• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

مدیریت جریان نقدی از طریق داشبورد برنامه حسابداری

مدیریت جریان نقدی از طریق داشبورد برنامه حسابداری

در فضای بی ثبات کسب و کار امروزی ، متخصصان خزانه داری و امور مالی باید دسترسی سریع به داده های نقدی و نقدینگی به صورت لحظه ای داشته باشند تا تصمیمات بهینه تری را برای سازمان اتخاذ کنند . این امر امروزه از طریق برنامه حسابداری با داشبورد های مدیریت جریان نقدی میسر شده است . یک سوال کلیدی این است که خزانه ‌داران هر چند وقت یک ‌بار صورت‌ حساب ‌های بانکی و حساب ‌های نقدی خود را بررسی می ‌کنند ؟ و آیا دید محدودی نسبت به موقعیت‌ های نقدی و قابل پیش‌ بینی دیدگاه های مالی در چندین نهاد ، حساب ‌های بانکی و عملکردهای تجاری دارند ؟ خزانه ‌داران از داشبورد های ثابت و صفحات گسترده ( اکسل و …) استفاده می ‌کنند که مدت زمان طولانی را برای حفظ موقعیت و سلامت جریان نقدی خود خرج می کنند . با این حال ، این ابزارها ناکارآمد و به هم ریخته هستند و دید نقدینگی آنها را محدود می سازد . آنها فقط می توانند روندهای نقدی گذشته یا فعلی را مطالعه کنند و نمی توانند تجزیه و تحلیل های پیشرفته انجام دهند یا ناهنجاری ها یا مغایرت ها را در به صورت لحظه ای شناسایی کنند همین امر منجر به فرآیندی پر زحمت و مستعد خطا می شود که مانع از موقعیت یابی وجوه نقد سازمان به صورت لحظه ای می شود .

چرا یک کسب و کار به داشبورد سیستم پیش بینی جریان نقدی نیاز دارد؟  و چگونه یک داشبورد بهینه می تواند مدیریت جریان نقدی شما را متحول کند ؟

داشتن دیدگاهی در مورد جریان نقدی شما به صورت لحظه ای ، برای رقابتی ماندن کسب و کارها در محیط پر سرعت معاصر ضروری می باشد . یک داشبورد جریان نقدی با طراحی خوب می ‌تواند دیدی جامع و کاربر پسند از وضعیت مالی شما ارائه دهد و شما را قادر می‌ سازد تا با اطمینان تصمیمات آگاهانه بگیرید . با تجزیه و تحلیل پیشرفته ، یادگیری ماشینی و یکپارچه سازی یکپارچه با چندین منبع داده ، یک داشبورد بهینه می تواند به شما کمک کند مدیریت جریان نقدی خود را ساده کنید و فرآیندهای دستی را حذف کنید . در ادامه بررسی می کنیم که چگونه داشبورد جریان نقدی بی‌درنگ می‌تواند شیوه مدیریت مالی خود را متحول کند و مزیت رقابتی مورد نیاز را به شما بدهد .

مدیریت جریان نقدی

7 ویژگی کلیدی داشبورد های جریان مالی :

تجزیه و تحلیل پیشرفته :

داده کاوی با تجزیه و تحلیل پیشرفته با قدرت هوش مصنوعی برای بدست آوردن دیدگاه ها و روندهای کلیدی مالی سازمان .

مدل‌ سازی پیش ‌بینی و قابلیت ‌های آن برای پیش ‌بینی روندها و ریسک ‌های آینده .

ادغام داده های مالی و غیر مالی برای ارائه یک دید کلی از عملکرد سازمان شما .

سفارشی سازی کاربر:

چندین گزینه نمودار برای تجسم داده ها به روش های مختلف .

انتخاب داده ها با معیارهای سفارشی تعریف شده توسط کاربر و فیلد های محاسبه شده برای نمای دقیق تر عملکرد مالی .

