• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

کارپوشه و ثبت فاکتور فروش در سامانه مودیان مالیاتی

کارپوشه و ثبت فاکتور فروش در سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی که مطابق با قانون مالیات‌های مستقیم، در سال 1401 توسط سازمان امور مالیاتی و دارایی کشور ابلاغ و به اجرا در آمده است، به عنوان سامانه مرجع ارسال و ثبت فاکتورهای خرید و فروش اصناف، از موضوعات مورد توجه فعالین اقتصادی شده است.
مطابق با ماده 5 از قانون سامانه مودیان مالیاتی، تمامی مشمولین این قانون، موظف هستند تمامی فاکتورهای فروش و همچنین معاملات خود را در این سامانه بارگذاری و ثبت کنند.
برای ثبت فاکتورهای فروش در سامانه مودیان مالیاتی، پس از ایجاد حساب کاربردی و فعالسازی آن، ابتدا باید کارپوشه مالیاتی ساخته و سپس، فاکتورهای فروش خود را در آن بارگذاری و ثبت نمایید.
در این مقاله، به بررسی ساخت کارپوشه در سامانه مودیان مالیاتی و ارسال و ثبت فاکتور فروش در آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

کارپوشه مالیاتی سامانه مودیان

کارپوشه مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، فضایی آنلاین است که در آن تمامی اطلاعات مودی، شامل اظهارنامه‌های مالیاتی، صورتحساب های الکترونیکی، مالیات بر ارزش افزوده و غیره وجود دارند.
با اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی، تمامی فرآیندهای مالیاتی مودیان و فعالین اقتصادی در کارپوشه مالیاتی صورت می‌گیرد که از مزایای این سامانه می‌باشد.

کاربرد پوشه مالیاتی سامانه مودیان

مهم‌ترین کاربرد کارپوشه مالیاتی این است که تمامی اطلاعات و مدارکی که مودی ارتباط دارد، در این کارپوشه ثبت و ذخیره شده است. این موضوع کمک زیادی به کاهش خطا در محاسبات مالیاتی مودیان خواهد کرد.
به عبارتی دیگر می‌توان گفت، کارپوشه مالیاتی، بستری جامع برای ارتباط و تبادلات مرتبط با فعالین اقتصادی می‌باشد.

کارپوشه مالیاتی چه اطلاعاتی را ذخیره می‌کند؟

همانطور که بیان شد، تمامی مدارک مالیاتی و موارد مرتبط با دارایی مودیان در کارپوشه مالیاتی ثبت و ذخیره می‌شوند. مهم‌ترین اطلاعاتی که در کارپوشه مالیاتی سامانه مودیان ذخیره می‌گردند، شامل صورتحساب های الکترونیکی خرید و فروش، درخواست‌های مالیاتی مودی، دفاتر مالیاتی اساسی، اطلاعات اقتصادی و سوابق فعالین اقتصادی و هر آنچه که برای محاسبه دقیق‌تر مالیات مودیان مورد نیاز است، در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی ثبت و ذخیره خواهد شد.

چه کسانی باید کارپوشه مالیاتی بسازند؟

همانطور که گفته شد، مطابق با قانون سامانه مودیان مالیاتی، تمامی مشمولان این قانون، صورتحساب های فروش خود را از ابتدای سال 1402 می‌بایستی در این سامانه بارگذاری و ثبت نمایند و در غیر اینصورت شامل جریمه مالیاتی خواهند شد.
مطابق با قانون مالیات‌های مستقیم، افراد مشمول قانون سامانه‌های مالیاتی به طور کلی در چهار گروه دسته بندی می‌شوند:

  1. تمامی فعالین اقتصادی که عضو هر یک از اصناف کشور هستند؛
  2. تمامی صاحب مشاغل که جزو اشغال صنفی نمی‌باشند؛
  3. اشخاص حقوقی شامل شرکت‌های تجاری
  4. اشخاص حقوقی شامل شرکت‌های غیرتجاری

