• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

حد نصاب معاملاتی ۱۴۰۲

حد نصاب معاملاتی ۱۴۰۲

حد نصاب مالیاتی، هر ساله توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور مشخص می‌ شود و بازه‌ های محاسباتی مالیات بر معاملات را مشخص می ‌کند. در این مقاله سعی بر آن خواهیم داشت تا همه نکات حد نصاب مالیاتی سال 1402 را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ماه همراه باشید.

حد نصاب معاملاتی چیست؟

حد نصاب معاملاتی به مقدار تراکنش معاملاتی گویند که اگر در آن فصل، مبلغ کل معاملات مودی از آن کمتر باشد، دیگر نیازی به ارائه کد اقتصادی و مشخصات شخص مقابل نخواهد بود. حد نصاب مالیاتی، هر ساله از جانب وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور بروزرسانی و اعلام می ‌شود. این حد نصاب‌ ها متناسب با دو پارامتر شاخص بهای خدمات و همچنین شاخص بهای کالا که توسط بانک مرکزی مشخص می‌ گردند، تعیین می‌ شوند.

مودیان مالیاتی و تمامی افراد فعال اقتصادی باید در نظر داشته باشند که اگر معاملات آن‌ها دارای مبالغی بیشتر از حد نصاب مالیاتی است، می‌ بایستی مشخصات فردی که با او معامله کرده اند را به همراه کد اقتصادی در گزارش خرید، فروش و معاملات فصلی خود درج نمایند و در غیر این صورت با جریمه مالیاتی روبرو خواهند شد.

ذکر این نکته مهم است که اگر مجموع مبالغی معاملات مودی، در یک فصل، از پنج درصد حد نصاب مالیاتی معاملات کوچک (که در ادامه این مقاله بدان پرداخته شده است)، کمتر باشد، لیست گزارش‌ های خرید، فروش و معاملات فصلی خود را می‌ توانند به صورت تجمیعی تدوین و ثبت نمایند.

کدام معاملات و مناقصات شامل قانون حد نصاب مالیاتی می ‌شوند؟

مطابق با ماده یک قانون مالیات‌ های مستقیم، تمامی معاملات صورت گرفته در نهادها و مؤسسات زیر به همراه شرکت‌های زیرمجموعه خود، شامل قانون حد نصاب مالیاتی می ‌شوند. تمامی نهادهای مرتبط با دولت (قوه مجریه)، مجلس شورای اسلامی (قوه مقننه) و قوه قضاییه شامل:

  • وزارتخانه ‌ها؛
  • سازمان ‌ها، نهادها و موسسه ‌های دولتی؛
  • موسسه ‌های انتفاعی دولتی؛
  • بانک ‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری، صندوق ‌های قرض الحسنه، کارگزاری ‌های بورس و فرابورس دولتی و
  • غیر دولتی؛
  • موسسه‌ های انتفاعی زیرمجموعه دولت؛
  • شرکت‌ های بیمه ای دولتی و نیمه خصوصی؛
  • بنیادها و نهادهای مرتبط با انقلاب اسلامی؛
  • شورای نگهبان؛
  • تمامی نهادها، سازمان‌ ها و شرکت ‌هایی که از بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی استفاده می ‌کنند؛
  • وزارت جهاد کشاورزی؛
  • شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران؛
  • شرکت ملی نفت ایران؛
  • شرکت ملی گاز ایران؛
  • سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛
  • سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران؛
  • سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛
  • سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

کدام معاملات و مناقصات شامل قانون حد نصاب مالیاتی نمی‌ شوند؟

معاملاتی که در ارگان‌ ها و شرکت ‌های مرتبط با نیروهای مسلح اعم از ارتش جمهوری اسلامی، وزارت دفاع و سپاه پاسداران، شامل قانون حد نصاب مالیاتی نشده و مالیات مرتبط با آن‌ ها مطابق با قوانین ارگانی که در آن معامله صورت گرفته است، محاسبه خواهد شد.

انواع حد نصاب مالیاتی

مطابق با قانون مالیات مستقیم، کلیه معاملات در سه دسته معاملات کوچک، معاملات متوسط و معاملات بزرگ دسته بندی می ‌شوند. برای هر یک از این دسته بندی‌ ها، هر ساله حد نصاب‌ های مالیاتی جداگانه ای تعریف می‌شوند. حد نصاب مالیاتی معاملات متوسط و بزرگ به صورت ضریب تعریف شده ای از حد نصاب معاملات کوچک در نظر گرفته می ‌شوند.