هشدارها و اعلان‌ های تعریف‌ شده توسط کاربر برای ارائه به‌ روز رسانی ‌های هم‌ زمان در مورد معیارهای مهم مالی. .

پیش بینی جریان نقدی :

داشبورد های مدیریت جریان نقدی منعطف که به کاربران امکان می دهد دیدگاه های کلیدی کسب و کار را بدست آورند و تجسم های بصری از وضعیت مالی سازمان ایجاد کنند .

داشبورد های تعاملی بهینه ‌سازی جریان نقدی که برای پشتیبانی از تصمیم‌ گیری ، گزارش‌ های لحظه ای ارائه می ‌کنند .

مدل‌ سازی سناریوهای مالی و قابلیت ‌های تست استرس برای ارزیابی تأثیر تغییرات بالقوه در محیط کسب‌ و کار

موتورهای یادگیری ماشینی :

تشخیص خودکار ناهنجاری برای شناسایی مشکلات احتمالی قبل از بروز آنها

تشخیص الگو برای شناسایی روندها و فرصت های بهبود مالی مانند سرمایه گذاری ها و …

تجزیه و تحلیل پیش بینی ها برای پیش بینی روندها و خطرات آینده سازمان

اتصال و ادغام یکپارچه :

ادغام با چندین منبع داده داخلی و خارجی برای ارائه یک دید جامع از عملکرد سازمان شما

به روز رسانی و همگام سازی خودکار داده ها برای اطمینان از دقت و سازگاری داده ها

ادغام API با سایر ابزارهای مدیریت مالی برای ساده کردن فرآیندهای مالی و بهبود کارایی

به ‌روزرسانی‌ ها و هشدارهای بی ‌درنگ:

به ‌روزرسانی ‌ها و هشدارهای لحظه ای برای ارائه تصمیم ‌گیری سریع ‌تر و دقیق‌ تر

اعلان ‌های خودکار برای معیارهای مالی مهم مانند مانده نقدی ، نسبت نقدینگی و سرمایه در گردش

خودکارسازی فرایند :

حذف فرآیندهای زمان ‌بر ، مستعد خطا و جریان نقدی دستی برای ساده‌ سازی مدیریت مالی شما

اتوماسیون گردش کار برای کاهش زمان و تلاش مورد نیاز برای انجام کارهای مالی معمول مانند وارد کردن دستی داده های مالی

پیگیری حسابرسی و گزارش انطباق برای اطمینان از انطباق مقررات و پاسخگویی

چگونه داشبوردهای جریان نقدی می توانند مدیریت جریان نقدی را به حداکثر برسانند ؟

 

استفاده از پنج معیار کلیدی برای افزایش پیش ‌بینی جریان نقدی و تصمیم‌ گیری مالی :

برای شرکت های چند ملیتی در سراسر جهان ، پیش بینی جریان نقدی موثر برای موفقیت مالی حیاتی است. با این حال، بدون درک روشنی از شاخص ‌های کلیدی عملکرد جریان نقدی و معیارهای سازمان ، تصمیم ‌گیری آگاهانه در مورد مدیریت پول می ‌تواند دشوار باشد . در اینجا است که داشبورد جریان نقدی با ارائه یک نمای کلی از جریان‌ های نقدی ورودی و خروجی و همچنین وضعیت نقدینگی واقعی تلفیقی ، کل نقدینگی واقعی و پیش ‌بینی ‌شده ، قرارداد ها و مدیریت خالص بدهی ، دیدگاه ‌های ارزشمندی را در مورد سلامت مالی یک کسب ‌و کار ارائه می دهد . پنج معیار حیاتی وجود دارد که برای مدیریت موثر جریان نقدی باید روی داشبورد مدیریت جریان نقدی نمایش داده شود : بررسی جریان نقدی ورودی و خروجی ، وضعیت نقدی واقعی تلفیقی ، کل نقدینگی واقعی و پیش ‌بینی ‌شده ، قرارداد ها و مدیریت خالص بدهی و تجزیه و تحلیل جریان نقدی با ارائه گزارش و پیش ‌بینی جریان مالی . با استفاده از این معیارها و نظارت منظم بر آنها از طریق داشبورد مدیریت جریان نقدی ، شرکت های چند ملیتی می توانند درک روشن تری از موقعیت مالی خود به دست آورند و تصمیمات آگاهانه ای در مورد مدیریت وجوه نقد و سرمایه سازمان بگیرند . در نهایت ، این امر می تواند به حداکثر رساندن جریان نقدی ، افزایش سودآوری و موفقیت کلی کسب و کار کمک کند .

