• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

مفاهیم مرتبط با قوانین سامانه مودیان مالیاتی

مفاهیم مرتبط با قوانین سامانه مودیان مالیاتی

قانون سامانه مودیان مالیاتی، دارای مفاهیم و کلید واژه هایی است که ممکن است در ظاهر مبهم به نظر برسند. آشنایی با این مفاهیم و کلیدواژه‌ها برای مودیان و فعالین اقتصادی که مشمول این قانون می شوند، امری بسیار مهم و ضروری است.

مفاهیم مرتبط با قوانین سامانه مودیان مالیاتی

در این مقاله از سری مقالات مرتبط با قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، سعی خواهیم داشت تا تمامی مفاهیمی که ممکن است در ارتباط با قانون سامانه مودیان مالیاتی با آن ها روبرو شوید، بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی، سامانه ای است که توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور تعریف شده است. در این سامانه صورتحساب‌های مشمولین قانون سامانه مودیان مالیاتی به صورت آنلاین تبادل می شوند.
این سامانه به منظور کاهش تخلفات اقتصادی، کاهش فرارهای مالیاتی و تجمیع فرآیندهای مرتبط با امور مالیات ها مانند ثبت و پیگیری درخواستها، ارسال صورتحساب ها و محاسبه مالیات مودیان به عنوان مرجع نهایی آن ایجاد شده و از سال 1401، مطابق با فراخوان های سازمان امور مالیاتی کشور اجرایی شده است.

شرکت‌های معتمد خدمات مالیاتی

شرکت های معتمد مالیاتی به شرکت هایی اطلاق می شود که طبق ماده 26 از آیین نامه اجرایی قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی، طبق اعتبارسنجی سازمان امور مالیاتی و دارایی کشور، صلاحیت لازم را برای ارائه خدمات مالیاتی به مودیان داشته و دارای مجوز فعالیت دارای اعتبار از جانب این سازمان باشند.

وظیفه اصلی این شرکت ها این است که اموری که مودیان می بایستی در رابطه با سامانه امور مودیان مالیاتی انجام دهند را به عنوان خدمات خود ارائه کرده و فرآیند بارگذاری، ثبت و تایید صورتحساب های الکترونیکی، ثبت و پیگیری درخواست ها، آموزش روند کار با سامانه مودیان، نصب و راه اندازی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با آن، ارائه خدمات پشتیبانی و غیره را برای مودیان مالیاتی تسهیل نمایند.

دقت نمایید که در بازه های زمانی مشخص، لیست شرکت های معتمد خدمات مالیاتی از جانب سازمان امور مالیات و دارایی کشور منتشر می گردد. برای دریافت خدمات مالیاتی در رابطه با سامانه مودیان مالیاتی، شرکتی که انتخاب کرده اید حتما می بایستی جزو لیست منتشر شده از جانب سازمان باشد و در غیر اینصورت ممکن است در این فرآیند با خطا مواجه شده و یا اسناد مالی خود را با ریسک های پیش بینی نشده ای روبرو سازید.

کارگروه راهبری سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌ های فروشگاهی

سامانه مودیان مالیاتی به منظور اجرای صحیح قوانین و ایجاد بستری مطمئن برای تبادل صورتحساب ها و اطلاعات مالیاتی، می بایستی از استانداردهای مدونی پیروی کند. تدوین این استانداردها به عهده کارگروهی تحت عنوان کارگروه راهبری سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌ های فروشگاهی می باشد. پس از تدوین اولیه این استانداردها، در مرحله اول، در وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور مورد بررسی قرار گرفته و باید تصویب گردد. در مرحله بعد، این استانداردها در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فرآیندی مشابه را طی کرده و مورد تصویب قرار می گیرد. پس از تکمیل این مراحل، استانداردهای تدوین شده در سامانه مودیان مالیاتی به اجرا در می آیند.

ریاست کارگروه راهبری سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌ های فروشگاهی را رئیس سازمان امور مالیاتی و دارایی کشور به عهده دارد و اعضای این کارگروه شامل نمایندگانی تام الاختیار از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در نهایت بانک مرکزی می باشند.

صورتحساب الکترونیکی

از مهم ترین عملکردهای سامانه مودیان مالیاتی ثبت صورتحساب‌های الکترونیکی مودیان و محاسبه مالیات بر حسب آن ها می‌باشد. صورتحساب های الکترونیکی در سه نوع: نوع یک، نوع دو و نوع سه توسط سازمان امور مالیاتی و دارایی تعریف شده اند و در هر یک اطلاعاتی وجود دارند. که متناسب با صنف فعالیت مودی و نوع صورتحسابی که برای آن صنف تعریف شده است، توسط سازمان امور مالیاتی و دارایی کشور تعیین میشوند. هریک از صورتحساب‌های الکترونیکی، در حافظه مالیاتی مورد استفاده مودی که می تواند از نوع سخت افزاری و یا نرم افزاری باشد، ذخیره شده و با سامانه مودیان مالیاتی تبادل می شوند.

انواع صورتحساب های الکترونیکی

همانطور که بیان شد، صورتحساب های الکترونیکی شامل سه نوع: نوع یک، نوع دو و نوع سه تعریف شده اند. در صورتحساب های نوع یک، نیاز به درج اطلاعات هویتی و علاوه بر آن، کد اقتصادی خریدار می باشد. در نوع دوم، نیازی به درج اطلاعات کامل خریدار نخواهد بود و صرفا جزئیات معامله و اطلاعات فروشنده مورد نظر می باشد.
نوع سوم از صورتحساب های الکترونیکی را عملا می توان معادل با رسیدهای پرداخت وجه در نظر گرفت. این صورتحساب ها می توانند توسط دستگاه های پوز، عابربانک ها و همچنین درگاه های پرداخت آنلاین که مجوز فعالیت دارند، صادر شده شوند.

حافظه مالیاتی

همانطور که قبلا نیز مورد اشاره قرار گرفت، تجهیزات سخت افزاری و یا نرم افزاری که صورتحساب های الکترونیکی را درخود ثبت و ذخیره کرده و آن ها را با سامانه مودیان مالیاتی تبادل می کنند، حافظه مالیاتی عنوان می شوند.
برای حافظه‌های مالیاتی، توسط سازمان امور مالیاتی و دارایی کشور، یک شناسه یکتا تعریف می شود که مختص مودی آن حافظه می‌باشد. این شناسه یکتا حافظه مالیاتی، در شناسایی مودی مرتبط با صورتحساب الکترونیکی مورد تبادل با سامانه مودیان مالیاتی مورد استفاده قرار گرفته و سبب می شود تا صورتحساب آن مودی، در کارپوشه مالیاتی او ذخیره گردد که به خودی خود، موجب کاهش قابل توجه خطا در محاسبات مالیاتی خواهد شد.

سخن پایانی
قانون سامانه مودیان مالیاتی از جمله قوانینی است که آشنایی با آن میتواند کمک بسزایی را به فعالین اقتصادی و مودیان مالیاتی در زمینه کاهش خطا در محاسبه های مالیاتی، ثبت و پیگیری امور مرتبط با درخواست های آن ها نماید.

در این مقاله سعی بر آن شد تا مفاهیمی که در ارتباط با سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی، ممکن است با آن ها روبرو شوید را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. شما مودیان عزیز می توانید با مطالعه مقالات دیگری که برای شما مهیا کرده ایم، آشنایی بیشتری با سامانه مودیان مالیاتی، کارپوشه مالیاتی و همچنین حد نصاب مالیاتی سال 1402 بدست آورید.