• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

حق سنوات چیست و چگونه محاسبه میشود؟

حق سنوات چیست و چگونه محاسبه میشود؟

حق سنوات چیست و چگونه محاسبه میشود؟ سنوات و نحوه محاسبه سنوات از جمله مهم ترین مفاهیمی است که می توان گفت اغلب کارفرمایان و کارمندان و حتی کارگران با آن درگیر بوده و از چالش های قابل توجه به خصوص در زمان تسویه حساب کارمندان و کارگران با کارفرمایان می باشد.
دلیل این امر آن است که اغلب کارفرمایان و کارگران با نحوه محاسبه سنوات آشنایی کافی ندارند و به جزئیات این قانون به طور مناسبی مسلط نیستند.
در این مقاله سعی بر آن خواهیم داشت تا به طور کامل تمامی نکات و جزئیات سنوات و روش های محاسبه آن را مورد بررسی قرار دهیم، پس اگر مفهوم سنوات و نحوه محاسبه آن برایتان اهمیت زیادی دارد، این مقاله را از دست ندهید.

سنوات چیست؟ تعریف سنوات

یکی از سوالات رایج در روزهای آخر هر سال و یا در زمان تسویه که در ذهن کارگران و کارمندان شکل می گیرد، سنوات و نحوه محاسبه آن می باشد.
این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که سنوات از جمله حقوق قانونی کارمندان و کارگران می باشد و در صورتی که به اشتباه حساب شده و پرداخت شود، می تواند تبعات قانونی قابل توجه‌ای برای کارفرمایان و همچنین بار مالی برای کارگران و کارمندان به همراه داشته باشد.

حق سنوات چیست؟ معنی حق سنوات

حق سنوات یکی از مزایایی است که مطابق با قوانین کار و بیمه تامین اجتماعی، تمامی کارفرمایان ملزم به پرداخت آن در هر شرایطی به کارمندان و همچنین کارگران خود می باشند.
این موضوع که کل مبلغ سنواتی که کارمندان و یا کارگران می بایستی دریافت نمایند، چطور و بر اساس چه روش و قوانینی محاسبه می گردد، چالشی است که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به طور کلی می توان گفت حق سنوات بر اساس حقوق پایه فرد تعیین می گردد؛ همچنین بهتر است بدانید حق سنوات تحت عناوین دیگری نیز در قانون کار یاد شده است که از جمله آن ها می توان سنوات پایان خدمت را اشاره نمود.