 معیار های کلیدی برای نظارت برای مدیریت موثر سرمایه در مشاغل و سازمان های بزرگ :

بررسی جریان ‌های نقدی : بررسی وجوه نقد و سرمایه کلی سازمان به کسب‌ و کارها این امکان را می‌ دهد تا مراحل بین مانده نقدی اولیه و مانده نقدی پایانی را در یک دوره مالی را مجسم سازد . این امر به مراحلی تقسیم می‌ شود که نشان می‌ دهد چگونه موجودی خالص نقدینگی به طور مثبت یا منفی تغییر کرده است . سر فصل دسته‌ های جریان نقدی ورودی ، مانند دریافت‌ های مشتری و سرمایه ‌گذاری ورودی ، می ‌توانند برای تجسم اطلاعات مربوطه ، روی یک نمودار رنگی قرار بگیرند که در آن خروجی‌ های نقدی اولیه ، مانند پرداخت ‌های تامین‌ کننده یا مالیات ها نیز باید در نظر گرفته شوند . مزیت اصلی مجسم ساختن داده ‌ها بدین شکل ، برجسته کردن تأثیر هر دسته جریان نقدی بر مانده نقدی سازمان است . برای مثال ، خزانه‌ دار یا برنامه ‌ریز مالی می‌ تواند فورا به بررسی مواردی مانند پرداخت ‌های تامین ‌کننده ، مشارکت مشترک دریافتی ‌های مشتری ، جریان سرمایه ‌گذاری و دریافت سود سهام با استفاده از نمودار بررسی نقدی و داشبورد مدیریت جریان نقدی بپردازد .

کل نقدینگی واقعی و پیش‌بینی‌شده : اکثر شرکت‌ های بزرگ منابع نقدینگی خارجی متعددی دارند که در سرتاسر عملیات ‌شان پخش شده است . داشبورد های پیش بینی جریان نقدی خزانه داری باید نقدینگی واقعی و پیش بینی شده را نشان دهند که به عنوان پایه ای برای گزارش گیری و تصمیم گیری نقدی دقیق عمل می کند .

مدیریت جریان نقدی

تجزیه و تحلیل و منطبق سازی وجوه نقد واقعی سازمان با سرمایه پیش‌ بینی ‌شده : برجسته کردن تفاوت ‌های وجوه واقعی و در دسترس سازمان در مقابل سرمایه پیش ‌بینی شده سازمان در داشبورد مدیریت جریان نقدی و سیستم پیش‌بینی جریان نقدی که مدیران اجرایی و سایر سهامداران ارشد از آن استفاده می ‌کنند ، ممکن است غیر معمول به نظر برسد . با این حال ، اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می‌ تواند اعتبار فرآیند کلی گزارش ‌دهی وجوه نقد و تاثیر گذاری داشبورد مدیریت جریان نقدی را به ‌طور قابل توجهی افزایش دهد . علاوه بر این ، برجسته کردن و توضیح یک مدل پیش بینی صحیح ، مدیریت مالی دفتر مرکزی یا تیم خزانه ‌داری را برای جلوگیری از بحران‌ های پیش روی سازمان کنترل می‌ کند . تحلیل مدل های پیش‌ بینی جریان نقدی روی داشبورد به کاربران کمک می ‌کند تا عوامل اصلی مؤثر بر دقت پیش ‌بینی را درک کنند و کیفیت داده های مالی که به طور مدوام بررسی می شوند را از لحاظ خطاها به شدت کاهش دهد .

