• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

تفاوت سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت و بلند مدت چیست؟

تفاوت سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت و بلند مدت چیست؟

تفاوت سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت و بلند مدت را می توان از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد. این دو نوع از سرمایه گذاری را می توان در موضوعاتی از جمله زمان سررسید سرمایه گذاری، زمینه سرمایه گذاری و یا استراتژی آن متمایز دانست. سرمایه گذاری با اهداف اقتصادی از جمله رشد سرمایه از طریق کسب سود بر اصل سرمایه و حفظ ارزش ذاتی آن انجام می گیرد.

در این مقاله به بررسی انواع سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت و تفاوت آن ها خواهیم پرداخت؛ پس اگر انتخاب روش سرمایه گذاری اصولی برایتان اهمیت دارد، این مقاله را از دست ندهید.

سرمایه گذاری چیست؟

به زبان ساده می توان گفت اگر فردی بهره گیری از سرمایه خود را به دلیل کسب سود بیشتر به زمانی در آینده موکول کند، سرمایه گذاری کرده است. سرمایه گذاری به خودی خود در انواع و زمینه های مختلفی تعریف می گردد. به عنوان مثال از لحاظ زمانی، سرمایه گذاری را می توان به دو نوع سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت دسته بندی نمود.

از لحاظ موضوع سرمایه گذاری نیز زمینه های متعددی را می توان در نظر گرفت که سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار، مسکن، طلا، بازار ارز، تولید و صنعت از جمله مهم ترین و مرسوم ترین آن ها می باشد.

انواع سرمایه گذاری

همان طور که مورد اشاره قرار گرفت، انواع متفاوتی را می توان برای سرمایه گذاری متصور بود. اما دسته بندی که در این مقاله مورد نظر است، موضوع انواع سرمایه گذاری از لحاظ زمان سررسید (زمانی که باید سرمایه اولیه را بلوکه کرد تا به همراه سود آن قابل برداشت باشد)، می باشد. در این زمینه می توان گفت سرمایه گذاری به سه نوع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم بندی می شوند.

بازه های زمانی متفاوتی برای زمان سررسید انواع سرمایه گذاری در مراجع مختلف تعریف شده اند. مطابق با اغلب تعاریف، سرمایه گذاری که کمتر از یک سال به موعد سررسید خود برسد، سرمایه گذاری کوتاه مدت عنوان می گیرد.

اگر این زمان بین یک تا دو سال باشد، سرمایه گذاری میان مدت و اگر بیش از دو سال تا سررسید سرمایه گذاری خود فاصله زمانی داشته باشید، عملا سرمایه گذاری بلند مدت را انتخاب کرده اید.

سرمایه گذاری بلند مدت

همان طور که بیان شد، سرمایه گذاری بلند مدت مستلزم مدت زمان بیشتری برای ارائه سود می باشد که از جمله معایب آن به شمار می رود؛ اما در کنار آن، مزایای قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت که از جمله آن ها می توان به کاهش استرس در سرمایه گذاری، امکان کسب درصد سود مناسب اشاره نمود.

سرمایه گذاری بلند مدت را می توان اغلب در سرمایه گذاری در بازار مسکن، بازار بورس اوراق بهادار یافت. در مقاله ای دیگر، به طور مفصل به سرمایه گذاری بلند مدت و تمامی نکات و جزئیات آن پرداخته ایم؛ شما می توانید با مطالعه این مقاله آشنایی بیشتری با این نوع از سرمایه گذاری کسب نمایید.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

همانند سرمایه گذاری بلند مدت، برای مفهوم سرمایه گذاری کوتاه مدت نیز تعاریف متعددی در مراجع ارائه شده است. کلیت این تعاریف شباهت زیادی نسبت به هم دارند اما تنها موضوعی که آن ها را نسبت به همدیگر متفاوت جلوه می دهد، مدت زمان سررسید سرمایه گذاری می باشد.

در برخی مراجع، زمان سررسید سرمایه گذاری کوتاه مدت را کمتر از یک هفته، در برخی دیگر کمتر از یک ماه و همچنین، کمتر از یک سال عنوان کرده اند.

در بین تعاریف فوق، اغلب بر این باورند که تعریف سرمایه گذاری کوتاه مدت به عنوان روشی از سرمایه گذاری که زمان سررسید آن کمتر از یک سال است را نسبت به سایر تعاریف منطقی تر می باشد.