نحوه محاسبه حق سنوات؛ چطور سنوات خود را حساب کنیم؟

همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، محاسبه سنوات کارمندان و کارگران از جمه چالش هایی است که کارفرمایان و پرسنل با آن روبرو هستند. در این قسمت از مقاله به بررسی نحوه محاسبه سنوات خواهیم پرداخت.
به طور کلی می توان گفت میزان حق سنواتی که هر کارمند یا کارگر برای یک سال فعالیت به طور تمام وقت می بایستی از کارفرمای خود طلب کند، برابر است با آخرین پایه حقوقی است که در آخرین ماه همکاری با آن شرکت دریافت کرده است.
نکته مهمی که می بایستی بدان توجه گردد این است که زمان تسویه و یا دریافت سنوات، صرفا آخرین پایه حقوق فرد می بایستی ملاک عمل قرار گیرد و کارفرما این حق را ندارد که سنوات سال های گذشته را مطابق با پایه حقوقی سال های قبل به پرسنل خود پرداخت نماید.
اکنون با ذکر مثالی این موضوع را روشن تر خواهیم کرد.
به عنوان مثال اگر کارمند و یا کارگری در شرکتی به مدت یک سال کار کند، یک سنوات به او تعلق می گیرد که معادل با پایه حقوق آخرین ماهی است که در آن شرکت کار کرده است؛ اما جالب است بدانید روش محاسبه سنوات برای پرسنلی که چند سال متوالی در شرکتی به طور تمام وقت فعالیت داشته اند کمی با روش محاسبه ای که مورد اشاره قرار گرفت، متفاوت می باشد.
به عنوان مثال اگر کارمند و یا کارگری به مدت بیست سال در شرکت کار کرده باشد، به میزان بیست پایه حقوق به او سنوات تعلق می گیرد.
بهتر است بدانید اگر فردی در طی سال های کار در شرکتی، سنوات خود را دریافت نکرده باشد و بعد از سال ها بخواهد تمام سنوات خود را یک جا دریافت کند، نحوه محاسبه سنوات او به این صورت است که به تعداد سال هایی که سنوات او تعویق افتاده است، یک حقوق بر اساس آخرین حقوق آخرین سال همکاری به او تعلق می گیرد؛ یعنی اگر فردی تا سال 1402، بیست سال سنوات نگرفته باشد و در این سال بخواهد همه را یک جا دریافت کند، باید بیست حقوق پایه به عنوان سنوات به او تعلق بگیرد و میزان هر سنوات برابر است با آخرین حقوق پایه در سال 1402.
نکته مهم آن است که طبق قانون کار، کارفرمایان نباید حقوق هر سال را مبنای محاسبه سنوات قرار دهند، به بیانی دیگر در مثالی که بیان شد، کارفرما حق بیان اینکه سنوات سال 1401 را معادل با پایه حقوق سال 1401، سنوات سال 1400 را معادل با پایه حقوق سال 1400 کارمند و یا کارگر محاسبه کرده و حق سنوات را مطابق با مجموع این مقادیر پرداخت می کند، قانونی نبوده و در اینصورت پرسنل حق ادعا و شکایت خواهند داشت.

نحوه محاسبه پایه سنوات؟

همان طور که می دانید پایه حقوق فرد کارگر و یا کارمند، پایه محاسباتی سنوات و همچنین سنوات یک روز از طریق شورای عالی مشخص می شود. این عدد در هر سال متناسب با شرایط اقتصادی کشور و وضعیت آن نسبت به سال قبلی در نظر گرفته می شود.
در این شورا نماینده کارگران، نماینده دولت و همچنین نماینده ای از کارفرمایان حضور داشته و عدد مصوبی را برای هر سال اعلام می کنند که مبنای محاسبه حق سنوات کارمندان و کارگران در آن سال خواهد بود.
برای محاسبه کلی پایه سنوات در عمل می بایستی تعداد روزهای کارکرد را در آن عددی که شورای عالی تعیین کرده است، ضرب کنید. البته اگر شرکتی که در آن کار می کنید، جزو طرح طبقه بندی مشاغل نباشد، برای محاسبه پایه سنوات می بایستی تعداد روزهایی که در آن شرکت کار کردید را در میزان سنوات روزانه ای که شورای عالی تصویب کرده است، ضرب کنید.
به عنوان مثال اگر یک ماه برای شرکت کار کرده باشید، پایه سنوات شما از ضرب 30 در سنوات روزانه به دست می آید.
بهتر است بدانید در سال 1401، شورای عالی، پایه سنوات روزانه را به میزان 000/70 ریال اعلام کرده است، پس مطابق با آنچه در بالا بیان گردید، میزان سنوات برای یک ماه کار متوالی 30 روزه، 000/100/2 ریال می شود.

فرمول محاسبه سنوات؟ روش محاسله سنوات چیست؟

بهتر است بدانید فرمولی که در محاسبه سنوات کارگران و کارمندان مورد استفاده قرار می گیرد و در ادامه این مقاله بدان اشاره خواهیم نمود، در تمام سال های اخیر از جمله سال های 1401 و 1402 یکسان بوده است؛ بنابراین اگر می خواهید خودتان میزان سنواتی که به شما تعلق می گیرد را محاسبه کنید، باید این امر را به استناد بر این فرمول انجام دهید. فرمول محاسبه سنوات بدین صورت می باشد:
سنوات= تعداد روزهایی که کار کرده اید* 365 روز سال/ حقوق پایه
همان طور که مورد اشاره قرار گرفت، این فرمول برای محاسبه میزان سنوات در تمام سال های قبل و 1402 و تمام سال های بعد استفاده می شود. به عبارتی دیگر، فرمولی که اعلام شده است تا زمانی که دستورالعمل یا یخشنامه جدیدی ابلاغ نشود، حق سنوات را می بایستی صرفا از طریق همین فرمول محاسبه نمود.

