• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

سامانه پرداخت قبوض مالیاتی

سامانه پرداخت قبوض مالیاتی

سامانه پرداخت قبوض مالیاتی از سامانه‌های جدیدی است که سازمان امور مالیاتی و دارایی کشور به عنوان بستر اصلی پرداخت قبوض مالیاتی مودیان، آن را تعریف و اجرا کرده است.
مطابق با قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه افرادی که از راه های مختلف درآمد دارند، می بایستی بخشی از خالص درآمد خود را به عنوان مالیات بپردازند. قبل از تعریف سامانه‌های مودیان مالیاتی و سامانه پرداخت قبوض مالیاتی کشور، پرداخت مالیات ها از طرق ستنی و به واسطه پرداخت توسط شناسه های قبوض صادر شده توسط سازمان امور مالیات و دارایی کشور صورت میگرفت.
امروزه به واسطه بروزرسانی زیرساخت های مالیاتی کشور، قبوض مالیاتی توسط سامانه مودیان مالیاتی و از طریق ثبت
صورتحساب های الکترونیکی به صورت اتوماتیک محاسبه شده و از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی قابل پرداخت می باشند. از این رو آشنایی مودیان با سامانه پرداخت قبوض مالیاتی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله سعی بر آن خواهیم داشت تا سامانه پرداخت قبوض مالیاتی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ پس ما با همراه باشید.

پرداخت قبوض مالیاتی

همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، سامانه‌ای است که جهت تسهیل فرآیند دریافت و پرداخت قبوض مالیاتی مودیان توسط سازمان امور مالیاتی به اجرا در آمده است.
آدرس سامانه پرداخت قبوض مالیاتی payments.tax.gov.ir می باشد. مودیان و مشمولین قانون مالیات مستقیم، می توانند قبوض مالیاتی خود را به صورت آنلاین در این سامانه پرداخت نمایند.

خدمات سامانه پرداخت قبوض مالیاتی

سامانه پرداخت قبوض مالیاتی علاوه بر عملکرد اصلی خود که مورد اشاره قرار گرفت، خدمات دیگری نیز به مودیان مالیاتی ارائه می کند. از جمله این خدمات می توان به ثبت اظهارنامه های مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی، ثبت گزارش های عملیاتی فصلی، ثبت اظهارنامه های مرتبط با معاملات ملکی مانند رهن و اجاره و همچنین، ثبت و ذخیره سازی خلاصه پرونده الکترونیکی مرتبط با مودی اشاره نمود.

روش‌های پرداخت قبوض مالیاتی

تا به امروز، سامانه های متعددی توسط سازمان امور مالیاتی و دارایی کشور طراحی و به اجرا در آمده اند که به عنوان مثال میتوان به سامانه my.tax.gov.ir اشاره نمود. این سامانه (که بیشتر جهت یکپارچه سازی زیرساخت اطلاعاتی و داده ای مودیان و فعالین اقتصادی سازمان امور مالیات مورد استفاده قرار می گیرد) و سامانه های دیگر، قابلیت پرداخت قبوض مالیاتی را دارند.
سامانه پرداخت قبوض مالیاتی با این هدف طراحی و اجرا شده است تا تمامی پرداخت های مرتبط با این نوع قبوض، صرفا از این درگاه صورت گرفته و به عنوان یک بستر جامع در این زمینه خدمات مورد نیاز مودیان را ارائه دهد.

راهنمای سامانه پرداخت قبوض مالیاتی

از مزایای اصلی سامانه پرداخت قبوض مالیاتی این است که محیط کاربری آن به صورت کاملا ساده طراحی شده و در نتیجه، کار با این سامانه برای مودیان بسیار راحت می باشد.
برای پرداخت قبوض مالیاتی در سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، دو راه وجود دارد که شامل پرداخت قبض مالیاتی با استفاده از شناسه 30 رقمی نسیم و یا با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت مالیاتی می باشد.

