاخیر در پرداخت ‌ها می گردد .

روندهای حساب های دریافتی برتر که باید بدانید :

با ظهور روندهای جدید در حساب های دریافتی ، یک چیز واضح است : اتوماسیون مالی به طور روز افزون در حال توسعه و گسترش است و برای کسب و کار های امروزی ضروری شده است . اتوماسیون مالی نقش اساسی در تسریع وظایف تکراری و بهبود فرآیند حساب های دریافتی ایفا می کند . علاوه بر این ، با استفاده از اتوماسیون و رویکردهای مشتری مدار ، کسب و کارها در حال تغییر شکل می باشند و تجربه مالی روان تر و ایمن تری را پیش می گیرند .

حساب های دریافتی

1 – کسب و کارها بر افزایش تجارب پرداخت مشتری تمرکز خواهند کرد :

کسب‌ و کارها اولویت بالایی برای تکمیل تجربیات پرداخت قائل هستند و به دنبال ساده‌ سازی فرآیندها و اطمینان از تراکنش ‌های یکپارچه برای مشتریان هستند . در حساب‌های دریافتی ، تیم ‌ها بر روی کارهایی مانند جمع‌ آوری پرداخت ‌ها ، مدیریت محدودیت ‌های اعتباری ، حل اختلافات فاکتورها و افزایش رضایت کلی مشتری از طریق نقاط تماس مختلف تمرکز می‌ کنند .

بهبود تجربه مشتری شامل ارائه گزینه‌های پرداخت راحت مانند چک الکترونیکی ، پول نقد ، پرداخت‌های الکترونیکی ، کارت‌های اعتباری و … می شود .

در سال جدید تعداد زیادی از کسب‌ و کارها به فرآیندهای حساب‌ های دریافتی خودکار ( اتوماسیون حساب های دریافتی ) روی می‌ آورند و از راه‌ حل ‌های نوین و به روز در این خصوص ، برای ارتقای تجربیات مشتری و افزایش بهره‌ وری تیم مالی سازمان استفاده می‌ کنند.

برنامه های حسابداری هوشمند مانند برنامه حسابداری افرا سیستم میهن شامل ویژگی هایی مانند پردازش پرداخت ها ، صورتحساب الکترونیکی، امتیازدهی ریسک اعتباری مشتریان و … می باشد . روش ها و راه ‌حل‌ های حساب های دریافتی همچنین روش ‌های حل اختلاف با مشتذی ها را تسهیل می‌ کنند و داده ‌های فاکتور و پرداخت را به ‌روز نگه می ‌دارند .

2 – اتوماسیون حساب های دریافتی برای بهینه سازی فرآیند مالی :

اتوماسیون حساب های دریافتی آماده است تا چشم انداز فرآیند های مالی و حساب های دریافتی را متحول سازد و به عنوان یک روند محوری و کلیدی ظهور کند . با استفاده از فناوری ، کسب‌ و کارها می توانند فرآیندهای مالی  خود را ساده ‌سازی کنند که منجر به افزایش کارایی و بهینه ‌سازی مدیریت جریان نقدی می‌ شود .

از طریق اتوماسیون  حساب های دریافتی ، وظایف دستی مانند ورود داده ‌ها و پردازش فاکتور با سیستم‌ های خودکار جایگزین می‌ شوند که احتمال خطای انسانی را کاهش می ‌دهد و به تیم‌ های مالی اجازه می ‌دهد تمرکز خود را به سمت فعالیت ‌های استراتژیک در جهت پیش برد اهداف سازمان هدایت کنند .

اتوماسیون حساب های دریافتی چگونه کار می کند ؟ اتوماسیون حساب های دریافتی شامل تولید و پردازش الکترونیکی صورت‌ حساب ‌ها ، استفاده از فهرست ‌های کاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای اولویت‌ بندی مجموعه ‌ها ، ارسال وجوه نقد بدون خطا و تقلب در سیستم و مدیریت ریسک اعتباری مشتریان به صورت لحظه ای می باشد و به کارمندان این امکان را می دهد که زمان صرف شده برای کارهای معمول را کاهش دهند و توجه را به مدیریت حساب های مشتریان پرخطر و ابتکارات استراتژیک معطوف کنند که به طور قابل توجهی به مدیریت ارتباط با مشتری کمک می کند .

علاوه بر این ، اتوماسیون حساب های دریافتی نگهداری از داده های اصلی به روز شده مالی سازمان را تضمین می کند و دقت عملیاتی را از طریق نظارت مستمر و اصلاحات خودکار افزایش می دهد . این امر خطاها را در داده‌ های مالی کاهش می ‌دهد ، معوقات فروش روز را کاهش می‌ دهد و با از بین بردن تاخیر در توزیع فاکتور ، درخواست نقدی و بسته شدن سریعتر فاکتور ، اثربخشی جمع ‌آوری کننده را تقویت می سازد .