نحوه محاسبه سنوات در سال 1401

در این قسمت از مقاله قصد بر آن داریم تا حداقل سنواتی که در سال 1401 می بایستی به کارگران و کارمندان در هر سطح و صنفی پرداخت گردد را محاسبه کنیم.
همان طور که در قبل نیز بیان شد، سنوات در سال 1401 برابر است با آخرین حقوقی که فرد در این سال دریافت کرده است.
همان طور که می دانید حداقل حقوقی که شورای عالی در سال 1401 اعلام کرده است، برابر است با 500/797/41 ریال؛ بنابراین برای نیروی کاری که یک سال و به صورت تمام وقت در مجموعه ای کار کرده است، سنوات او نباید از این مقدار کمتر باشد.
جالب است بدانید حتی اگر کارمند و یا کارگری کمتر از یک سال برای کارفرمایی کار کرده باشد، می بایستی برای محاسبه سنوات خود از فرمول خاص به خودش استفاده شود که حال به بررسی آن خواهیم پرداخت.
برای محاسبه سنوات این دسته از پرسنل، در ابتدا باید تعداد روزهایی که در آن شرکت و یا سازمان کار کرده است را بر عدد 365 تقسیم کنیم. در مرحله دوم نتیجه به دست آمده را در پایه حقوق که کمی قبل تر بیان شد، ضرب کنیم.
به عنوان مثال اگر فردی به مدت 180 روز در یک سال برای شرکتی کار کرده باشد و آخرین حقوق دریافتی اش از آن شرکت 8 میلیون تومان باشد، محاسبه سنوات او مطابق با قانون کار به صورت زیر خواهد بود.
سنوات این کارمند و یا کارگر را از طریق تقسیم 180 بر 365 و سپس ضرب عدد به دست آمده در عدد 8 میلیون که پایه حقوق اون می باشد، به دست می آید که این مقدار حدودا 205/945/3 تومان می باشد.

دیگر عوامل تاثیرگذار بر میزان حق سنوات؛ روش افزایش سنوات؟

سوالی که در ذهن بسیاری از کارمندان و همچنین کارگران، به خصوص پرسنلی که در شرف بازنشستگی می باشند، شکل می گیرد، این است که آیا طبق قانون کار، روشی وجود دارد که بتوان سنوات خود را افزایش داده و مقدار بیشتری را در مرحله تسویه از کارفرمایان دریافت کنیم؟
همان طور که در قسمت های قبلی این مقاله مورد اشاره قرار گرفت، میزان حقوق دریافتی بر میزان حق سنوات تاثیر می‌گذارد؛ ولی آیا میزان حقوق دریافتی، تنها عامل موثر بر این موضوع است؟
پاسخ به این سوال منفی است. مطابق با قانون کار، به جز میزان حقوق دریافتی فرد، برخی عوامل دیگر نیز در امر محاسبه سنوات کارمندان و یا کارگران تاثیرگذار می باشند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به مزایای رفاهی که شامل حق خوار و بار، حق ایاب و ذهاب، حق مسکن و حق اولاد اشاره نمود. به بیانی دیگر این صحبت صحیحی نیست که فردی که صرفا دارای پایه حقوق بالاتری از پرسنل دیگری باشد، قطعا حق سنوات بیشتری را نسبت به او خواهد داشت.
در عمل و مطابق با تجارب گذشته می توان گفت که به طور کلی هر چه میزان مزایای رفاهی که کارگر و یا کارمندی دریافت می کند بیشتر باشد، میزان حقوق او نیز به همان نسبت بیشتر بوده و به تبعیت از آن، حق سنوات دریافتی او نیز متعاقبا بیشتر محاسبه خواهد شد.
علاوه بر عواملی موثر بر سنوات که در قسمت قبلی بیان شد، برخی موارد دیگر نیز می توانند باعث افزایش حقوق نیروی کار شوند که شامل محل خدمت پرسنل، شرایط محیطی کار، شرایط بد و نامناسب آب و هوای محل فعالیت پرسنل، مشغول بودن خارج از مرکز شهر، کشیک، نوبت کاری و غیره می باشد.
به عنوان مثال کارمند و یا کارگری که در عسلویه و در آب و هوای نامناسب آن فعالیت دارد، حق سنوات بالاتری را نسبت به افراد شاغل در مراکز شهر و یا کارمندان و کارگرانی که محل کار آن ها در مراکز شهر قرار دارند، دریافت خواهند کرد.