اهمیت داشبورد سیستم پیش بینی جریان نقدی برای موفقیت کسب و کار :

برای رونق در محیط تجاری پرشتاب فعلی ، خزانه داری ها باید درک کاملی از موقعیت نقدینگی فعلی و آینده خود داشته باشند . داشبورد سیستم پیش ‌بینی جریان نقدی ابزاری ضروری است که به خزانه دار‌ها موقعیت‌های نقدی/نقدینگی تلفیقی سازمان را به صورت لحظه ای نشان می ‌دهد . با استفاده از این ابزار حیاتی ، خزانه داری ها می توانند تصمیمات آگاهانه ای در مورد استراتژی مدیریت نقدینگی سازمان خود بگیرند ، جریان های نقدی را بهینه کنند و از تداوم کسب و کار حتی در زمان های چالش برانگیز اطمینان حاصل کنند .

داشبورد مدیریت جریان نقدی با ردیابی و پیش‌ بینی جریان ‌های نقدی ورودی و خروجی ، نظارت بر مانده حساب ‌ها ، ارزیابی ریسک ‌های نقدینگی و شناسایی فرصت ‌ها برای بهینه ‌سازی وجوه نقد ، ویژگی ‌ها و قابلیت ‌های ضروری را در اختیار خزانه‌ داران قرار می ‌دهد. همچنین می‌تواند پیش بینی های مالی و دیدگاه هایی را برای خزانه ‌داران فراهم کند که آنها را قادر می ‌سازد تا به سرعت با شرایط متغیر بازار سازگار شوند و تصمیمات آگاهانه برای پیشبرد اهداف سازمان بگیرند .

در دسترس بودن داده ‌های نقدی/نقدینگی دقیق و لحظه ای به یک نیاز برای خزانه ‌داری مدرن و هوشمند تبدیل شده است . داشبورد سیستم پیش ‌بینی جریان نقدی یک ضرورت برای کسب ‌و کارهایی است که به دنبال بهینه‌ سازی جریان‌ های نقدی ، مدیریت ریسک ‌های نقدینگی و حفظ ثبات مالی هستند که با ارائه دیدگاهی صحیح مورد نیاز خزانه داران از وضعیت مالی سازمان ، آنها را قادر می سازد تا تصمیمات مبتنی بر داده ها و اطلاعات مالی صحیح اتخاذ کنند و بازدهی و رشد سازمان را افزایش دهند .

نمونه داشبورد مدیریت جریان نقدی :

داشبورد فوق دارای چندین مؤلفه است که یک نمای کلی از جریان نقدی یک شرکت ارائه می دهد . در ادامه به تفکیک هر بخش آورده شده است :

خلاصه جریان نقدی :  این بخش یک نمای کلی از جریان نقدی شرکت برای دوره مالی انتخاب شده ارائه می دهد که شامل مانده اولیه ، کل جریان نقدی ، کل خروجی نقدی و مانده پایانی می باشد .

نمودار جریان نقدی : این قسمت روند جریان نقدی شرکت را در طول زمان نمایش می دهد . نمودار خالص جریان نقدی (ورودی منهای خروجی) را برای هر ماه یا سه ماهه نشان می دهد و تصمیم گیرندگان را قادر می سازد تا به سرعت روندها و تغییرات جریان نقدی را شناسایی کنند .

ورودی ها و خروجی های برتر : این بخش منابع اصلی ورودی و خروجی نقدی دوره انتخابی را نمایش می دهد که این اطلاعات می تواند به تصمیم گیرندگان کمک کند تا مناطقی را که شرکت بیشترین پول نقد را تولید یا خرج می کند ، شناسایی کند .

تفکیک جریان ورودی: این بخش جریان نقدی ورودی شرکت را به دسته هایی مانند درآمد فروش، درآمد سرمایه گذاری و تامین مالی تقسیم می کند. همچنین درصد/مقدار کل جریان ورودی را که توسط هر دسته ارائه می شود را نشان می دهد.