پذیرش روزافزون راه‌ حل‌ های اتوماسیون در حساب های دریافتی توسط گزینه ‌های در دسترس ارائه می ‌شود که ویژگی ‌های پیشرفته‌ ای مانند تطبیق اسناد مالی مبتنی بر هوش مصنوعی ، قالب ‌های صورت ‌حساب قابل تنظیم و یادآوری ها به مشتریان را از طریق ایمیل ، اس ام اس و تماس را ارائه می ‌دهند . این مزایا منجر به پذیرش روزافزون راه‌ حل‌ های اتوماسیون مالی می ‌شود و آنها را برای مشاغل جذاب‌ تر می‌ سازد .

برای اطلاعات بیشتر در مورد حساب های دریافتی وساده سازی آن توصیه می شود مقاله ” حساب های دریافتی و ساده سازی آن ” را از طریق کلیلک بر روی ( اینجا ) مشاهده بفرمایید .

3 – امنیت داده ها و مدیریت ریسک در اولویت هستند :

امنیت داده ها به عنوان یک نگرانی اساسی برای تیم های حساب های دریافتی مطرح است ، که در درجه اول به دلیل ارتباط آنها با اطلاعات پرداخت مشتریان است . با انتقال فرآیندهای مالی به سمت فناوری و حوزه دیجیتال ، آسیب پذیری در برابر نفوذ هکرها به شبکه ها و سرقت فاکتورهای محرمانه یا جزئیات مشتری به طور قابل توجهی افزایش می یابد . در نتیجه در  هنگام تهینه این قبیل از برنامه ها نظیر برنامه حسابداری ، برنامه مدیریت خزانه و … حتما از امنیت برنامه توسط شرکت سازنده اطمینان حاصل نمایید .

4 – کسب و کارها از صورتحساب کاغذی به صورتحساب الکترونیکی گذر خواهند کرد :

برای تقویت یک سازمان کارآمد ، به حداقل رساندن هزینه های غیر ضروری بسیار مهم است. پذیرش صورت ‌حساب الکترونیکی برای بازنگری فرآیند های حساب های دریافتی و حساب های پرداختی شما نشان‌ دهنده گامی اساسی به سوی این هدف است .

علاوه بر این ، اصلاح یک خطا در صورت‌حساب‌ های کاغذی برای شرکت‌ ها هزیه ای مجدد را شامل می شود و روابط مشتری را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. برای کاهش هزینه ها و افزایش کارایی ، کسب و کارها به تدریج فاکتورهای کاغذی را به نفع راه حل های صورتحساب الکترونیکی حذف می کنند .

5 – استفاده از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده برای افزایش پیش بینی حساب های دریافتی :

بهبود قابلیت ‌های پیش‌ بینی مالی سازمان از طریق تجزیه و تحلیل پیش ‌بینی ‌کننده به عنوان یک روند محوری و کلیدی در مدیریت مالی سازمانبه شمار می رود . پیش‌ بینی جریان ‌های نقدی نقشی حیاتی در مدیریت نقدینگی مالی سازمان ایفا می ‌کند و جریان های مالی ورودی به یک کسب ‌ وکار را در یک دوره زمانی مشخص پیش ‌بینی می‌ کند . برآورد دقیق وضعیت نقدی آتی شرکت ، خطر محدودیت نقدینگی سازمان را کاهش می دهد و وابستگی به تامین مالی خارجی را کاهش می دهد .

پیش بینی حساب های دریافتی نه تنها چابکی کسب و کار را افزایش می دهد ، بلکه استفاده کارآمد از وجوه نقدی و سرمایه سازمان را نیز افزایش می دهد . علاوه بر این ، پیش‌ بینی دقیق‌ تر درآمد و سود را تسهیل می‌ سازد .

استفاده از تجزیه و تحلیل پیش بینی مالی برای پیش بینی نتایج جریان نقدی آتی به کسب و کارها مزیت رقابتی نسبت به همتایان خود در  دنیای تجارت می دهد و آنها را قادر می سازد تا برنامه ریزی های مالی آینده سازمان را به طور موثر پیش بینی و استراتژی کنند .

حساب های دریافتی

تکنیک های مدیریت حساب های دریافتی :

پیاده ‌سازی تکنیک ‌های مؤثر مدیریت حساب های دریافتی برای افزایش بازدهی در حساب های دریافتی شامل یک سری مراحل ساده می باشد که شامل :

1 – چالش های فرآیند حساب های دریافتی را شناسایی کنید :

با ارزیابی کامل فرآیندهای حساب های دریافتی داخلی خود شروع کنید . چالش ها و حوزه هایی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید . این مرحله اولیه برای درک وضعیت فعلی مدیریت مطالبات شما بسیار مهم است .

2 – اهداف شفاف سال مالی را تعیین کنید :

یک برنامه جامع برای رفع شکاف های شناسایی شده در چرخه فرآیند مالی سازمان خود ایجاد کنید . این طرح باید شامل اهداف روشن و قابل اندازه گیری باشد که به طور ایده آل برای سال مالی پیش رو تعیین شده است. .به عنوان مثال، تعیین اهدافی مانند کاهش بدهی های بد به میزان 15 درصد تا پایان سال مالی 1403 را در نظر بگیرید . تعریف این اهداف نقشه راهی برای بهبود فرآیند کلی مالی سازمان فراهم می سازد .

