نرم افزار خزانه داری
نرم افزار و سیستم خزانه داری گونه ای از نرم افزار مالی می باشد که : فرآیند مدیریت عملیات مالی شرکت در آن انجام شود. فعالیتهایی مالی مانند گردش پول، جریان نقدینگی، سرمایه گذاریها. بخش مدیریت خزانه داری برای حفظ نقدینگی و ثبات مالی شرکت همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده. سیستم خزانه داری همانند سایر بخش های مالی از اهمیت استراتژیکی برخوردار است، و داری ارتباط تنگاتنگی در بخش مالی است، پس نیاز به ابزار و فناوری سیستمی مانند نرم افزار خزانه داری بصورت محسوسی دیده می شود.نرم افزار خزانه داری عموما همان بخش دریافت و پرداخت است اما در نرم افزارهای نوین به بخشهای مانند مدیریت نقدینگی، تسهیلات مالی، سپرده گزاری، ضمانت نامه و تنخواه گسترش یافته است.
آشنایی با نرم افزار و سیستم خزانه داری
سیستم خزانه داری افرا به 3 قسمت تقسیم می شود
- اطلاعات پایه (معرفی بانکها – حسابهای بانکی – دسته چک)
- عملیات خزانه داری (دریافت – پرداخت) و حسابداری خزانه داری
- گزارشات
- اطلاعات پایه (معرفی بانکها – حسابهای بانکی – دسته چک – صندوق )
اطلاعات اولیه این سیستم شامل معرفی انواع بانک ، حساب بانکی و امضاهای مجاز ، انواع قالب دسته چک جهت پرینت چک ، تعریف قالبهای دیسکت جهت مغایرت گیری بانک و صورتحساب تمامی بانکها و تعریف صندوق ها می باشد
امکان تعریف کدینگ مجزا برای هر بانک و هر عملیات بانکی از سایر امکانات سیستم می باشد - عملیات خزانه داری (دریافت – پرداخت) و حسابداری خزانه داری
عملیات خزانه داری در این سیستم به دو صورت کلی دریافت و پرداخت می باشد که برای هر دو صورت بانک و صندوق قابل اجرا بوده که خود به انواع سند مختلف تقسیم می شود
دریافت (دریافت وجه نقد ، دریافت چک ، دریافت سفته ، اسناد تضمینی ، تسهیلات ، ضمانت نامه) پرداخت (پرداخت وجه نقد ، پرداخت چک ، پرداخت سفته ، اسناد تضمینی ، تسهیلات ، ضمانت نامه)
سایر عملیتهای کلی مانند واگذاری ، وصول ، واخواست و حقوق کردن اسناد نیز در این سیستم وجود دارد که توسط کاربران قابل تنظیم و تعریف می باشد
تمامی عملیاتهای این سیستم می تواند به عنوان سندی در سیستم حسابداری ثبت گردد
هر کدام از انواع سند دارای قالب چاپ منحصر و قابل طراحی می باشد و امکان دستی یا اتوماتیک کردن نحوه شماره گذاری برای تمامی انواع سند وجود دارد
برای هر کدام از عملیاتهای خزانه داری در سیستم خزانه قالب سندی تعریف شده که قابل تغییر و اصلاح می باشد . سند حسابداری برای تمامی عملیاتهای چک ، وجوه نقد و اسناد تضمینی چه بانک و چه صندوق قابل صدور ، پیگیری و اصلاح می باشد - گزارشات
در این سیستم انواع گزارشات موجودی بانک و صندوق به تفکیک و کلی بصورت پیش فرض و قابل طراحی وجود دارد . سایر گزارشات اعم از صورتحساب بانکی و ریز اسناد نیز در این سیستم تعبیه شده است . در این سیستم هم امکان تعریف گزارشات دلخواه و قابل طراحی وجود دارد.