تفکیک جریان خروجی : این بخش جریان نقدی خروجی شرکت را به دسته هایی مانند هزینه های عملیاتی ، مخارج سرمایه ای و پرداخت بدهی تقسیم می کند . همچنین درصد / مقدار کل خروجی را نشان می دهد که توسط هر دسته ارائه می شود .

جریان نقدی بر اساس مشتری یا فروشنده : این قسمت جریان نقدی شرکت را بر اساس مشتری یا فروشنده نمایش می دهد که شامل مقدار کل وجه نقد دریافتی از هر مشتری یا فروشنده و همچنین کل مبلغ نقدی پرداخت شده به هر مشتری یا فروشنده را نشان می دهد.

مدیریت جریان نقدی

چگونه داشبورد مدیریت جریان نقدی مناسب برای شرکت خود انتخاب کنید؟

وقتی نوبت به انتخاب نرم افزار داشبورد مالی برای شرکت شما می رسد، باید چند فاکتور مهم را در نظر داشته باشید . می ‌توانید نرم ‌افزاری را انتخاب کنید که صرفاً روی داشبورد های مالی تمرکز دارد یا ابزاری با تجزیه و تحلیل پیشرفته انتخاب کنید که می‌ تواند جریان نقدی شما را نیز افزایش دهد و علاوه بر آن یک برنامه حسابداری کامل برای سازمان شما باشد . نرم افزار جدید شما باید با سیستم های مالی موجود شما یکپارچه شود در غیر این صورت ، باید داده ها را به صورت دستی انتقال دهید که هدف از خودکار سازی وظایف را از بین می برد. همچنین اطمینان حاصل کنید که نرم افزاری که انتخاب می کنید دارای قابلیت یکپارچه سازی قوی است و می تواند به طور یکپارچه با برنامه های شخص ثالث ارتباط برقرار کند .

همچنین در نظر گرفتن ویژگی های خاصی که در داشبورد جریان نقدی نیاز دارید ضروری است و به ترسیم نیازهای خود از قبل به شفافیت در روند انتخاب کمک می کند .

با داشبورد برنامه حسابداری و مدیریت و پیش بینی جریان نقدی افرا سیستم میهن آگاهانه تصمیم بگیرید :

در شرکت افرا سیستم میهن کارشناسان مالی و برنامه نویسی سازمان ، با بررسی اکثر برنامه های داخلی و خارجی مدیریت مالی و حسابداری ، بهترین برنامه حسابداری را برای مدیران کسب و کار طراحی و توسعه داده اند . رابط کاربری برنامه حسابداری افرا به نحوی طراحی و توسعه داده شده است تا عزیزانی که تجربه و  تخصصی در برنامه های مالی و حسابداری نداشته اند بتوانند به راحتی از طریق فیلم های آموزشی قرار گرفته شده بر روی سایت آپارات ( ورود به کانال آپارات افرا سیستم میهن ) و سایت مجموعه افرا سیستم میهن ، مدیریت مالی کسب و کار خود را انجام دهند .
در صورتی که هرگونه چالشی از انتخاب برنامه حسابداری متناسب با کسب و کار خود یا نحوه کار با برنامه داشته باشید . کارشناسان افرا به صورت رایگان گام به گام در کنار شما خواهند بود ؛ برای تماس و مشاوره رایگان با کارشناسان افرا سیستم میهن می توانید ( اینجا ) را کلیک کنید .
نکته : در اتخاب برنامه حسابداری متناسب کسب و کار خود به سراغ برنامه هایی بروید که قبل از خرید به شما ورژن تستی را ارائه دهند تا از امکانات برنامه و بهینه بودن رابط کاربری را اطمینان حاص کنید .
در شرکت افرا سیستم میهن مفتخریم تا قبل از اقدام به خرید شما عزیزان برای تهیه برنامه حسابداری ” نسخه رایگان و بدون محدودیت ” برنامه حسابداری افرا را به صورت تست در اختیار شما قرار دهیم .
برای دریافت این نسخه می توانید ( اینجا ) را کلیک بفرمایید .

