• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

مشمولین قانون سامانه مودیان مالیاتی

مشمولین قانون سامانه مودیان مالیاتی

مشمولین قانون سامانه مودیان مالیاتی : 1- خرده فروشی‌ها 2- عمده فروشی ‌ها 3- فعالین اقتصادی زیرمجموعه کلیه اصناف کشور …

چه اشخاصی مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی هستند؟

تمامی افرادی که صاحب شغل اعم از شغل صنفی و یا غیر صنفی هستند، مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی می باشند. علاوه بر آن، تمامی اشخاص حقوقی که در فصل‌ های چهارم و پنجم از باب سوم قانون مالیات ‌های مستقیم و همچنین اصلاحات و الحاقات بعدی آن مورد اشاره قرار گرفته اند، نیز مشمول این قانون می‌ باشند. نکته‌ ای که در قوانین مربوط به سامانه مودیان مالیاتی می ‌بایستی بدان توجه داشته باشید این است که کلیه افراد مشمول این قانون تحت عنوان مودی شناخته می‌ شوند و در این قوانین با این عنوان یاد می‌شوند مگر آنکه خلاف آن ذکر شده باشد.

مشمولین قانون سامانه مودیان مالیاتی

چه افرادی مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی هستند؟ همانطور که قبلاً نیز مورد اشاره قرار گرفت، همه افراد مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه ‌های فروشگاهی می ‌بایستی مطابق با برنامه‌ ای که اداره مالیات و دارایی کشور ارائه داده است، در این سامانه حساب کاربری ایجاد کرده و پس از فعال سازی آن صورت حساب‌ های خرید و فروش خود را به صورت الکترونیکی ارسال و ثبت نمایند.

مطابق با قانون مالیات‌ های مستقیم که در اسفند ماه سال ۱۳۶۶ مورد تصویب قرار گرفته است، تمامی افراد حقیقی صاحب مشاغل صنفی و یا غیر صنفی و همچنین اشخاص حقوقی که در قانون مذکور و اصلاحات و الحاقات بعدی آن مورد اشاره قرار گرفته اند، مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی می‌ باشند.
در این قسمت از مقاله به بررسی اصنافی که مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی می ‌باشند خواهیم پرداخت.

خرده فروشی‌ها

عمده فعالیت صنف خرده فروشی‌ ها بدین صورت شکل می ‌گیرد که کالای صنفی خود را از توزیع کنندگان عمده و همچنین وارد کنندگان خریداری کرده و در قالب خردفروشی به مصرف کنندگان ارائه می ‌دهند. تمامی خرده فروشی ‌ها مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی می‌ باشند. فعالین این صنف می ‌بایستی صورتحساب‌ های خرید و فروش خود را مطابق با صورتحساب از نوع سوم (با انواع صورتحساب های اکترونیکی آشنا شوید) تنظیم کرده و در سامانه مودیان مالیاتی ارسال و ثبت نمایند.

توجه به این نکته بسیار مهم است که مطابق با ابلاغیه مرکز تنظیم مقررات سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی، صورتحساب های ارسالی در کارپوشه مودی، می‌بایستی حداکثر تا 30 روز پس از تاریخ ارسال آن ها، مورد تأیید و یا رد مودی قرار گیرند؛ در صورتی که تا مهلت مذکور این فرایند انجام نگردد، صورتحساب های ثبت شده در سامانه به صورت خودکار، تأیید شده محسوب خواهند شد.

عمده فروشی ‌ها

از دیگر اصنافی که شامل قانون سامانه مودیان مالیاتی می ‌باشند، عمده فروشی ‌ها هستند. مقدار مالیات محاسبه شده برای فعالین این صنف، متناسب با درآمد آن ها و نوع کالایی که عرضه می‌ کنند متفاوت می ‌باشد.
فعالین صنف عمده فروشی ‌ها می ‌بایستی صورتحساب های الکترونیکی خود را در قالب نوع دوم در سامانه مودیان مالیاتی بارگذاری و ثبت نمایند.

فعالین اقتصادی زیرمجموعه کلیه اصناف کشور

مطابق با قانون مالیات‌ های مستقیم تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که زمینه فعالیت آن ها زیر مجموعه یکی از اصناف کشور است، مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌ های فروشگاهی خواهند شد. نرخ مالیات محاسبه شده برای هر صنف متناسب با نوع فعالیت مانند خدماتی، تجاری، بازرگانی، تولیدی و غیره و متناسب با سطح درآمد و سودآوری آن صنف توسط سامانه مودیان مالیاتی محاسبه می شود.

ذکر این نکته مهم است که صورتحساب های الکترونیکی که در سه نوع: نوع 1، نوع ۲ و نوع ۳ تدوین شده اند، متناسب با هر صنف و فعالیت دارای اطلاعات مورد نیاز متفاوتی می‌ باشند که توسط اداره مالیات و دارایی کشور مشخص شده است. فعالین اصناف می ‌بایستی صورتحساب‌ های متناسب با فعالیت خود را دریافت و پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز، آن‌ ها را در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کنند.

جمع بندی
در مقاله قانون سامانه مودیان مالیاتی، به بررسی جزئیات و نکات قوانین این سامانه و اهدافی که دنبال میکند پرداختیم، همچنین در این مقاله اشخاصی که مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی میشوند را مورد بررسی قرار دادیم. در قسمت بعدی از این سری مقالات به وظایفی که مشمولین قانون سامانه مودیان مالیاتی می‌ بایستی در ارتباط با آن انجام دهند به تفصیل خواهیم پرداخت.​