محاسبه پایه سنوات روزانه در سال های مختلف

همانطور که در قسمت های قبلی این مقاله مورد اشاره قرار گرفت، محاسبه پایه سنوات در سال های متفاوت به دلیل مصوبات شورای عالی، نسبت به یکدیگر اختلافاتی دارند که می بایستی مورد توجه کارمندان و کارگران قرار گیرند.
در این قسمت از مقاله، میزان پایه سنوات بر مبنای آنچه شورای عالی در هر سال تصویب کرده است، را مورد بررسی قرار خواهیم داد. جدول زیر میزان پایه سنوات را در سال های مختلف از سال 1369 تا سال 1401 بیان می کند.
میزان پایه سنوات در سال های مختلف

عدم پرداخت سنوات؛ آیا روشی برای امتناع از پرداخت سنوات وجود دارد؟

همان طور که در قسمت های قبلی این مقاله بیان گردید، مطابق با قانون کار، سنوات از مزایای اجباری کارمندان و کارگران محسوب می شود که می بایستی تحت هر شرایطی از جانب کارفرما به کارگر و یا کارمند پرداخت شود؛ ولی موضوعی که ممکن است ذهن خیلی از افراد را درگیر کند، این است که سنوات به چه افرادی تعلق نمی گیرد و کارفرما در چه صورتی می تواند از زیر پرداخت سنوات به نیروی کار خود امتناع ورزد؟ در این قسمت از مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.
مطابق با مفاد قانون کار، حق سنوات در پایان کار و یا در صورت فسخ قرارداد می بایستی به کارمند و یا کارگر پرداخت شود.
یکی از تصورات اشتباه در این مورد این است که اگر کارگر یا کارمندی قبل از یک سال اقدام به ترک کار و فسخ قرارداد نماید، سنواتی به او تعلق نمی گیرد؛ در صورتی که موضوع در قانون کار رد شده است؛ زیرا حتی اگر نیروی کاری کمتر از یک سال برای کارفرما کار کرده باشد نیز بر اساس تعداد روزهایی که برای کارفرما کار کرده است، می بایستی سنوات به او پرداخت شود.
جالب است بدانید برخی کارفرمایان به اشتباه تصور می کنند که می توان با گرفتن تعهد و رضایت کتبی از کارمند و یا کارگران تحت استخدام خود مبنی بر رضایت داشتن از عدم پرداخت سنوات، از پرداخت سنوات به او امتناع ورزند که این نیز اشتباه بوده و این دسته از پرسنل می توانند حقوق خود را از طریق قانون کار پیگیری نمایند.
البته جالب است بدانید در گذشته و در قانون کار، مجوزی مبنی بر اینکه اگر کارگر و یا کارمندی ترک کار کند و یا در صورتی که کارفرما از کار نیروی کار خود رضایت نداشته باشد، کارفرما می تواند سنوات او را نپردازد؛ اما اکنون این مجوز باطل شده است و همانطور که بیان شد، تحت هر شرایطی کارفرمایان باید سنوات پرسنل خود را پرداخت نمایند.
از دیگر تصورات نادرست کارفرمایان، کارمندان و کارگران در زمینه سنوات می توان به این موارد اشاره نمود که برخلاف آنچه عموم مردم فکر می کنند، در این شرایط نیز کارفرمایان می بایستی سنوات مربوط به بازه زمانی فعالیت پرسنل خود در شرکت و یا سازمان خود پرداخت نمایند:

