نرم افزار دارائی ثابت
اموال و دارایی های ثابت بخش بسیار مهمی در تراز دارایی شرکتها و سازمانها محسوب میشوند. از این رو مدیریت اطلاعات کامل مرتبط با دارایی های ثابت شامل اطلاعات عمومی و خاص دارایی، اطلاعات مرتبط با وضعیت و محل استقرار دارایی، هزینه های استهلاکی و نیز اطلاعات مرتبط با نحوه نگهداری دارایی، مهم خواهد بود. نرم افزار اموال و دارایی ثابت یک سامانه در جهت ثبت و نگهداری اطلاعات جمعداری ، اطلاعات اموال (مشخصات اصلی و ریالی)، ثبت تغییر و تحولات اموال و در نهایت محاسبه استهلاک دارایی ها را بر عهده دارد. این نرم افزار باید علاوه بر مدیریت و آرشیو اطلاعات کامل مرتبط با داراییهای ثابت، از فرآیند تامین، تعمیر نگهداری، تغییر نرخ و روش محاسبه استهلاک و خروج دارایی پشتیبانی نماید.
آشنایی با نرم افزار دارائی ثابت افرا
سیستم دارائی افرا ثابت شامل ۳ قسمت می باشد
1.اطلاعات پایه (معرفی دارائی ها ، گروههای دارائی ، قوانین استهلاک دارائی )
2.عملیاتهای دارائی ثابت – محاسبه و صدور سند حسابداری استهلاک و صدور سند حسابداری اموال
3.گزارشات
- اطلاعات پایه
اطلاعات پایه سیستم شامل : معرفی دارائی ها ، گروههای دارائی ، طبقه دارائی ، قوانین محاسبه استهلاک دارایی
در این سیستم ما میتوان دارائی ها را به ۴ طریق استقرار ، خرید مستقیم ، دریافت از انبار و انتقالی از سازمان دیگر تعریف و به ۲ صورت پلاک اتوماتیک و دستی پلاک گذاری کنیم.در تعریف هر کدام از اموال یک قانون استهلاک را انتخاب میکنیم تا در زمان محاسبه استهلاک سیستم بر اساس آن استهلاک دارایی ثابت را محاسبه کند.
معرفی انواع گروه دارائی جهت تفکیک دارائیها و تعریف و تفکیک حسابهای هزینه و استهلاک انباشته جهت صدور سند می باشد.معرفی طبقات دارائی صرفا جهت تفکیک در گزارشات می باشد.
هر دارائی دارای یک مرکز هزینه می باشد که موقع صدور انواع سند این دارائی، حساب معین با جزء آن مرکز هزینه سند می خورد.
- عملیات های دارائی
این اصلاحات شامل تعدیل نرخ و روش ، ارزیابی مجدد ، تغییر مرکز هزینه – گروه ، بلا استفاده کردن ، فروش-اهدا دارائی ، اسقاط دارائی ، تعمیرات اساسی و … می باشد.
محاسبه استهلاک بنا به اطلاعات اولیه و اصلاحات دارائی بصورت ماه به ماه یا سالیانه محاسبه ، گزارش وصدور سند حسابداری می شود .
سند حسابداری در این سیستم بر روی خرید مستقیم ، دریافت از انبار – عملیاتهای دارائی ثابت و محاسبات استهلاک بصورت تک تک یا تجمیعی صادر می شود.
- گزارشات
گزارشات این سیستم نیز شامل یکسری گزارشات آماده شامل گزارشات ساده یا تحلیلی دارائی ها در تمامی سطوح مرکز هزینه ، گروه دارائی و طبقه دارائی و یکسری گزارشات قابل طراحی(گزارش ساز) می باشد .