سوالات متداول (سؤالات متداول)

داشبورد جریان نقدینگی چیست؟
داشبورد جریان نقدی نمایشی بصری از موقعیت نقدی یک شرکت است که دیدگاه های لحظه ای درباره جریان‌ های نقدی ورودی و خروجی ، مانده ‌ها و روندها ارائه می دهد و به کسب و کارها کمک می کند سلامت جریان نقدی خود را پیگیری کنند و تصمیمات مالی آگاهانه بگیرند .

داشبورد پیش بینی جریان نقدی چیست؟
داشبورد پیش ‌بینی جریان نقدی ابزاری است که به کسب ‌و کارها کمک می‌ کند جریان ‌های نقدی ورودی و خروجی آینده خود را بر اساس داده‌ ها و اطلاعات مالی گذشته بررسی کنند و به آنها اجازه می دهد تا جریان نقدی خود را از قبل برنامه ریزی کنند و تصمیمات مالی آگاهانه بگیرند برای سازمان اتخاذ کنند تا از کمبود یا مازاد سرمایه جلوگیری کنند .

نظارت بر جریان نقدینگی را چگونه انجام می دهید ؟
نظارت بر جریان نقدی شامل ردیابی منظم جریان ‌های نقدی ورودی و خروجی شرکت شما و مقایسه آنها با پیش‌ بینی‌ های شما برای شناسایی هرگونه ناهنجاری است که این کار را می توان به صورت دستی یا با استفاده از ابزار نظارت بر جریان نقدی مانند داشبورد مدیریت جریان نقدی یا برنامه های حسابداری انجام داد .

هنگام نظارت بر جریان نقدی باید به چه مواردی باید توجه کرد؟
هنگام نظارت بر جریان نقدی ، باید به چندین مورد کلیدی ، از جمله جریان ‌های نقدی ورودی ( به عنوان مثال : فروش ، سرمایه ‌گذاری ، وام ) و جریان‌های نقدی خروجی ( مانند : هزینه ‌ها ، حقوق و دستمزد، پرداخت بدهی ) و مانده‌های نقدی و نسبت‌های نقدینگی و پیش‌بینی جریان نقدی توجه کنید .

کلید مدیریت جریان نقدینگی چیست؟
کلید مدیریت جریان نقدی این است که درک خوبی از جریان های نقدی ورودی و خروجی کسب و کار خود داشته باشید ، ذخایر نقدی کافی را حفظ کنید و سرمایه در گردش خود را به طور موثر مدیریت کنید . این امر شامل بهینه سازی موجودی ، مدیریت حساب های پرداختی و دریافتی و اولویت بندی جریان های نقدی شما می شود .
در خصوص مدیریت حساب های دریافتی می توانید مقاله مدیریت حساب های دریافتی را از طریق کلیک بر روی ( اینجا ) مشاهده بفرمایید .

همچنین در خصوص مدیریت حساب های پرداختی نیز می توانید مقاله مدیریت حساب های پرداختی را از طریق کلیک بر روی ( اینجا ) مشاهده بفرمایید .

چگونه جریان نقدی را به طور موثر مدیریت می کنید؟
برای مدیریت موثر جریان نقدی ، باید یک پیش‌ بینی جریان نقدی ایجاد کنید ، به طور منظم وضعیت نقدینگی خود را نظارت کنید ، سرمایه در گردش خود را مدیریت کنید ، جریان‌ های نقدی خروجی خود را اولویت ‌بندی کنید ، ذخایر نقدی کافی را حفظ کنید و از ابزارهای مدیریت جریان نقدی مانند داشبورد مدیریت جریان نقدی یا برنامه حسابداری افرا سیستم میهن یا برنامه مدیریت خزانه داری افرا سیستم میهن استفاده کنید . همچنین مهم است که از گزارش های مالی خود مطلع باشید و در صورت نیاز از مشاوره حرفه ای استفاده کنید .​