  • بازنشستگی کارگر یا کارمند
  • فوت نیروی کار
  • اخراج کارگر و یا کارمند
  • اتمام قرارداد همکاری با نیروی کار
  • صدمه و از کار افتادگی نیروی کار
  • استعفای نیروی کار

مطابق با مفاد قانون کار، این نکته را دقت داشته باشید که به طور کلی نحوه قطع همکاری (چه از جانب کارفرما باشد (به عنوان مثال تعدیل نیرو، اخراج از کار و غیره) و چه از طرف نیروی کار (مواردی مانند استعفا، کناره گیری و غیره)) در پرداخت سنوات و میزان آن هیچگونه تاثیری ندارد و تحت هر شرایطی کارفرما باید حق سنوات را به نیروی کار تحت استخدام خود پرداخت نماید.
همچنین توجه به این موضوع مهم است که که اگر قراردادی که پرسنل با شرکت و یا سازمان محل فعالیت خود دارند به صورت غیررسمی تنظیم شده باشد و یا فعالیت کارگر و یا کارمندی به صورت نیمه وقت، پاره وقت بوده و حتی پرسنلی که به صورت ساعتی یا روزمزد برای کارفرمای خود کار می کنند، نیز مشمول دریافت حق سنوات به نسبت کارکرد خویش هستند.
ذکر این نکته مهم است که روش محاسبه سنوات در مورد افرادی که به صورت ساعتی و یا نیمه وقت کار با شرکت خود همکاری می کنند، بر اساس میزان آخرین پایه حقوق دریافتی نبوده و در این حالت، سنوات بر اساس میانگین حقوق دریافتی پرسنل در 3 ماه گذشته محاسبه و پرداخت می گردد.
سوال دیگری که در مورد سنوات کارمندان و کارگران شایع می باشد، این است که آیا مواردی مانند تغییر هیئت مدیره، تعویض مدیرعامل، تعویض فردی که پرسنل موردنظر را استخدام کرده است و غیره، تاثیری بر محاسبه سنوات پرسنل دارد یا خیر و همچنین اینکه آیا این موضوع می تواند مانعی بر دریافت سنوات باشد یا خیر می باشد.
بهتر است بدانید در صورتی که کارفرمای قبلی که در زمان استخدام پرسنل فعالیت داشته است، استعفا داده و کارفرمای جدیدی جایگزین او شود، پرداخت حق سنوات به قوت خویش پایدار است و کارفرمای جدید می بایستی سنوات پرسنل شرکت خود را تمام و کمال پرداخت نماید. به بیانی دیگر مطابق با قانون کار، تغییر افراد بالادستی پرسنل حق دریافت سنوات آن ها را نقض نخواهد کرد.
نکته مهمی که می بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که اگر کارمند و یا کارگری که استخدام شده است، دانش آموز یا دانشجو باشد که به عنوان مثال در فصل تابستان و اوقات فراغت خود برای مجموعه ای فعالیت می کند، قانون کار این اجازه را به کارفرمایان داده است تا در شرایط خاصی، این دسته از پرسنل خود را از پرداخت سنوات معاف نمایند. پس اگر جزو این افراد هستید، بهتر است بدانید ممکن است حق سنوات به شما تعلق نگیرد.

تفاوت پایه سنوات و حق سنوات چیست؟

تفاوت دو مفهوم پایه سنوات و حق سنوات از دیگر موضوعاتی است که ممکن است سبب خطای محاسباتی در محاسبه سنوات کارمندان و یا کارگران گردد.
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تصور می کنید مفهوم حق سنوات با پایه سنوات مشابه بوده و این دو تفاوتی نسبت به یکدیگر ندارند، باید بدانید که تصور نادرستی از آن ها دارید. در این قسمت از مقاله به بیان فرق پایه سنوات و حق سنوات خواهیم پرداخت.
بدین منظور ابتدا مفهوم پایه سنوات را مورد بررسی قرار می دهیم.