پرداخت با شناسه قبض و شناسه پرداخت

اگر مطابق با قانون سامانه مودیان مالیاتی، حساب کاربری ایجاد کرده و صورتحساب های خود را در این سامانه بارگذاری و ثبت کرده اید، قبوض مالیاتی خود را می توانید از طریق همین سامانه دریافت نمایید. روی این قبوض، شناسه قبض و شناسه پرداخت درج شده است.
با ورود به سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، در بخش پرداخت، این دو شناسه را می بایستی وارد کنید تا قبض شما توسط سامانه شناسایی شود. در این مرحله، اطلاعات درج شده روی قبض شناسایی شده را با قبض مورد نظر خود که قصد پرداخت آن را دارید، مطابقت دهید و اگر منطبق بودند، با استفاده از گزینه پرداخت و ورود اطلاعات کارت بانکی خود، قادر به پرداخت قبض مالیاتی خود خواهید بود.
دقت داشته باشید که اگر قبضی که توسط سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، شناسایی شده است با قبض مورد نظرتان مطابقت نداشت، به هیچ عنوان آن را پرداخت نکرده و از طریق سامانه مودیان مالیاتی و یا به صورت حضوری، نسبت به ثبت درخواست اصلاح قبض مالیاتی خود اقدام نمایید.

پرداخت با شناسه 30 رقمی نسیم، آسان ترین و سریع ترین روش

قبوض مالیاتی جدید، مانند قبوضی که به صورت آنلاین توسط سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی صادر می شوند، علاوه بر شناسه های قبض و پرداخت که قبض های قدیمی نیز داشتند، دارای یک شناسه 30 رقمی تحت عنوان شناسه نسیم می باشند.
سامانه پرداخت قبوض مالیاتی قادر است تا با استفاده از شناسه 30 رقمی نسیم، قبض مالیاتی مودی را شناسایی کند. در این حالت، دیگر نیازی به استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت نخواهد بود و این روش به عنوان آسان ترین روش پرداخت قبوض مالیاتی می باشد.
مشابه با پرداخت قبوض مالیاتی با استفاده از شناسه های قبض و پرداخت، در این روش می بایستی پس از ورود به سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، گزینه شناسه نسیم را انتخاب کرده و شناسه 30 رقمی درج شده روی قبض مالیاتی خود را وارد کنید تا توسط سامانه شناسایی شود. پس از تطبیق و حصول اطمینان از صحیح بودن اطلاعات قبض، قادر خواهید بود تا با ورود اطلاعات کارت بانکی خود، نسبت به پرداخت قبض مالیاتی اقدام کنید.

استعلام بدهی‌های مالیاتی

روش های متعددی برای استعلام بدهی های مالیاتی و اخذ قبوض آن ها وجود دارد. از جمله مرسوم ترین روش های استعلام بدهی مالیاتی استفاده از درگاه ملی خدمات الکترونیک می باشد. مودیان و مشمولین می توانند با استفاده از درگاه سازمان امور مالیاتی و دارایی کشور که یکی از درگاه های طراحی شده در این سامانه است، نسبت به استعلام بدهی های مالیاتی خود، صدور قبض مرتبط با آن ها و همچنین، پرداخت قبوض مالیاتی خود اقدام نمایند.
نکته مهمی که می بایستی حتما بدان توجه داشته باشید این است که اگر در مهلت زمانی تعیین شده به سامانه مراجعه نکرده و قبوض مالیاتی خود را پرداخت نکنید، سیستم مالیاتی برای هر یک از قبوض مالیاتی پرداخت نشده، به مقدار ماهانه 5/2 درصد جریمه روی مبالغ قبوض منظور می کند.

جمع بندی
سامانه پرداخت قبوض مالیاتی از جدیدترین سامانه هایی است که به منظور یکپارچه سازی و تسهیل فرآیندهای پرداخت قبوض مالیاتی مودیان طراحی و به اجرا در آمده است. قابلیت پرداخت قبوض مالیاتی با استفاده از شناسه 30 رقمی نسیم، از جمله امکانات سامانه پرداخت قبوض مالیاتی می باشد.

در این مقاله، سامانه پرداخت قبوض مالیاتی از جنبه های مختلف و به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. شما مودیان عزیز می‌توانید با مطالعه سایر مقالاتی که برای شما فراهم کرده ایم، با موضوعاتی مانند قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی، حد نصاب مالیاتی سال 1402، کارپوشه مالیاتی نیز آشنایی بیشتری پیدا کنید.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0