• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

برنامه حسابداری و اهمیت امنیت آن

برنامه حسابداری و اهمیت امنیت آن

همواره به مزیت های استفاده از یک برنامه حسابداری به جای استفاده از روش های سنتی آن پرداخته ایم این امر مزیت هایی دارد که در مقالات قبلی به طور مفصل ذکر گردید از جمله صرفه جویی در هزینه های مالی و زمانی سازمان و مهمترین عامل به صفر رساندن درصد خطای انسانی در محاسبات می باشد اما چه مضراتی را می تواند برای کسب و کار ما داشته باشد ؟ در جواب باید بگوییم اگر در انتخاب برنامه حسابداری مورد نظر خود دقت کافی را با شرایط ذکر شده در مقالات قبلی  ( مشاهده مقاله انتخاب برنامه حسابداری مناسب کسب و کار من ) در نظر بگیرید دیگر هیچگونه آسیبی برای سازمان و کسب و کارتان نخواهد داشت . یکی از عوامل بسیار مهم در این قسمت که شاید برخی را همچنان به سمت روش سنتی حسابداری سوق می دهد ، بحث امنیتی در این مورد باشد .
باید در نظر داشته باشیم در روش سنتی اطلاعات و دیتاهای مالی به صورت کاغذ ذخیره می گردد و انبار میشود این موضوع علاوه بر اینکه احتمال سرقت آن ها را بالا می برد باعث میگردد به علت حجم زیاد و از بین رفتن کاغذ ها بعد از مدتی این اطلاعات از بین برود اما اگر به سراغ نرم افزاری بروید که به شما تضمین امنیت اطلاعات و حفظ مادام العمر اطلاعات و دیتاهای مالی شما را بدهد دیگر جایی برای بحث در رقابت بین حسابداری سنتی و حسابداری نوین با برنامه حسابداری نخواهد بود .
در این مقاله به اهمیت امنیت داده های مالی سازمان می پردازیم و در ادامه چندین مورد آن را بررسی میکنیم :

اهمیت امنیت داده های مالی :

یکی از نگرانی های بزرگی که امروزه بیشتر کسب و کارها با ان مواجه هستند ، امنیت داده ها به خصوص داده های مالی آن ها می باشد . به خصوص اگر موضوع مورد بحث ما خود ، یک شرکت مالی باشد . اطلاعات مالی مهمترین اطلاعات در هر سازمانی است حال اگر این شرکت خود یک شرکت مالی باشد علاوه بر مسائل مالی خود نیز باید اطلاعات مالی مشتریان خود را هم حفظ کند و امنیت آن ها در کنار پشتیانی خوب خود رعایت کند . هکر ها نیز از این موضوع آگاه هستند در واقع شرکت های مالی طعمه های لذیذی برای آن ها هستند و به طور مداوم این شرکت های تهدید هایی را از طرف این هکرها از قبیل پاک کردن دیتاهای آن ها ، دستکاری در مقادیر آن ها را دریافت میکنند که همین امر اهمیت داشتن یک برنامه حسابداری با امنیت فوق العاده را توضیح می دهد .

برنامه حسابداری

چرا امنیت داده های مالی مهم است ؟

دارایی شرکت :

دیتا ها و اطلاعات یک شرکت جزو با ارزش ترین دارایی های یک سازمان به شمار می رود . شما چه یک شرکت حسابداری با داشتن مشتریان مالی باشید چه یک کسب و کار کوچک ، با در خطر قرار گرفتن هک اطلاعات و دیتاهای مالی سازمانتان علاوه بر از دست دادن دیتاها و اطلاعات ، به طور موازی مشتریان خود را هم از دست می دهید. مشتریان شما به هیچ عنوان نمی پذیرند که اطلاعات مالی و شخصی آن ها در معرض خطر قرار بگیرد و یا از سمت اطلاعاتی که به شما سپرده اند بخواهند مورد تهدید هکرها قرار بگیرند.

داده های مالی در برابر حمله آسیب پذیر است :

شرکت های مختلف حسابداری کوچک که خدمات مالی را ارائه می دهند و یا شرکت ها و کسب و کارهای کوچک که از برنامه حسابداری استفاده می کنند ممکن است این تفکر را داشته باشند که مورد حمله هکرها قرار نمی گیرند ؛ باید در نظر داشته باشید هکر ها همان سارقین فضای مجازی و اینترنت هستند پس کوچک یا بزرگ بودن سازمان شما برایشان تفاوتی نخواهد داشت . آن ها تنها به دنبال حفره های امنیتی هستند که بتوانند به داده ها و اطلاعات مالی شما دست یابند و آن ها را اصطلاحا هک کنند ، بنابراین همیشه باید موارد استاندارد برای امنیت داده های مالی سازمان خود را رعایت کنید.

دسترسی فایل های خودکار را ببندید :

هکر ها معمولا با توانایی خود فایل هایی را تحت عنوان فایل های خودکار ایجاد میکنند این فایل های خودکار ناخواسته به طور مثال سبب می گردد تا تراکنش های ناخواسته در سیستم شما ثبت گردد یا به صورت خودکار دیتاهای شما با مقادیر ناصحیح و اشتباه تغییر یابد ، به همین جهت برای جلوگیری از این اقدام دسترسی برنامه خود به فایل های خودکار را ببندید.

از مقررات شرکت خود محافظت کنید :

هیچ شرکت حسابداری یا کسب و کاری به طور عمدی مشکلی با داده های مشتریان ایجاد نخواهد کرد اما گاها امنیت ضعیف داده های مالی ( نگهداری آن ها در یک سیستم که با بد افزار همراه است و … ) میتواند به طور ناخواسته منجر به خطر افتادن دیتاهای مالی شما گردد پس ابتدای امر به شرایط نگهداری دیتاها و اطلاعات کالی خود توجه ویژه ای داشته باشید تا ناخواسته حفره امنیتی برای هکر ها ایجاد نکنید .