پایه سنوات چیست؟ معنی پایه سنوات

از آن جایی که در کشور ما و همچنین می توان گفت در تمام کشورهای جهان، اغلب کارگران با مشکلات معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، شورای عالی در قانون کار به منظور جبران این کمبود حقوق و همچنین برای تشویق و تقویت روحیه کارگران جامعه و در صورتی که کارگر حداقل به مدت یک سال در آن مجموعه یا شرکت فعالیت کرده باشد، مبلغی را به صورت روزانه برای آن ها در نظر گرفته است. این حق قانونی تحت عنوان پایه سنوات یاد می شود.
کارفرمایانی که این کارگران را در بین پرسنل خود دارند، می بایستی حق سنوات پرسنل خود را به صورت ماهیانه به حقوق آن ها اضافه کرده و به کارگران خود پرداخت نمایند.
البته بهتر است بدانید در صورتی که کارگر تمایل داشته باشد، می تواند پایه سنوات خود را به صورت یکجا و در انتهای سال دریافت نماید.
همانطور که در قسمت های قبلی مقاله نیز مورد اشاره قرار گرفت، محاسبه پایه سنوات نیز همانند پایه حقوق در هر سال می بایستی توسط شورای عالی مشخص گردد.
البته در صورتی که کارگران در کارگاه هایی مشغول به کار باشند که طرح طبقه بندی مشاغل در آنان وجود داشته باشد، با توجه به اینکه در کدام طبقه قرار گرفتند، مشمول دریافت پایه سنوات می گردند.

تفاوت پایه سنوات و حق سنوات چیست؟ آیا حق سنوات و پایه سنوات یکی هستند؟

حال که به هر دو مفهوم حق سنوات و پایه سنوات پرداختیم و با جزئیات هریک از آن ها آشنا شدیم، در این قسمت از مقاله به تفاوت این دو مفهوم خواهیم پرداخت.
یکی از تفاوت های پایه سنوات و حق سنوات در این موضوع است که پایه سنوات فقط به آن دسته از نیروهای کاری تعلق می گیرد که حداقل یک سال در مجموعه کاری فعالیت کرده باشند؛ به عبارتی دیگر شرط گرفتن پایه سنوات، فعالیت به مدت حداقل یک سال در شرکت یا کارگاه می باشد.
پس از پایان سال اول فعالیت افراد فوق و  از سال دوم کاری خود، می بایستی پایه سنوات به آن ها پرداخت شود.
این در حالی است که حق سنوات به تمام نیروهای کار و با هر میزان سابقه کاری تعلق می گیرد؛ حتی اگر کارمند و یا کارگری کمتر از یک سال در مجموعه فعالیت کرده باشد نیز به نسبت تعداد روزهایی که فعالیت کرده است، می بایستی حق سنوات به وی پرداخت گردد.
تفاوت دیگری نیز بین این دو مفهوم وجود دارد. همانطور که قبلا نیز اشاره شد، مبلغ محاسبه پایه سنوات هر سال توسط شورای عالی کار ابلاغ می شود و یک مقدار مشخصی است که می بایستی ماهانه به حقوق کارگر افزوده شود و به او پرداخت گردد. میزان پایه سنوات ارتباطی با میزان حقوق ماهانه کارمندان و یا کارگران نداشته و میزان آن برای هر روز برابر است با 000/70 ریال و در ماه 30 روزه، مجموعا معادل 000/100/2 ریال و در ماه های 31 روزه مجموعا برابر 000/170/2 ریال محاسبه می گردد. این در حالی است که حق سنوات کارمندان و کارگران در هر سال از فعالیت آن ها برابر است با آخرین حقوقی که در آن سال دریافت کرده اند.
به بیانی دیگر اگر مثلا کارگر یا کارمندی به مدت 5 سال در مجموعه ای فعالیت کرده باشد، در هنگام قطع همکاری و فسخ قرارداد خود، می بایستی به میزان 5 حقوق به عنوان سنوات خود از کارفرما دریافت نماید.
دانستن این نکته خالی از لطف نیست که حق سنوات می بایستی به روز محاسبه گردد؛ به عنوان مثال اگر فردی به مدت 10 سال در مجموعه ای فعالیت کرده باشد و حق سنوات خود را تا کنون دریافت نکرده باشد، در صورت تمایل، فسخ قرارداد و یا قطع همکاری، کارفرما می بایستی به میزان 10 حقوق بر اساس آخرین حقوق دریافتی اش در آخرین سال همکاری اش به او به عنوان حق سنوات پرداخت نماید.
اما تفاوت سوم میان حق سنوات و پایه سنوات در این است که پایه سنوات می بایستی حتما به صورت ماهیانه توسط کارفرما به پرسنل مشمول آن پرداخت گردد؛ از این رو پایه سنوات مشمول مالیات می باشد.
این در حالی است که حق سنوات اگر در پایان همکاری و یا فسخ قرارداد دریافت گردد، مشمول مالیات نمی شود اما اگر پس از دریافت حق سنوات، فرد همچنان در آن مجموعه به فعالیت خویش ادامه دهد، می بایستی مالیات آن را نیز پرداخت نماید.
طبق آنچه در این قسمت از مقاله بیان شد، علاوه بر اینکه حق سنوات و پایه سنوات تفاوت های قابل توجه‌ای با هم دارند؛ پایه سنوات، فقط به آن دسته از کارمندان و کارگرانی تعلق میگیرد که به مدت حداقل یک سال در کارگاه یا شرکت فعالیت کرده باشند؛ همچنین مقدار پایه سنوات توسط شورای عالی کار تعیین می شود و برخلاف حق سنوات ارتباطی به حقوق دریافتی کارگر یا کارمند و مزایای رفاهی دریافتی ندارد.

