• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

سرمایه گذاری بلند مدت و هر آنچه باید بدانید!

سرمایه گذاری بلند مدت و هر آنچه باید بدانید!

سرمایه گذاری بلند مدت از جمله موضوعاتی است که به دلیل شرایط اقتصادی کشور، همواره مورد نظر تعداد قابل توجهی از فعالین اقتصادی می باشد. سرمایه گذاری بلند مدت که در دنیا و به خصوص در بین موسسات مالی طرفداران بسیاری دارد، دارای انواع متفاوت و جزئیات زیادی می باشد. در این مقاله سعی خواهیم داشت تا تمامی نکات و جزئیاتی که در رابطه با این نوع از سرمایه گذاری می بایستی بدانید، مورد بررسی قرار گیرند. پس اگر قصد سرمایه گذاری بلند مدت دارید، با ما همراه باشید.

سرمایه گذاری چیست؟

عوامل زیادی از جمله تورم اقتصادی کشور، کاهش ارزش پول ملی و همچنین، علاقه مندی افراد برای کسب موقعیت های مالی مناسب و رشد در این زمینه، سبب شده است تا مفهوم سرمایه گذاری از رایج ترین اصطلاحات در زمینه علم اقتصاد عنوان گیرد.

به طور کلی، سرمایه گذاری بدین معناست که از استفاده منابع و پس اندازهای مالی خود و هزینه کرد آن ها صرف نظر کرده و با استفاده از سرمایه گذاری در روش های مختلف، مقدار بیشتری از ثروت را در زمانی دیگر برداشت نماییم که حاصل از اصل سرمایه و سود آن خواهد بود.

زمان برداشت پول متناسب با نوع سرمایه گذاری اعم از سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت و همچنین زمینه ای که در آن سرمایه گذاری صورت گرفته است، مانند مسکن، خودرو، سپرده بانکی، بازار اوراق بهادار (بورس، فرابورس، بازارهای پایه و غیره)، صنعت، استارتاپ و غیره وابسته می باشد.

اینکه شما در کدام یک از حالات فوق سرمایه گذاری می نمایید، متناسب با استراتژی هر فرد، متفاوت خواهد بود؛ به بیانی دیگر، هر فرد متناسب با استراتژی خود، می تواند سبد سرمایه گذاری متفاوتی را برای خود در نظر بگیرد و به وسیله آن علاوه بر حفظ ارزش پول خود در مقابل تورم، ریسک مالی خود را مدیریت کند.

نکته مهمی که اغلب می تواند ضررهای مهلکی را به سرمایه شما وارد کند، این است که اکثر افراد تصور می کنند که با سرمایه گذاری بلند مدت و یا کوتاه مدت، می توانند در زمان بسیار کمی رشد مالی قابل توجهی را تجربه نمایند که این امر خود موجب می شود که بررسی موقعیت های سرمایه گذاری با دقت و حساسیت کمتری بررسی شود و احتمال ایجاد ضررهای مالی را افزایش دهد.

سرمایه گذاری و به ویژه سرمایه گذاری بلند مدت مستلزم صبر و گذر زمان زیادی است که در نتیجه آن، اگر موقعیت مناسب سرمایه گذاری اخذ شده باشد، نتایج مالی مناسبی را در پی خواهد داشت.

سرمایه گذاری بلند مدت و مفهوم آن

همانطور که بیان شد، انواع متفاوتی از سرمایه گذاری وجود دارد؛ اما اگر بخواهیم آن ها را از لحاظ زمانی دسته بندی کنیم، سرمایه گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت سه نوع اصلی می باشد.

تعاریف متعددی برای هر یک از انواع سرمایه گذاری ارائه شده اند که هرکدام به نوعی صحیح هستند؛ در این قسمت از مقاله، به مرسوم ترین تعاریف ارائه شده برای انواع سرمایه گذاری می پردازیم.

اگر فاصله شروع سرمایه گذاری شما تا زمانی که قادر هستید تا اصل سرمایه به همراه سود خود را برداشت نمایید (زمان سررسید آن)، کمتر از یک سال باشد، شما عملا سرمایه گذاری کوتاه مدت را در نظر گرفته اید. اگر این زمان به فاصله ای حدودا یک تا دو سال افزایش یابد، سرمایه گذاری میان مدت و در صورتی که بیش از دو سال تا برداشت سرمایه فاصله زمانی داشته باشید، سرمایه گذاری بلند مدت را در دستور کار خود قرار داده اید.

