• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی یکی از مواردی است که در فرآیند ثبت صورتحساب های الکترونیکی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.
همانطور که در مقاله سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی و همچنین، مقاله مفاهیم مرتبط با سامانه مودیان مورد اشاره قرار گرفته است، تمامی مشمولین قانون سامانه مودیان مالیاتی می‌بایستی به منظور تبادل صورتحساب‌های الکترونیکی و دیگر اسناد مالی مرتبط با امور مالیاتی خود با این سامانه، می بایستی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری حافظه های مالیاتی را نصب و فعالسازی نمایند.
هریک از این حافظه‌های مالیاتی نیاز به تعریف شناسه یکتای حافظه مالیاتی دارند.
در این مقاله سعی بر آن خواهیم داشت تمامی جزئیات و نکات مربوط به شناسه یکتای حافظه مالیاتی را مورد بررسی قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

حافظه مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی از سامانه‌هایی جدیدی است که از سال 1401 توسط سازمان امور مالیاتی به اجرا در آمده است. مطابق با قانون سامانه مودیان مالیاتی، فاکتورهای فروش و خرید مودیان می بایستی در قالب صورتحساب‌های الکترونیکی در این سامانه بارگذاری و ثبت شوند. ثبت، ذخیره سازی و تبادل این صورتحساب‌ها توسط حافظه‌های مالیاتی صورت می‌پذیرند. حافظه‌های مالیاتی در دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری قابل استفاده می‌باشند.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی و کاربرد آن

سازمان امور مالیاتی کشور، برای هر یک از حافظه‌های مالیاتی، از هر نوعی که باشند، یک کد تعریف می‌کند که ثابت و یکتا بوده و صرفا مختص به همان حافظه مالیاتی می باشد؛ این کد تحت عنوان شناسه یکتای حافظه مالیاتی شناخته می‌شود.
به بیانی دیگر، شناسه یکتا، وسیله ای برای شناسایی مودی در سامانه مودیان مالیاتی می‌باشد. زمانی که حافظه‌های مالیاتی، صورتحساب‌های الکترونیکی را تبادل می کنند، با استفاده از این شناسه یکتا، مدارک مورد تبادل را بدون هیچ خطایی در کارپوشه مالیاتی مودی ثبت و ذخیره سازی می کنند. این امر خطای محاسبات مالیاتی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
شناسه یکتای حافظه مالیاتی، یک کد شش رقمی است که از اعداد و حروف انگلیسی تشکیل می شود.

صدور شناسه یکتای حافظه مالیاتی

مطابق با قانون مودیان مالیاتی، تمامی فعالین اقتصادی که مشاغل صنفی و یا غیرصنفی دارند، می بایستی در سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی حساب کاربری ایجاد کرده و آن را فعال سازی نمایند.
پس از ثبت درخواست مودیان در این سامانه، شناسه یکتا توسط سازمان که برای هر مودی متفاوت و غیر تکراری است، قابل درخواست می‌باشد. این شناسه می بایستی در صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده، درج شده باشد.

درخواست و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

برای درخواست و صدور شناسه یکتای حافظه مالیاتی، مودیان می بایستی از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی و دارایی کشور اقدام نمایند. آدرس این سامانه my.tax.gov.ir می باشد.
در صفحه ورود به حساب کاربری، کد ملی خود را به عنوان نام کاربری وارد کرده و وارد صفحه ارسال کد یکبار مصرف شوید. با وارد نمودن کد شش رقمی که برای شما پیامک شده است، وارد صفحه کاربری خود خواهید شد.
دقت داشته باشید که پیامک حاوی کد یکبار مصرف صرفا برای شماره همراهی که به نام مودی می باشد، ارسال خواهد شد.
پس از وارد شدن به حساب کاربری خود در سامانه مودیان مالیاتی، از طریق منویی که در سمت راست صفحه وجود دارد، گزینه ورود به کارپوشه را انتخاب نمایید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد کارپوشه مالیاتی، این مقاله را مطالعه کنید.
در کارپوشه مالیاتی هر مودی، متناسب با فعالیت های اقتصادی وی، یک یا چند پرونده مالیاتی وجود دارد. در این مرحله، پرونده مالیاتی که قصد اخذ شناسه یکتا برای آن را دارید را انتخاب کنید.
در مرحله بعد و در قسمت عضویت، گزینه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی را انتخاب نمایید.
در صفحه باز شده، اطلاعات مورد نیاز جهت عضویت و ثبت درخواست شناسه یکتا را وارد کنید تا درخواست شما در سامانه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی ثبت گردد.
در مرحله بعد از فرآیند درخواست و دریافت شناسه یکتا، مودیان می بایستی روش مناسب برای بارگذاری و ثبت صورتحساب‌های الکترونیکی مربوط به آن پرونده مالیاتی را انتخاب نمایند؛ این روش ها شامل استفاده از نرم افزار حسابداری و ارسال مستقیم صورتحساب های الکترونیکی، استفاده از شرکت های معتمد خدمات مالیاتی، ارسال با استفاده از سامانه های مالیاتی مانند سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی، درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی و غیره می باشد.
نکته مهمی که مودیان می‌بایستی بدان دقت داشته باشند این است که صورتحساب‌های الکترونیکی در سه نوع شامل نوع یک، نوع دو و نوع سه دسته بندی شده اند که اطلاعات مورد نیاز آن ها متناسب با نوع فعالیت مودیان متفاوت بوده و توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می گردند.
برای آشنایی بیشتر با انواع صورتحساب الکترونیکی این مقاله را مطالعه کنید.

تعیین شعبه شناسه یکتای حافظه مالیاتی

در مرحله تعیین شعبه از فرآیند درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی، آدرس و کد پستی و همچنین شعبه سازمان امور مالیاتی که مربوط به حوزه فعالیت اقتصادی مودی می باشد، نمایش داده می‌شوند. در این مرحله اطلاعات مندرج را به طور کامل صحت سنجی نمایید و در صورت صحیح بودن اطلاعات، آن را تایید کنید.

بارگذاری کلید عمومی

یکی از مراحل مهم درخواست شناسه یکتا، بارگذاری و ثبت فایل کلید عمومی می باشد. به این منظور ابتدا وارد سامانه www.gica.ir شده و با ارسال اطلاعات مورد نیاز، گواهی امضای الکترونیکی که تحت عنوان گواهی CSR نیز شناخته می شود، دریافت نمایید. گواهی صادر شده را در سامانه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی بارگذاری و ارسال نمایید.

جمع بندی
در این مقاله سعی برآن شد تا تمامی جزئیات و نکات مربوط به شناسه یکتای حافظه مالیاتی را مورد بررسی قرار دهیم. علاوه بر آن، فرآیند دریافت شناسه نیز به دقت مورد بررسی قرار گرفته شد.
شما مودیان محترم می توانید با مطالعه سایر مقالاتی که برای شما فراهم کرده ایم، با موضوعات مالیاتی دیگر مانند سامانه مودیان مالیاتی، صورتحساب‌های الکترونیکی، سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، برگه تشخیص مالیات و روش اعتراض به آن و همچنین حد نصاب مالیاتی آشنایی بیشتری کسب نمایید.

 

 

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0