مزایای مستمر یا غیر مستمر به چه معناست؟

ممکن است تا به حال به عنوان کارفرما، کارگر و یا کارمند شرکت و یا سازمانی، مزایای مستمر یا غیر مستمر به گوشتان خورده باشد؛ در این قسمت از مقاله، این دو مفهوم مهم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
اگر  فردی اعم از کارگر و یا کارمند، در شرکتی شاغل باشد، ممکن است  علاوه بر حقوقی که هر ماه به او پرداخت می شود، در برخی شرایط و مواقع، مزایای متفاوتی را نیز دریافت کند که می توانند نقدی و یا غیر نقدی باشند. به عنوان مثال گاها برخی از شرکت ها و سازمان ها، بسته های حمایتی را در مناسبت های مختلف به پرسنل خود ارائه می دهند.
این مزایا به دو قسمت مستمر و غیر مستمر تقسیم بندی می شوند. مزایای مستمر شامل آن دسته از مزایایی هستند که هر ماه به نیروهای کاری تعلق می گیرند و در فیش حقوقی آن ها نیز ذکر می شوند و می توانند نقدی و یا غیر نقدی باشند.
پرداختی های غیر مستمر شامل آن دسته از مزایایی می شوند که همیشگی نیستند و فقط در مناسبات خاصی و در برخی ماه های سال به کارمندان و یا کارگران شرکت تعلق می گیرند.