تفاوت سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت چیست؟

همان گونه که اشاره گردید، انتخاب اینکه کدام نوع از سرمایه گذاری ها برای شما مناسب می باشد، به عوامل متعددی از جمله مقدار سرمایه، مقدار ریسکی که می خواهید متحمل شوید، میزان اهمیت سرمایه (به عنوان مثال اینکه این سرمایه حاصل از فروش تنها خانه شماست و یا اینکه به عنوان سرمایه بدون استفاده است)، مدت زمانی که برای سرمایه گذاری در نظر گرفته اید و همچنین هدف مالی آن اشاره نمود.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که در مدت سرمایه گذاری دائما استرس و نگرانی وضعیت سرمایه خود را دارید، باید بدانید سرمایه گذاری کوتاه مدت را نمی توان گزینه مناسبی برای شما دانست؛ چرا که در سرمایه گذاری کوتاه مدت، این نوسانات لحظه ای قیمت هستند که سود و یا ضرر سرمایه شما را تعیین می کنند، پس در این حالت می بایستی دائما بازار را رصد کنید و به سرعت تصمیم گیری و اقدام نمایید؛ تاخیر در تصمیم گیری و اقدام می تواند ضررهای قابل توجهی را بر سرمایه شما تحمیل کند.

علاوه بر موضوع فوق، افرادی که سرمایه گذاری را به عنوان شغل جانبی خود انتخاب کرده اند و زمان کافی برای رصد بازار را در طول روز ندارند، بهتر است گزینه ای غیر از سرمایه گذاری کوتاه مدت را برای خود در نظر بگیرند. عدم رصد پیوسته بازار و مطلع نبودن از نوسانات آن نیز می تواند نتیجه ای نامطلوب برای شما به دنبال داشته باشد.

اما فارغ از معایب فوق، سرمایه گذاری کوتاه مدت مزیت هایی را نیز نسبت به دو نوع دیگر سرمایه گذاری ارائه می دهد. از جمله مزیت های آن، امکان دسترسی زود هنگام به اصل و سود حاصل از سرمایه می باشد؛ این موضوع به خصوص برای افرادی که در زمینه های متفاوتی سرمایه گذاری می کنند، مزیتی مهم به شمار می آید؛ چرا که می توانند همزمان از نوسانات بازارهای مختلف مانند ارز، طلا، سهام و مسکن بهره مند شوند.

به عنوان مثال، فردی که در زمینه های فوق تخصص سرمایه گذاری دارد، در زمان رشد نرخ بازار ارز، سرمایه خود را در این زمینه قرار می دهد و پس از اینکه رشد آن به پایان رسید، از رشد بازارهای موازی مانند طلا، مسکن و غیره بهره مند می شود؛ به بیانی دیگر می توان گفت نوسانات منفی روی سرمایه این دسته از افراد تاثیر محسوسی نخواهند داشت.

البته ذکر این نکته مهم است که تخصص در این زمینه بسیار تاثیرگذار می باشد و اگر بازار سرمایه گذاری خود را اشتباه عوض کنید، ممکن است نوسانات منفی دو بازار به طور همزمان روی سرمایه شما اثر منفی داشته باشند.

در اغلب موارد سرمایه گذاری بلند مدت در زمینه هایی مانند مسکن، خودرو و بازار بورس اوراق بهادار مشاهده می شود؛ اما سرمایه گذاری کوتاه مدت بیشتر با بازارهای ارز و طلا تناسب دارد. البته در بین معامله گران بازار بورس اوراق بهادار، افراد زیادی هستند که استراتژی معاملاتی خود را بر پایه تعداد معاملات بالا و کسب سودهای کوچک تر در کوتاه مدت تعریف کرده اند.

انواع سرمایه گذاری کوتاه مدت

در این قسمت از مقاله، مهم ترین روش های سرمایه گذاری کوتاه مدت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

• سرمایه گذاری کوتاه مدت در بورس:
در روش سرمایه گذاری کوتاه مدت در سهام، استراتژی معاملاتی بر اساس نوسان گیری تدوین می شود. فرد سرمایه گذار در این حالت، می بایستی در ساعات معاملاتی بازار بورس، سهام های مورد نظر خود را دائما رصد کند و با تشخیص نقاط ورود مناسب، سریعا وارد سهام شود. پس از آن نقطه خروج را رصد کرده تا با حد سود مورد نظر خود، در زمان مناسب خارج شود.

در این روش، ممکن است تعداد معاملات زیادی داشته باشید و سود سرمایه گذاری کوتاه مدت شما، مجموع سودهای کوچی خواهد بود که از هر معامله حاصل شده است.

نکته مهمی که در این روش از سرمایه گذاری کوتاه مدت می بایستی مورد توجه قرار گیرد، این است که درصد کارمزد خرید و فروش مقدار قابل توجهی محاسبه خواهد شد؛ چرا که تعداد سفارش ها بالا بوده و به ازای هر یک از آن ها کارمزد کسر می گردد. پس در محاسبات حد سود خود، کارمزد خرید و فروش سهام را فراموش نکنید!

• سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار ارز دیجیتال:
از آنجایی که بازار ارز دیجیتال، علی رغم مدت فعالیت خود، هنوز نسبت به سایر بازارهای بزرگ مالی، بازاری کوچک محسوب می شود، عوامل متعددی از جمله سرمایه گذاران بزرگ و اخبارهای مهم تاثیرات قابل توجهی را بر این بازار داشته و موجب ایجاد نوسانات منفی و مثبت در این بازار می شوند.

موضوع فوق می تواند امری مفید و یا مضر برای افرادی که قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار ارز دیجیتال را دارند تلقی گردد. وجود نوسانات زیاد در این بازار و امکان کسب سود در هر دو روند منفی و مثبت بازار، می تواند مقدار سودآوری را به طرز قابل توجهی بهبود دهد؛ اما همین نوسانات می تواند برای سرمایه افرادی که تخصص کافی نداشته و یا بازار ارز دیجیتال را به درستی رصد و تحلیل نکرده اند، سنگین تمام شود!

• سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار بورس جهانی (فارکس)
مطابق با قوانین کشور، سرمایه گذاری و معامله در بازار بورس جهانی امری غیرقانونی تلقی می گردد. با این اوصاف، افراد زیادی وجود دارند که علاقمند به سرمایه گذاری کوتاه مدت در فارکس هستند.

سرمایه گذاری در بازار فارکس، مزایا و معایبی را برای سرمایه گذاران کوتاه مدت به دنبال دارد. بزرگی بازار فارکس باعث می شود تا تاثیر ورود و یا خروج سرمایه های بزرگ و همچنین، اخبار مهم جهانی روی روند تغییر سهام ها کمتر جلوه کند. این موضوع باعث کاهش نوسانات موقت در این بازار می شود که می تواند تاثیر قابل توجهی در نوسان گیری معامله گران داشته باشد. البته باید گفت این ویژگی می تواند به دلیل کاهش ریسک ضرر به دلیل نوسانات بازار، امری مثبت و مفید نیز تلقی گردد.

علاوه بر این موضوع، از آنجایی که دارایی های افراد فعال در بازار فارکس و ارز دیجیتال، به دلار می باشد، ریسک نوسان نرخ ارز نیز می بایستی در نظر گرفته شود.

• سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار ارز و طلا
از آنجایی که نرخ ارز و همچنین طلا در کشور، به طور دائم در حال نوسان است، بسیاری از افراد تمایل دارند تا با سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار ارز و طلا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.

این زمینه از سرمایه گذاری را تنها در حالتی می توان مناسب دانست که تخصص و تجربه کافی در این زمینه وجود داشته باشد. از آنجایی که عوامل موثر بر بازار طلا و ارز اعم از روابط و شرایط سیاسی کشور، شرایط اقتصادی کشور و همچنین شرایط اقتصادی جهانی بسیار متنوع هستند، امکان خطا در محاسبات و تحلیل ها وجود خواهد داشت. در نتیجه، پیشنهاد می کنیم تنها در صورت داشتن تخصص، اطلاعات و زمان کافی وارد سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار ارز و طلا شوید.

• سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار مسکن
در اغلب موارد، به دلیل اینکه مسکن از نیازهای پایه ای زندگی محسوب می گردد، سرمایه گذاری در بازار مسکن در قالب سرمایه گذاری بلند مدت صورت می گیرد؛ اما جالب است بدانید اگر استراتژی سرمایه گذاری کوتاه مدت را در نظر دارید، امکان سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار مسکن وجود دارد.

اینگونه سرمایه گذاری می تواند در قالب خرید و فروش مسکن و یا خرید و بازسازی انجام شود. مزیت بازار مسکن نسبت به سایر بازارهایی که مورد اشاره قرار گرفتند، در امنیت سرمایه گذاری می باشد و ریسک از دست دادن سرمایه در اغلب شرایط اقتصادی، در کمترین حالت ممکن است.

اما از آنجایی که نقدشوندگی برای افرادی که سرمایه گذاری کوتاه مدت می کنند، از مهم ترین عوامل می باشد، این نکته را می بایستی در نظر داشته باشید که ممکن است زمان بیشتری را برای نقد کردن سرمایه خود نسبت به بازارهای قبلی نیاز داشته باشید.

جمع بندی
سرمایه گذاری کوتاه مدت از جمله گزینه های جذاب پیش روی سرمایه گذارانی است که نقدشوندگی و نوسان گیری از بازارهای مالی را از اولویت های سرمایه گذاری خود می دانند. در این مقاله سعی بر آن شد تا تمامی نکات و جزئیاتی که در زمینه سرمایه گذاری کوتاه مدت مورد نیازتان می باشد، مورد بررسی قرار گیرد. شما می توانید با مطالعه سایر مقاله های این مجموعه با موضوعات دیگری مانند سرمایه گذاری بلند مدت، قانون مالیات بر حقوق کارمندان و کارگران، حد نصاب مالیاتی 1402 و سامانه مودیان مالیاتی نیز آشنایی پیدا کنید