در این بین بیشترین آمار هک ها ، هک هایی هستند که از طریق پایگاه داده ( دیتابیس ) انجام میشوند به همین جهت باید با چند روش باید از آسیب رسیدن به دیتابیس جلوگیری کرد ، این موارد شامل :

رمز عبور قدرتمند :

یکی از موارد مهم برای اطمینان از امنیت داده ها ساخت یک رمز عبور قدرتمند است تا حدس زدن این رمز عبور و تشخیص آن توسط بد افزارها دشوار باشد . برای رمز عبور خود از حداقل 8 کاراکتر استفاده کنید ، از حرف کوچک و بزرگ در آن استفاده کنید ، از اعداد و نماد ها در رمز عبور خود استفاده کنید و به یاد داشته باشید تا زمانی که شخصی به دسترسی های ادمین کل برای فعالیت هایش در سازمان نیاز ندارد رمز عبور را در اختیار هیچ کس قرار ندهید و از بخش مطمئن برای نگهداری رمز عبور خود استفاده کنید .

برنامه حسابداری

رمز گذاری داده ها ( CRYPT & ENCRYPT ) :

رمز گذاری داده که در چندسال اخیر تقریبا در بیشتر نرم افزار حسابداری و دیگر نرم افزار ها استفاده میگردد یکی از بهترین تکنیک ها برای محافظت از داده ها در حین انتقال می باشد ، حتی نرم افزار های توسعه داده شده اند که کاربرد آن ها در رمزگذاری داده ها می باشد . در امر سبب میگردد تا اگر هکر ها بتوانند به دیتای شما دسترسی پیدا کنند تنها کدهای بهم ریخته و غیر مفهومی را ببینند که ترجمه این کدها صرفا از طریق برنامه ای که خودتان برای رمزگذاری استفاده کردید انجام می پذیرد .

استفاده از آنتی ویروس های مطمئن :

در طی سال ها نرم افزار های بسیاری تحت عنوان آنتی ویروس روانه بازار شده اند باید در نظر داشته باشید در صورتی که می خواهید دیتا و اطلاعات مورد نظر شما از بد افزارهای اینترنتی و یا بدافزار هایی که توسط هکر ها از طریق مختلف برایتان ارسال می گردد در امان باشد باید از آنتی ویروس های اصلی با لایسنس اصلی استفاده کنید و نکته مهم در این زمینه ، همیشه آنتی ویروس را آپدیت و به روز نگه دارید .

پشتیبان گیری از داده ها ( BACK UP ) :

حتی اگر تمامی موارد امنیتی را به طور صحیح انجام بدهید به دلایل مختلف امکان از بین رفتن دیتای شما همیشه وجود دارد این مورد تنها زمانی بر طرف میگردد که اقدام به پشتیبان گیری از دیتاهای و اطلاعات خود کنید . اگر شرکت شما یک شرکت مالی است و دیتاهای روزانه مشتریان وارد سیستم می گردد حتما در نظر داشته باشید به صورت روزانه در زمانی که سیستم دیتا و اطلاعات جدیدی به آن وارد نمیگردد اقدام به گرفتن بک آپ نمایید ، همینطور اگر دیتاها و اطلاعات ارزش زیادی دارند حتما در دو نسخه آفلاین و آنلاین اقدام به گرفتن بک آپ نمایید به طور مثال یک هارد دیسک فیزیکی را برای پشتیبان گیری آفلاین و یک فضای ابری امن را پشتیبان گیری از داده های خود انتخاب کنید و از داده های خود محافظت نمایید .

برنامه حسابداری

فیلتر ایمیل :

امنیت داده ها و اطلاعات در بسیاری از موارد از طریق ایمیل هایی که هکر ها برایتان ارسال می کنند در خطر می افتد . ردیابی این ایمیل های غیر قابل اعتماد و ناخواسته تقریبا دشوار است به خصوص وقتی تعداد دسترسی های کاربران به ایمیل های شرکتی افزایش می یابد ، در این زمینه فیلتر ایمیل می تواند برخی از این موارد مشکوک را در ایمیل ها فیلتر کند تا امنیت داده ها را تا حدودی تامین کند .

رعایت موارد بالا جلوی بسیاری از موارد هک و حمله های هکرها را می گیرد اما رعایت صحیح این موارد و همچنین جلوگیری 100 درصدی از ورود هکر ها نیاز به کارشناسان با دانش تخصصی در این زمینه را دارد به خصوص زمانی که از برنامه حسابداری یا برنامه هایی که با اطلاعات مالی سروکار دارند استفاده می نمایید پس روش صحیح تر این امر استفاده از یک برنامه حسابداری با تضمین امنیت دیتاها و اطلاعات شما می باشد .

در شرکت افرار سیستم میهن این افتخار را داریم تا علاوه بر قرار دادن ورژن تستی و بدون محدودیت نرم افزار حسابداری برای بررسی کامل شما قبل از اقدام به خرید تمامی بخش های امنیتی نرم افزار های خود را تضمین کنیم و این امر به سبب داشتن نیروهای متخصص در این حوزه می باشد که با بررسی تمامی برنامه های ایرانی و خارجی در حوزه برنامه حسابداری ، به طور کل حفره های امنیتی را بسته اند و یک برنامه حسابداری کاملا بهینه را برایتان آماده کردند . جهت مشاهده نسخه تستی و بدون محدودیت برنامه لطفا کلیک بفرمایید.​