درج معاملات در گزارش‌ های فصلی

طبق ماده 169 از قوانین مالیات مستقیم کشور، فاکتورهای رسمی معاملات در قالب صورتحساب های الکترونیکی، می‌ بایستی همراه با مشخصات کامل و کد اقتصادی طرف مقابل در معامله ثبت شده و تأیید شود.
همان‌طور که در قسمت قبلی اشاره گردید، معاملات تجاری در سه گروه کوچک، متوسط و بزرگ دسته بندی می ‌شوند. معاملات کوچک که طبق تعریف، مقدار آن ‌ها از حد نصاب مالیاتی اعلام شده کمتر باشد، نیازی به درج در صورت وضعیت‌ های مالیاتی و گزارش‌ های فصلی مودیان ندارند.

جدول حد نصاب مالیاتی سال 1402

همانطور که قبلاً نیز مورد اشاره قرار گرفت، هر ساله، وزارت اقتصاد مقادیر حد نصاب مالیاتی معاملات را بروزرسانی کرده و موظف است مطابق با ماده سه قانون مناقصات کشوری، آن را به هیئت وزیران ارسال نماید. در صورت تصویب مقادیر پیشنهادی حد نصاب مالیاتی، این ارقام برای آن سال مالیاتی در نظر گرفته می ‌شوند.

مودیان و یا شرکت‌ های معتمد خدمات حسابداری، می ‌بایستی فاکتورهای فروش و گزارش‌ های فصلی را متناسب با دسته بندی معاملات و حد نصاب‌ های مالیاتی اعلام شده در آن سال، تنظیم و در سامانه مودیان مالیاتی بارگذاری و ثبت نمایند.
دقت نمایید که اگر مجموع ارزش معاملاتی مودی از 5 درصد حد نصاب مالیاتی معاملات کوچک کمتر باشد، می‌ توان فاکتورهای مرتبط با آن را به صورت تجمیعی در گزارش ‌های فصلی خود ثبت نمایید.

لازم به ذکر است که هیئت وزیران و وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور، تابحال جدول حد نصاب مالیاتی مربوط به سال 1402 را منتشر نکرده اند و به محض اعلام، از طریق این سایت اطلاع رسانی خواهد شد. اما برای آشنایی هرچه بیشتر شما مودیان، با حد نصاب مالیاتی و محاسبات مربوط به آن، نمونه ای از آن را که مربوط به حد نصاب‌ های مالیاتی سال 1399 می ‌باشند، مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

در سال 1399، حد نصاب معاملات کوچک 45 میلیون تومان، حد نصاب مالیاتی معاملات متوسط 450 میلیون تومان و حد نصاب معاملات بزرگ بیش از 450 میلیون تومان تعیین گردید. این بدین معناست که برای معاملاتی با مجموع ارزش کمتر از 45 میلیون تومان، نیازی به درج اطلاعات طرف معامله و کد اقتصادی در گزارش فصلی نمی ‌باشد. علاوه بر این موضوع، مطابق با آنچه در این مقاله مورد اشاره قرار گرفت، در صورتی که مجموع ارزش‌ های معاملاتی کمتر از 5 درصد حد نصاب معاملات کوچک (45 میلیون تومان) معادل 2 میلیون و 250 هزار تومان باشد، می ‌بایستی به صورت تجمیعی در گزارش فصلی مودی منظور شوند.

لازم به ذکر است مقدار حد نصاب مالیاتی گزارش ‌های فصلی تجمیعی، از سال 1396 تا 1399 پنج درصد اعلام شده است؛ همچنین حد نصاب مالیاتی معاملات کوچک در سال 1396 برابر 22 میلیون تومان، سال 1397 برابر 25 میلیون تومان و سال 1398 برابر 32 میلیون و 800 هزار تومان اعلام گشته است.

جمع بندی
حد نصاب‌ های مالیاتی، شرکت ‌ها، نهادها و مؤسساتی که معاملات و مناقصات آن‌ ها شامل قانون حد نصاب مالیاتی می ‌شوند و همچنین مواردی که معاملات شامل این قانون نیستند، در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر موضوعات فوق، مواردی مانند نحوه محاسبه حد نصاب ‌های مالیاتی گزارش‌ های تجمیعی و همچنین معاملاتی که نباید در گزارش‌ های معاملاتی درج شوند، پرداخته شد.

شما مودیان عزیز می ‌توانید با مطالعه مقالات دیگر این سایت با موضوعات دیگری مانند قوانین سامانه مودیان مالیاتی، انواع صورتحساب های الکترونیکی، افراد مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی و  ترازنامه چیست؟ نیز آشنا شوید.​