عوامل موثر بر سرمایه گذاری

اینکه هر فردی چه نوع از سرمایه گذاری را در چه زمینه ای برای خود انتخاب می نماید، متاثر از عوامل متعددی می باشد. از جمله عوامل تاثیرگذار در انتخاب نوع سرمایه گذاری می توان به شرایط اقتصادی کشور، اهداف مالی فرد، میزان ریسک پذیری، مقدار حجم نقدینگی که قصد سرمایه گذاری آن را دارید، نوع زمینه ها و بازارهای قابل سرمایه گذاری، نرخ بهره بازارهای مختلف و نسبت سرمایه گذاری به کل سرمایه فرد اشاره نمود.

به عنوان مثال، میزان ریسک سرمایه گذاری برای فردی که خانه و یا خودروی خود را فروخته است و با پول آن قصد سرمایه گذاری دارد، با فردی که پول مازاد خود را در این زمینه قرار داده است، تفاوت بسیاری خواهد داشت.

علاوه بر موارد فوق، نقدشوندگی سرمایه گذاری را نیز می بایستی از مهم ترین موارد موثر در این تصمیم گیری دانست. به عنوان مثال می تواند فردی را در نظر گرفت که قصد دارد سرمایه حاصل از فروش خودروی خود را در زمینه ای دیگر سرمایه گذاری کند تا پس از برداشت اصل و سود حاصل از سرمایه، خودروی خود را ارتقاء دهد؛ اگر نقدشوندگی سرمایه گذاری انجام شده، مناسب نباشد و یا ضامن نقدشوندگی در کار نباشد، ممکن است علی رغم اینکه سود مناسبی حاصل شده است، تبدیل آن به سرمایه نقدی به راحتی امکان پذیر نباشد که در نتیجه آن، فرد به هدف مالی خود که ارتقاء خودروی خود بود نرسیده و علاوه بر آن خودروی خود را نیز از دست داده است. این موضوع به طور واضحی نشان می دهد که انتخاب نوع سرمایه گذاری و نوع آن تاثیر بسزایی در رسیدن به اهداف مالی و رشد سرمایه افراد می گذارد.

سرمایه گذاری بلند مدت

مطابق با تعاریف صورت گرفته، سرمایه گذاری بلند مدت را نوعی از سرمایه گذاری عنوان می کنند که فاصله زمانی بلوکه کردن سرمایه تا زمان برداشت اصل و سود سرمایه بیش از دو سال در نظر گرفته شود.

اغلب سرمایه گذاران بر این عقیده اند که در صورتی که موقعیت سرمایه گذاری بلند مدت انجام گرفته، به طور علمی و با رعایت اصول تخصصی آن صورت گرفته است، مقدار سود بیشتری را نسبت به سرمایه گذاری کوتاه مدت عاید فرد سرمایه گذار خواهد کرد.

اما در کنار مزیت فوق، به این نکته توجه داشته باشید که در این نوع سرمایه گذاری، مدت زمان زیادی را باید برای برداشت سود سرمایه خود در نظر بگیرید و قبل از آن عملا دسترسی به اصل سرمایه نیز امکان پذیر نخواهد بود، در غیر این صورت، امکان ایجاد ضررهای مالی در سرمایه گذاری بلند مدت افزایش می یابد.

کدام سرمایه گذاری بلند مدت بهتر است؟

سرمایه گذاری بلند مدت در انواع متفاوتی وجود دارد که از مهم ترین آن می توان به سپرده گذاری بلند مدت در بانک ها و موسسات اعتباری؛ اوراق بدهی؛ صکوک؛ بازار بورس اوراق بهادار شامل بورس، فرابورس، بازارهای پایه و غیره؛ بازار مسکن و مستغلات، ارز دیجیتال، فارکس و غیره اشاره نمود. در این قسمت از مقاله، مهم ترین انواع سرمایه گذاری بلند مدت را مورد بررسی قرار می دهیم.

سپرده گذاری بلند مدت در بانک ها و موسسات اعتباری

این نوع از سرمایه گذاری را می توان از مرسوم ترین آن ها دانست. حتما در بین افراد اطراف خود دیده اید که فردی مقداری از سرمایه خود را در قالب سپرده گذاری بلند مدت در بانک ها و موسسات اعتباری تخصیص می دهد و متناسب با نوع طرح سپرده گذاری بلند مدت، در بازه های زمانی مشخصی از جمله ماهیانه، مقدار سودی ثابت و مشخص را دریافت می نماید.