به این نکته توجه داشته باشید که اگر مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی هستید و همچنین، در سازمان امور مالیاتی و دارایی کشور، پرونده داشته اید، نیازی به ساخت کارپوشه مالیاتی نخواهید داشت؛ چراکه برای تمامی افراد دارای پرونده مالیاتی، به صورت خودکار، کارپوشه مالیاتی ایجاد شده است.
در این صورت باید به سامانه مودیان مالیاتی مراجعه کرده و پس از ورود به حساب کاربری خود، پرونده مالیاتی متناسب با فعالیت خود را انتخاب کنید. در انتهای این فرآیند، شناسه یکتای مالیاتی توسط سامانه صادر خواهد شد که برای هر مودی، به صورت اختصاصی تعریف شده است. این شناسه یکتا، به عنوان شناسه مودی در سامانه مودیان مالیاتی شناخته شده و در تمامی صورتحساب هایی که در این سامانه بارگذاری و ثبت می‌شوند، درج خواهد شد.
دقت نمایید که اگر جزو افراد فوق هستید، نام کاربری شما در سامانه مودیان مالیاتی، کد ملی شما می‌باشد. رمز عبور این سامانه را نیز می‌توانید از سامانه احراز هویت (پس از تکمیل فرآیند آن) دریافت نمایید. در صورتی که شرایط فوق را ندارید، می‌بایستی در مرحله اول در سامانه مودیان مالیاتی حساب کاربری ایجاد کرده و کارپوشه مالیاتی خود را ایجاد نمایید.

مهلت ارسال فاکتور فروش در سامانه مودیان مالیاتی

تابحال مهلت زمانی مشخصی برای ارسال فاکتورهای فروش مودیان در سامانه مودیان مالیاتی تعیین نشده است. پرواضح است که قبل از صدور صورت مالیاتی در سامانه مودیان، تمامی فاکتورهای فروشی که در فاصله زمانی صدور صورت مالیاتی قبلی تا صورت مالیاتی مربوط به امسال خود، در سامانه بارگذاری و ثبت شده باشند.
نکته مهمی که مودیان می‌بایستی به آن توجه داشته باشند این است که فاکتورهای فروش بارگذاری شده به هیچ عنوان نباید اطلاعات نادرستی داشته باشند، چراکه پس از ارسال و تأیید آن‌ها در سامانه مودیان مالیاتی، دیگر به هیچ عنوان امکان ویرایش آن‌ها نخواهد بود. این موضوع از این جنبه مهم است که اطلاعات نادرست صورتحساب های ثبت شده می‌تواند منجر به این شود که مقدار مالیات محاسبه شده برای مودی که توسط سامانه مودیان محاسبه می‌شود، از مقدار واقعی آن، بیشتر در نظر گرفته شود.

مهلت تأیید فاکتور فروش در سامانه مودیان مالیاتی

همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، فاکتورهای فروش، پس از بارگذاری و ارسال در سامانه مودیان مالیاتی، می‌بایستی توسط مودی تأیید و یا رد شود. مودیان می‌بایستی اطلاعات درج شده در فاکتورهای فروش ارسال شده در سامانه مودیان را به دقت کنترل کرده و صحت سنجی کنند. اگر اطلاعات مطابق با معامله صورت گرفته بود، می‌بایستی آن را تأیید و در صورتی که مغایر با اطلاعات مودی و یا معامله بود، آن را رد کرده و پس از اصلاح مجدداً ارسال نمایند.
دقت داشته باشید که هر فاکتور فروشی که در سامانه مودیان مالیاتی ارسال شده است، می‌بایستی حداکثر تا 30 روز تعیین تکلیف شده و توسط مودی، تایید و یا رد شود. نکته مهم این است که در صورتی که مودی، تا این مهلت زمانی، فاکتور فروش ثبت شده را تعیین وضعیت نکند، فاکتورهای مذکور، به صورت خودکار توسط سامانه مودیان، تایید شده تلقی خواهد شد و ممکن است باعث محاسبه اشتباه مقدار مالیات مودی گردد.

نتیجه گیری
سامانه مودیان مالیاتی بستری جامع و آنلاین برای بارگذاری و ثبت فاکتورهای فروش مودیان مالیاتی در قالب کارپوشه مالیاتی اختصاصی برای مودیان می‌باشد. تمامی فعالین اقتصادی حقیقی و حقوقی می‌بایستی در این سامانه حساب کاربری و کارپوشه مالیاتی خود را ایجاد نمایند.
در این مقاله به موضوعاتی همچون کارپوشه مالیاتی، افرادی که نیاز به ساخت کارپوشه مالیاتی دارند، مهلت زمانی ثبت فاکتور فروش در سامانه مودیان مالیاتی، مهلت زمانی تعیین وضعیت فاکتور فروش پرداختیم.
شما می‌توانید در دیگر مقالات این مجموعه، با قوانین سامانه مودیان مالیاتی​​، انواع صورتحساب های الکترونیکی، افراد مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمایید.