نرم افزار و سیستم فروش
نرم افزار فروش گونه ای از نرم افزاری مالی می باشد که به کسب و کارها در مدیریت فرآیندهای فروش کالا یا خدمات کمک می کند. این نرم افزار برای کمک به کسب و کارها در جهت ساده کردن، بهینه سازی و سرعت بخشیدن به فرآیندهای فروش و بازاریابی طراحی شده است. در ساده ترین نگاه سیستم فروش یک سامانه برای صدور پیش فاکتور و فاکتور می باشد، اما در نگاه نوین این نرم افزار تمامی مراحل فروش از درخواست تا ارتباط با سیستم انبار و فروش قطعی را مدیریت می کند. سایر بخش های نوین شامل مدیریت و ثبت ویزیتور ها، محدودیت های فروش، عوامل فروش(مانند انواع تخفیف، ارزش تفزوده و هزینه های مازاد و..) صدور اعلامیه برای مشتریان و غیره
آشنایی با نرم افزار و سیستم فروش افرا
سیستم فروش شامل ۳ قسمت می باشد
- اطلاعات اولیه (تعریف مشتریان ، مراکز فروش ، واسطه فروش ، عوامل فروش)
- عملیاتهای اسناد فروش و حسابداری فروش
- گزارشات
- اطلاعات اولیه (مشتریان ، مراکز فروش ، واسطه فروش ، عوامل فروش)
در این سیستم ما می توانیم مشتریان را تعریف و گروهبندی کرد . گروهبندی مشتریان میتواند بر اساس حساب معین حسابهای دریافتنی باشد . مراکز فروش که همان محل های فروش کالا یا خدمات است را تعریف و تفکیک کرد . واسطه های فروش یا همان ویزیتورها را ثبت و محاسبه پورسانت نموده و تفکیک کرد ، عوامل فروش مانند تخفیف ، مالیات و از این قبیل عوامل که به مبلغ فاکتور را اضافه یا کسر میکنند را با توجه به اولویت محاسبه و اثرگذاری بر روی مبلغ فاکتور را تعریف و روش محاسبه داد و بنا به این اطلاعات پایه اسناد فروش را تفکیک و گزارش گیری کرد.
- ارتباط سیستم فروش با سایر نرم افزارها
این سیستم کاملا با سیستم انبار در ارتباط می باشد بطوری که موجودی کالاها از انبار خوانده می شود و امکان صدور فاکتور بدون موجودی امکان پذیر نمی باشد . همچنین میتوانیم در زمان صدور پیش فاکتورفروش موجودی کالا را برای مشتری رزرو کنیم . بعد از نهایی شدن فاکتور جهت تسویه فاکتور میتوانید با صدور اعلامیه بانکی در سیستم و نرم افزار خزانه داری(دریافت و پرداخت) سند اعلامیه واریز یا سند دریافت چک و غیره را ثبت کنید .
- عملیاتهای اسناد فروش و حسابداری فروش
اسناد فروش در این سیستم شامل قرارداد فروش ، درخواست فروش ، پیش فاکتور ، حواله فروش ، فاکتور فروش می باشد . همچنین در نرم افزار افرا، کاربران می توانند بنا به نیاز انواع سند جدید را تعریف و استفاده نمایند .
توسط تعریف های اولیه سیستم می توان یک روال اداری بین هر کدام تا صدور فاکتور برقرار کرد. مثال ما می توانیم بر مبنای پیش فاکتور مشتری قرارداد بسته ، بر مبنای قرارداد فاکتور صادر کرد و یا بر مبنای پیش فاکتور ، فاکتور صادر کرد.
در صورت استفاده از سیستم بصورت مبنا دار نیاز به ورود اطلاعات در هر قسمت نیست و تمامی اطلاعات از اولین سند مبنا دریافت و تا آخر ادامه پیدا می کند و امکان اشکال در ورود اطلاعات به حداقل می رسد.
در این سیستم سند اعلامیه قیمت نیز وجود دارد که می توان با تعریف اعلامیه های قیمت و شرایط آن دیگر نیازی به ورود اطلاعات قیمت در هیچ قسمتی نداشته باشیم.
هر کدام از اسناد فروش دارای ۳ قالب پرینت متفاوت و منحصر می باشد که هر کدام دارای قابلیت طراحی و سفارشی کردن دارد. همچنین میتوانید قالب های پرینت جداگانه طبق سلیقه خود تغریف کنید.
در سیستم فروش افرا امکان دستی یا اتوماتیک کردن نحوه شماره گذاری برای تمامی انواع سندهای فروش وجود دارد.
در این سیستم می توان برای تمامی اسناد فروش سند حسابداری بصورت تک تک یا تجمیعی صادر نمود. شرح آرتیکهای سند و انواع حسابها کاملا توسط کاربر قابل تعریف می باشد.
- گزارشات
گزارشات این سیستم نیز شامل یکسری گزارشات آماده است که شامل گزارشات فروش مشتری ،اسناد فروش، نوع فروش، مرکز فروش ، کالا ، واسطه و گروهبندی مشتریان میباشد .این نرم افزار نیز مانند سایر نرم افزارهای مالی و اداری افرا دارای گزارش ساز میباشد که با عنوان سایر گزارشات در سیستم نمایش داده میشود.