اگر بانک و موسسه مالی انتخاب شده دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی بوده و از اعتبار و پشتوانه مناسبی برخوردار باشد و همچنین، طرح سپرده گذاری انتخاب شده، دارای ضامن نقدشوندگی معتبر باشد، امن تر و کم ریسک ترین نوع سرمایه گذاری بلند مدت خواهد بود.

مهم ترین ریسک هایی که در این زمینه وجود دارند عبارت اند از ورشکستگی مالی بانک و یا موسسه اعتباری، عدم نقدشوندگی مناسب در سررسید و یا زمان های قبل از آن، نکول ارزش اوراق بهادار که با رعایت مواردی که مورد اشاره قرار گرفتند، می توان تا حد مناسبی از این ریسک ها را پوشش داد.

ذکر این نکته مهم است در کنار مزیت مهمی همچون امنیت سرمایه گذاری بلند مدت با این روش، مقدار سود سرمایه گذاری پایین از جمله معایب این روش از سرمایه گذاری بلند مدت می باشد.

در نتیجه می توان گفت سپرده گذاری بلند مدت در بانک ها، بیشتر مناسب افرادی می باشد که ریسک گریز هستند و سود کمتر را به ریسک بیشتر در سرمایه گذاری بلند مدت ترجیح می دهند. همچنین، باید توجه داشت که این روش، برای افرادی که دسترسی به اصل و سود سرمایه خود قبل از سرسید برایشان مهم است، گزینه مناسبی نخواهد بود چرا که در اغلب موارد، برداشت سرمایه قبل از موعد سررسید با جریمه مالی فرد سرمایه گذار روبرو می شود.

سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

همانند سایز بازارهای مالی، سرمایه گذاری بلند مدت در سهام نیز از دیگر گزینه های مورد توجه سرمایه گذاران بلند مدت می باشد. در این روش، تحلیل سهام بازار بیشتر بر اساس روش فاندامنتال که بر اساس شرایط مالی و عملکردی شرکت می باشد، صورت می گیرد و متغیرهای مالی مربوط به تحلیل های کوتاه مدت، اهمیت خود را تا حد زیادی از دست می دهند.

همانطور که قبلا نیز مورد اشاره قرار گرفت، اگر سرمایه گذاری بلند مدت در سهام همراه با تخصص کافی و بررسی دقیق صورت گیرد، سودی بیشتر و ریسک کمتری را برای سرمایه گذاران به ارمغان خواهد آورد.

از جمله مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس قابلیت نقدشوندگی بالای آن است. به جز مواقع محدودی که بازار سهام وضعیت نزولی شدیدی را طی می کند، می توان سهام را با درصد محدودی اختلاف از بازه قیمتی مورد نظر، فروخته و آن را به سرمایه نقدی تبدیل کرد؛ اما این نکته را حتما می بایستی در نظر داشته باشید که عدم تخصص و بررسی دقیق در خرید سهام، می تواند ضررهای مالی مهلکی را در سرمایه گذاری بلند مدت در بورس به همراه داشته باشد.

 سرمایه گذاری بلند مدت در اوراق بدهی

شرکت ها روش های متنوعی را جهت توسعه پروژه ها و زیرساخت های خود به کار می برند. سرمایه مورد نیاز جهت این پروژه ها از راه های مختلفی از جمله افزایش سرمایه و یا انتشار اوراق بدهی تامین می شوند.

فرآیند انتشار اوراق بدهی بدین صورت می باشد که شرکت اوراقی را با قیمتی مشخص منتشر می کند که یکی از بانک ها و یا موسسات مالی معتبر پشتوانه آن می باشد و ضمانت سوددهی و همچنین، نقدشوندگی آن ها را به عهده می گیرد.

افرادی که این اوراق را خرید می کنند، در تاریخ سررسید اوراق بدهی خود، اصل و سود سپرده خود را دریافت خواهند کرد. لازم به ذکر است که این نوع سرمایه گذاری بلند مدت، طبق قوانین سازمان امور مالیاتی، از پرداخت مالیات معاف می باشد.

امنیت در سرمایه گذاری و ریسک پایین از جمله مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در اوراق بدهی می باشد. عدم دسترسی به اصل سرمایه و همچنین، عدم پرداخت سود ماهیانه در طول مدت زمان سرمایه گذاری بلند مدت را نیز می توان از جمله مهم ترین معایب این نوع از سرمایه گذاری دانست.

عوامل متعددی را می بایستی در خرید اوراق بدهی در نظر گرفت که از جمله آن ها می توان قیمت فروش اوراق بدهی، ارزش اسمی آن، نرخ سود اوراق بدهی و همچنین تاریخ سررسید آن اشاره نمود.

اوراق بدهی نیز به خودی خود در انواع متفاوتی منتشر می شوند که از جمله مرسوم ترین آن ها می توان به اوراق صکوک و اوراق مشارکت اشاره کرد. ذکر این نکته مهم است که تمامی این اوراق، می بایستی تحت نظارت بانک مرکزی و با مجوزهای لازم توسط نهادها و موسسات مالی معتبر منتشر شوند که ریسک کمتری را به همراه داشته باشند. اوراق مشارکت در بازار سرمایه عرضه شده و همانند سهام قابل خریداری می باشد.

تفاوت اوراق صکوک در این است که به جای در نظرگیری صرفا سود سرمایه گذاری بلند مدت، ضرر را نیز برای آن محتمل دانسته است و به نوعی، آن را می توان معادل با شراکت در یک فعالیت اقتصادی عنوان کرد.

همانطور که در مشارکت، همه شرکاء به نسبت سهم خود در آن فعالیت اقتصادی هم در سود و هم در ضرر شریک هستند، در اوراق صکوک نیز امکان ضرر در سرمایه گذاری بلند مدت وجود دارد که می بایستی مورد نظر سرمایه گذاران قرار گیرد.

سرمایه گذاری بلند مدت در بازار مسکن

بازار مسکن به جهت اینکه از ضروریات اولیه همه افراد جامعه می باشد، همواره یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه گذاری بلند مدت بوده است. سرمایه گذاری بلند مدت در بازار مسکن در چند زمینه می تواند انجام گیرد که خرید و فروش واحدهای آپارتمانی و زمین، خرید زمین و ساخت و ساز را می توان از مهم ترین و پرطرفدارترین زمینه های آن ها دانست.

ریسک بسیار پایین در کنار سود سرمایه گذاری بالا را می توان از جمله مزیت های سرمایه گذاری بلند مدت در بازار مسکن دانست؛ علاوه بر آن، ریسک آسیب به اصل سرمایه که در سرمایه گذاری های بازار خودرو، دلار و سکه به طرز قابل توجهی احساس می شود، در بازار مسکن برابر صفر خواهد بود که به جذابیت سرمایه گذاری در آن می افزاید.

در کنار مزایای فوق، توجه به این نکته مهم است که مسکن برای هر یک از افراد دارای اهمیت بسیاری بوده و همه در تلاش اند تا مسکن مناسب و مورد نظر خود را خریداری نمایند؛ این امر سبب شده است تا نقدشوندگی سرمایه گذاری بلند مدت در بازار مسکن با وضعیت مناسبی روبرو شود که خود از مزایا و امتیازات مهم آن به شمار می آید.

سرمایه گذاری بلند مدت در ارز دیجیتال

ارز دیجیتال از جدیدترین بازارهایی است که به جهت سرمایه گذاری بلند مدت مورد توجه قرار گرفته است. این بازار به دلیل نوسان و افت و خیزهای بسیار خود در نمادهای مختلفی از جمله بیت کوین، اتریوم، شیبا و غیره، سود و البته ضررهای هنگفتی را برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته است.

گرچه ممکن است این بازار در بازه های زمانی محدودی، سودهای مناسبی را نصیب سرمایه گذاران خود نماید، اما توجه به این نکته مهم است که ریسک های موجود در این بازار نیز کم نیستند. در این قسمت از مقاله، مهم ترین این ریسک ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • ریسک نوسان نرخ ارز: برای فعالیت در بازار ارز دیجیتال، در مرحله اول می بایستی سرمایه خود را به دلار تبدیل کرده و سپس، آن را به حساب صرافی ارز دیجیتال خود منتقل نمایید. پس در نتیجه سرمایه شما همواره به دلار بوده و افت ناگهانی نرخ آن، موجب ایجاد ضررهای مالی قابل توجهی خواهد شد.
  • بلوکه شدن حساب در صرافی: به دلیل شرایط کشور ایران، متاسفانه اغلب صرافی های بین المللی معتبر از ارائه خدمات به شهروندان ایرانی امتناع می ورزند. گرچه می توان از راهکارهایی برای دور زدن این محدودیت ها استفاده نمود، اما ریسک بلوکه شدن حساب ارز دیجیتال در این صرافی ها را نباید نادیده در نظر گرفت. ممکن است افرادی که سرمایه گذاری بلند مدت در ارز دیجیتال را گزینه مناسب خود در نظر گرفته اند، بدون هیچ اطلاع قبلی، تمام سرمایه خود را به طور ناگهانی از دست دهند.
  • کوچک بودن بازار ارز دیجیتال: علی رغم اینکه زمان زیادی از ایجاد بازار ارز دیجیتال می گذرد، همچنان نمی توان آن را از بازارهای بزرگ جهانی دانست. یکی از ریسک های سرمایه گذاری بلند مدت درارز دیجیتال این است که نوسانات حاصل از اخبار به طرز قابل توجهی بزرگ هستند و همانطور که ممکن است سودهای بزرگی را نصیب سرمایه گذاران خود نماید، ضررهای هنگفتی را نیز به آن ها تحمیل نماید.