معنی بازخرید سنوات؛ بازخرید سنوات چیست؟

بازخرید سنوات را می توان یکی از مهم ترین مفاهیم مرتبط با سنوات کارمندان و کارگران دانست.
اگر فردی ضعیف شده و توانایی های جسمی وی کاهش چشمگیری داشته باشد، به حدی که قادر به ادامه کار خویش نباشد، طبق قانون وزارت کار و ماده 32 آن، آن کارمند و یا کارگر می تواند از کار خود استعفا داده و سنوات خود را بازخرید کند. بازخرید سنوات باعث خواهد شد تا فرد مذکور بتواند زودتر از موعد، از مبلغ بازخرید سنوات خود استفاده کند.
حال سوال اینجاست که از کار افتادگی کارمندان و کارگران و میزان کارافتادگی توسط چه مرجع قانونی تعیین می گردد؟
بهتر است بدانید تایید از کار افتادگی کارگران و یا کارمندان به صورت قانونی بر عهده رئیس کمیسیون پزشکی می باشد و اگر این موضوع در کمیسیون مذکور مورد تایید واقع شود، کارفرمای وی موظف است، برای هر سال سابقه کار نیروی کار خود، به میزان دو ماه آخرین حقوق وی را به عنوان سنوات به او پرداخت کند.
البته توجه به این امر ضروری است که در صورتی این امر امکان پذیر می باشد که هم کارفرما و هم کارمند و یا کارگر از این موضوع رضایت کامل داشته باشند.
در صورتی که کارفرما نسبت به این موضوع، موافقت خود را اعلام نکند، موضوع می بایستی با پیگیری در مراجع قانونی وزارت کار و رفاه اجتماعی بررسی شده و مطابق با رای های صادره توسط آن ها، مقدار سنوات تعیین شده توسط کارفرما به کارمند و یا کارگر پرداخت گردد.

معنی سنوات بازنشستگی چیست؟

طبق قانون وزارت کار، هر فردی که بازنشسته شده باشد و بیش از بیست سال سابقه کاری و بیمه داشته باشد، می تواند حق سنوات بازنشستگی خود را دریافت کند.
علاوه بر موضوع فوق، اگر فردی بیش از بیست سال سابقه کاری داشته باشد، به ازای هر سالی که بیش از بیست سال باشد، 500 تومان دریافت می کند و به سنوات باز نشستگی قبلی او افزوده می شود.
به عنوان مثال اگر فردی بیست و پنج سال سابقه کاری داشته باشد، به خاطر پنج سالی که بیشتر از بیست سال کار کرده است، می تواند سالی 500 تومان بیشتر دریافت کند که در نهایت میزانی که به سنوات بازنشستگی او در سال افزوده می شود، برابر است با 2500 تومان.

کلام آخر
سنوات و مفاهیم مرتبط با آن از جمله اصطلاحاتی است که کارفرمایان، کارمندان و کارگران چالش های متعددی را در مورد آن ها تجربه می کنند.
مطابق با آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، سنوات یکی از مزایای اجباری است که تحت هر شرایطی کارفرما باید آن را به نیروی کار خود پرداخت کرده و به هیچ عنوانی نمی توان از پرداخت آن امتناع ورزد.
همچنین تفاوت بین حق سنوات و پایه سنوات نیز به طور کامل بررسی گردید. پایه سنوات در صورتی باید پرداخت گردد که کارگر و یا کارمند، حداقل به مدت یک سال در مجموعه مورد نظر فعالیت کرده باشد؛ این در حالی است که حق سنوات بر اساس تعداد روزهای کار باید پرداخت شود.
همچنین اگر فعالیتی کمتر از یک سال وجود داشته باشد، با تقسیم تعداد روزهایی کار بر 365 و سپس ضرب حاصل به دست آمده در پایه حقوق می توان حق سنوات مورد نظر را به محاسبه نمود.
علاوه بر موارد فوق، پایه سنوات معمولا به طور ماهانه و به عنوان کمک دستمزد به نیروی کار پرداخت می گردد؛ این در حالی است که حق سنوات معمولا در هنگام فسخ قرارداد و قطع همکاری پرداخت شده و میزان آن برابر با آخرین حقوق دریافتی در آخرین سال همکاری به ازای هر سال می باشد؛ بدین معنی که اگر فردی پانزده سال سابقه کاری در یک مجموعه دارد، میزان حق سنوات او برابر است با پانزده حقوق بر اساس آخرین حقوق دریافتی در آن مجموعه.
شما می توانید با مطالعه سایر مقالاتی که برایتان فراهم دیده ایم، با مفاهیم مهم دیگری مانند مالیات بر حقوق کارمندان و کارگران، حد نصاب مالیاتی، سامانه پرداخت قبوض مالیاتی و همچنین سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی آشنایی بیشتری پیدا کنید.