نرم افزار حقوق دستمزد
نرم افزار حقوق و دستمزد را میتوان به عنوان سامانه محاسبه و پرداخت حقوق کارکنان تعریف کرد. بخش های اصلی آن ایجاد عوامل حقوقی(مزایا/کسور)، لیست کارکنان، ثبت کارکرد ماهانه، محاسبه حقوق، بیمه و مالیات می باشد. نرم افزار حقوق دستمزد در ساده ترین نگاه امکان تعریف انواع استخدام ، ثبت اطلاعات پایه ای کارکرد و محاسبه حقوق می باشد، اما در واقعیت نیاز شرکت ها گستردگی بیشتری دارد. تنوع روش محاسبه حقوق در شرکتها نیازمند پارامتریک بودن سیستم حقوق است، همچنین انواع محاسبات حقوق شامل حقوق ماهیانه، حقوق بین ماه، ذخیره عیدی، پرداخت عیدی، پرداخت سنوات،ذخیره مرخصی و بازخرید مرخصی نیز در این سیستم وجود دارد.
آشنایی با نرم افزار حقوق دستمزد افرا
سیستم حقوق دستمزد افرا شامل ۳ قسمت کلی می باشد
- اطلاعات اولیه
- عملیاتهای حقوق و حسابداری حقوق
- گزارشات
- اطلاعات اولیه
از امکانات این سیستم می توان به معرفی عوامل حقوقی ، تعریف روش محاسبه هر کدام از عوامل حتی بیمه و مالیات ، معرفی شعب بیمه و کد کارگاههای مختلف ، معرفی شعب مالیات ، معرفی شعب پرداخت حقوق و تعریف دیسکت بیمه و مالیات ، معرفی ساختار دیسکت مربوط به همان بانک ، معرفی انواع وام – مرخصی و ….. اشاره کرد.
هر شخص در این سیستم دارای یک مرکز هزینه و پروژه می باشد که تمامی اسناد حقوق در همان مرکز هزینه و پروژه سند می خورد. همچنین سطوح اول و دوم و سوم نیز در این سیستم پیش بینی شده است که در صورتیکه نخواهیم سطوح سند حقوق با مرکز هزینه و پروژه پر شود.
- عملیاتهای حقوق و حسابداری حقوق
محاسبه حقوق در این سیستم بر مبنای حکم پرسنل، فرمولهای محاسباتی و اطلاعات ماهانه می باشد که تمامی موارد توسط خود کاربر قابل تعریف و انحصاری کردن سیستم حقوق می باشد.
عوامل حکم اشخاص شامل حقوق پایه ، حق مسکن، بن کارگری،حق اولاد، حق تاهل و … تماما توسط خود کاربر قابل تعریف ، اضافه و یا کم کردن می باشد. بنابراین ما می توانیم براحتی برای انواع استخدام (ساعتی – قراردادی – رسمی یا ….) عوامل دلخواه را تعریف و مقادیر حکم حقوقی پرسنل را برای همان عوامل وارد نمائیم.
فرمولهای محاسباتی تماما توسط خود کاربر قابل تعریف ، حذف و یا اضافه کردن می باشد بطوری که ما براحتی می توانیم نحوه محاسبه اضافه کاری ، شبکاری و حتی حقوق پایه را تعریف نمائیم (البته سیستم بصورت پیش فرض اولیه دارای یکسری فرمول محاسباتی و عوامل عمومی برگرفته از قوانین اداره کار می باشد)
اطلاعات ماهانه شامل ثبت و نگهداری اطلاعات کارکردی (کارکرد ماه – مرخصی – غیبت – اضافه کاری – …. ) و وجوه نقد(پاداش – وام – مساعده – …. ) و غیر نقد ماهانه (بن کارت) می باشد.
البته محاسبه حقوق تنها شامل حقوق ماهانه نمی باشد ، محاسباتی از قبیل محاسبه ذخیره عیدی ،پرداخت عیدی ، سنوات ، بازخرید مرخصی و … نیز توسط این سیستم انجام می شود .
بعد از محاسبه حقوق می توان با تعاریف ساده قالب سند حقوق را برای سیستم تعریف کرده تا سیستم بتواند از روی محاسبات حقوق، سند حسابداری حقوق اعم از سند حقوق ماهانه ، عیدی ، سنوات ، بازخرید مرخصی و … را صادر کرد.
- گزارشات
گزارشات این سیستم شامل گزارشات فیش حقوقی ، لیست بیمه ، لیست مالیات ، لیست حقوق ، لیست پرداخت حقوق و انواع گزارشات قابل طراحی می باشد.
دیسکت بیمه ، دیسکت مالیات و دیسکت پرداخت حقوق نیز در این سیستم توسط خود سیستم تعریف شده است و بنا به فرمت سازمان مربوطه آماده می گردد و دیگر نیاز به نرم افزار دیگر نمی باشد.شایان ذکر است که عوامل دخیل در تمامی خروجی دیسکتها و گزارشات توسط کاربر قابل تنظیم می باشد. علاوه بر گزارشات ذکر شده میتوانید در قسمت سایر گزارشات(گزارش ساز) برخی از گزارشهای دلخواه را تعریف یا از پیش فرضهای خود گزارش ساز استفاده کنید.