مزایای سرمایه گذاری بلند مدت

همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، سرمایه گذاری بلند مدت که به طور اصولی و همراه با تخصص انجام می گردد، می تواند مزایای در خور توجهی را به همراه داشته باشد. در این قسمت از مقاله، مهم ترین مزیت هایی که سرمایه گذاری بلند مدت فراهم می نماید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • سرمایه گذاری با استرس و هیجان کمتر
    وجود فرصت زمانی بیشتر برای تحلیل فرصت های سرمایه گذاری و بی اهمیت بودن نوسانات کوتاه مدت در آن، باعث خواهد شد تا استرس و هیجان در سرمایه گذاری بلند مدت به طرز محسوسی کاهش یابد. این مزیت در طولانی مدت، اثر بسزایی را در آرامش سرمایه گذاران خواهد داشت.
  • مالیات کمتری را پرداخت خواهید کرد
    هر یک از زمینه های سرمایه گذاری می تواند مالیات خاص به خود را به همراه داشته باشد. این مالیات با تکرار خرید و فروش، به طور زیادی افزایش می یابد که در نهایت منجر به کاهش سود سرمایه گذاری خواهد شد. در سرمایه گذاری بلند مدت، به دلیل کاهش دفعات معامله، بدهی مالیاتی کمتری نیز برای مودیان مالیاتی منظور می گردد که باعث افزایش حاشیه سود سرمایه گذاری بلند مدت خواهد شد.
  • از سود مرکب لذت ببرید!
    اگر از سرمایه گذاران بازارهای اقتصادی باشید، حتما تابحال سود مرکب را شنیده اید. سود مرکب که حاصل از کسب سود بر روی اصل سرمایه و سودهای آن می باشد، به طرز باورنکردنی روی مقدار سود سرمایه گذاری بلند مدت تاثیر می گذارد. به عنوان مثال فرض کنید با سرمایه ای 100 میلیون تومانی در زمینه ای سرمایه گذاری کرده اید که هر ساله سودی 30 درصدی را به دنبال دارد. در سال اول دارایی شما 130 میلیون تومان خواهد شد؛ اما نکته مهم اینجاست که در سال دوم، شما 30 درصد 130 میلیون تومان و نه 100 میلیون تومان را به عنوان سرمایه بدست خواهید آورد که سودی برابر 39 میلیون تومان می شود. به همین ترتیب در سال های بعد 169، 220، 285 و در سال پنجم، 371 میلیون تومان به عنوان سرمایه کلی سرمایه گذاری بلند مدت شما در نظر گرفته می شود.

همانطور که مشاهده می کنید، پس از پنج سال، سودی برابر 271 درصد را کسب کرده اید که از سود 30 درصد غیرمرکب در پنج سال، 120 درصد بیشتر می باشد.

جمع بندی
سرمایه گذاری بلند مدت را می توان از جذاب ترین گزینه های سرمایه گذاری دانست. ریسک پایین، استرس کمتر و سود بیشتر از جمله مزایای سرمایه گذاری بلند مدت نسبت به سایر انواع آن می باشد.

در این مقاله سعی بر آن شد تا تمامی نکات و جزئیات مربوط با مفهوم سرمایه گذاری بلند مدت اعم از تعریف، انواع آن، ریسک ها، مزایا و معایب هر یک از انواع سرمایه گذاری های بلند مدت را به دقت و به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

شما فعالین اقتصادی محترم می توانید با مطالعه سایر مقالاتی که برای شما تدارک دیده ایم، با مفاهیم اقتصادی مهم دیگری مانند سامانه مودیان مالیاتی، حد نصاب مالیاتی و مالیات بر حقوق کارگران و کارمندان نیز آشنایی پیدا کنید.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0