3 – مهارت فنی را بهبود ببخشید :

برای بهینه سازی کارایی حساب های دریافتی و کاهش هزینه ها ، روی ارتقاء مهارت نیروی کار خود سرمایه گذاری کنید . بهبود مهارت های تکنولوژیکی آنها در چشم انداز دیجیتال امروزی حیاتی است . تجهیز کارکنان و تیم های مالی سازمان به مهارت های لازم باعث می شود که آنها بتوانند به طور مؤثر از ابزارها و سیستم هایی که مدیریت حساب های دریافتی را هدایت می کنند ، استفاده کنند .

4 – اتوماسیون مالی و تجزیه و تحلیل فرآیند مالی را به طور مستمر بررسی کنید :

حوزه اتوماسیون مالی و راه حل های تجزیه و تحلیل فرآیند مالی موجود در بازار را ببرسی کنید . این مرحله شامل تحقیق در مورد گزینه های مختلف و تطبیق آنها با نیازهای خاص کسب و کار شما می باشد . اتوماسیون می تواند وظایف تکراری را ساده کند ، در حالی که تجزیه و تحلیل ها دیدگاه های ارزشمندی را برای تصمیم گیری آگاهانه در خصوص فرآیند مالی ارائه می دهند .

5 – موفقیت تحول دیجیتال را مرور کنید :

ارائه دهندگان برنامه های اتوماسیون مالی بالقوه را به دقت ارزیابی و بررسی کنید و عواملی مانند شهرت و اعتبار برند آنها ، ویژگی های برنامه های آنها و سابقه آنها در تحولات دیجیتال موفق را در نظر بگیرید . اعتبار یک ارائه دهنده و همسویی پیشنهادات آنها با نیازهای شما در انتخاب برنامه حسابداری متناسب با سازمان شما بسیار مهم می باشد .

توضیه می شود در این خصوص از مقاله ” انتخاب برنامه حسابداری متناسب با کسب و کار شما ” از طریق کلیک بر روی ( اینجا ) مشاهده بفرمایید .

آینده حساب های دریافتی در سال جدید :

آینده حساب های دریافتی با تغییرات قابل توجهی همراه با فناوری تنظیم شده است . روندهای نوظهور به افزایش اتوماسیون ، استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین برای ساده‌سازی وظایف حساب های دریافتی اشاره می‌کنند . کسب‌ و کارها به سمت روش ‌های دیجیتالی برای مدیریت سریع ‌تر و دقیق ‌تر در خصوص حساب های دریافتی گام بر می دارند .

حساب های دریافتی

در سال ‌های آینده ، مدیریت حساب های دریافتی بیشتر بر آسان‌ تر کردن پرداخت ‌ها برای مشتریان تمرکز خواهد کرد تا تجربه آنها را افزایش دهد . علاوه بر این ، ابزارهایی مانند تجزیه و تحلیل داده ‌ها برای پیش‌ بینی جریان نقدی و بهبود نحوه جمع‌ آوری پرداخت ‌ها از سوی سازمان ‌ها حیاتی خواهند بود.

به طور کلی ، آینده حساب های دریافتی با همکاری فناوری و رویکردهای مشتری محور برای افزایش کارایی و مدیریت مالی بهتر ، امیدوار کننده به نظر می رسد .

در شرکت افرا سیستم میهن کارشناسان مالی و برنامه نویسی سازمان ، با بررسی اکثر برنامه های داخلی و خارجی مدیریت مالی و حسابداری ، بهترین برنامه حسابداری را برای مدیران کسب و کار طراحی و توسعه داده اند . رابط کاربری برنامه حسابداری افرا به نحوی طراحی و توسعه داده شده است تا عزیزانی که تجربه و  تخصصی در برنامه های مالی و حسابداری نداشته اند بتوانند به راحتی از طریق فیلم های آموزشی قرار گرفته شده بر روی سایت آپارات ( ورود به کانال آپارات افرا سیستم میهن ) و سایت مجموعه افرا سیستم میهن ، مدیریت مالی کسب و کار خود را انجام دهند .
در صورتی که هرگونه چالشی از انتخاب برنامه حسابداری متناسب با کسب و کار خود یا نحوه کار با برنامه داشته باشید . کارشناسان افرا به صورت رایگان گام به گام در کنار شما خواهند بود ؛ برای تماس و مشاوره رایگان با کارشناسان افرا سیستم میهن می توانید ( اینجا ) را کلیک کنید .
نکته : در اتخاب برنامه حسابداری متناسب کسب و کار خود به سراغ برنامه هایی بروید که قبل از خرید به شما ورژن تستی را ارائه دهند تا از امکانات برنامه و بهینه بودن رابط کاربری را اطمینان حاص کنید .
در شرکت افرا سیستم میهن مفتخریم تا قبل از اقدام به خرید شما عزیزان برای تهیه برنامه حسابداری ” نسخه رایگان و بدون محدودیت ” برنامه حسابداری افرا را به صورت تست در اختیار شما قرار دهیم .
برای دریافت این نسخه می توانید ( اینجا ) را کلیک بفرمایید .​