• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

مدیریت ریسک در خزانه داری

مدیریت ریسک در خزانه داری

مدیریت نقدینگی و مدیریت ریسک در خزانه داری چگونه به هم مرتبط هستند؟

با رشد و تکامل کسب و کارها ، داشتن یک استراتژی مدیریت ریسک قوی به جهت مدیریت موثر ریسک های خزانه سازمان از ضروریات به حساب می آید . یکی از جنبه های کلیدی این استراتژی ، ارزیابی رابطه بین مدیریت وجوه نقد سازمان و مدیریت ریسک است .

با تجزیه و تحلیل نقاط تماس مختلف وجوه نقد ، رویه ‌های رسیدگی و کنترل ‌ها در سازمان خود ، می‌ توانید هر شکافی را که ممکن است شما را در برابر سرقت ، ناکارآمدی و سایر چالش ‌های مدیریت پول آسیب‌ پذیر کند ، شناسایی کنید . از طریقی این ارزیابی می تواند به شما کمک کند پروتکل های امنیتی خود را ارتقا دهید و اطمینان حاصل کنید که فرآیندهای مدیریت وجوه نقد سازمان شما برای جلوگیری از خطرات احتمالی بهینه شده است .

اجرای شیوه‌ های مدیریت وجوه نقد مؤثر نیز می‌ تواند به ساده ‌سازی عملیات شما ، بهبود دید در جریان نقدینگی و در نهایت افزایش درآمد شما کمک کند . با اتخاذ یک رویکرد پیشگیرانه برای مدیریت ریسک خزانه ، می توانید کسب و کار خود را برای موفقیت تنظیم کنید و اطمینان حاصل کنید که قادر به مقابله با هر چالشی که بر سر راه شما قرار می گیرد می باشید .

مدیریت ریسک خزانه چیست؟

مدیریت ریسک خزانه داری فرآیند شناسایی ، ارزیابی و مدیریت ریسک های مرتبط با وجوه نقد ، سرمایه گذاری ها و ابزارهای مالی شرکت است . این شامل تجزیه و تحلیل تأثیر بالقوه تغییرات نرخ بهره ، نوسانات ارز ، ریسک اعتباری ، ریسک نقدینگی و سایر عوامل بازار مالی موثر بر وضعیت مالی شرکت است .

با اجرای یک چارچوب قوی مدیریت ریسک خزانه ، شرکت ها می توانند بهتر از موقعیت مالی خود محافظت کنند و از ثبات بلند مدت عملیات خود اطمینان حاصل نمایند . این امر به ویژه در بازارهای مالی پر سرعت و پر نوسان امروزی که حتی نوسانات کوچک می تواند تأثیر قابل توجهی بر سود شرکت داشته باشد ، بسیار مهم می باشد .

مدیریت ریسک در خزانه داری

انواع ریسک در مدیریت خزانه داری

وقتی نوبت به مدیریت امور مالی شرکت می رسد ، مهم است که از انواع مختلف ریسک هایی که می توانند بر خزانه شما تأثیر بگذارند ، آگاه باشید . در اینجا انواع اصلی خطراتی که خزانه داری با آن مواجه است آورده شده است :

ریسک های تجاری : عواملی که ممکن است سودآوری سازمان را کاهش دهند یا باعث سقوط شرکت شوند . در واقع هر چیزی که توانایی شرکت را برای دستیابی به اهداف مالی خود به خطر می اندازد .

ریسک های مالی : امکان از دست دادن سرمایه مالی در یک سرمایه گذاری تجاری که می تواند شامل نوسانات بازار ، رویدادهای غیر منتظره یا سایر شرایط پیش بینی نشده باشد .

ریسک‌ های بازار مالی : زمانی که جریان‌ های نقدی ، سود و ارزش های ترازنامه ؛ تحت تأثیر تغییرات قیمت ‌ها یا نرخ ‌های بازار مالی مانند نرخ‌ های نرخ بهره ، ارز خارجی یا بازارهای کالا قرار می ‌گیرند .

ریسک های نقدینگی : دسترسی لحظه ای به وجوه نقد برای هر کسب و کاری ضروری است و ریسک نقدینگی حول نوسانات ؛ در توانایی و دسترسی سازمان به وجوه نقد در زمان و مکان مورد نیاز است که به دو شکل ریسک نقدینگی تامین مالی و ریسک نقدینگی بازار می باشد .

خطرات اعتباری : احتمال ضرر و زیان ناشی از ناتوانی وام گیرنده در بازپرداخت وام یا انجام تعهدات قراردادی است که معمولاً به این خطر اشاره می کند که وام دهنده اصل بدهی و سود وام خود را به دست نمی آورد و منجر به اختلال در جریان نقدی و هزینه های بالاتر در وصول می شود .

ریسک‌ های عملیاتی : ریسک ‌ها و عدم قطعیت‌ هایی که یک شرکت هنگام انجام فعالیت ‌های تجاری روزانه در یک حوزه یا صنعت خاص با آن مواجه می ‌شود.

مدیریت ریسک در خزانه داری

چگونه ریسک های خزانه داری را مدیریت کنیم؟

ریسک‌ های خزانه ‌داری می‌ توانند از منابع مختلفی از جمله نوسانات بازار ، نوسانات ارز خارجی و چالش ‌های عملیاتی ناشی شوند . مراحل زیر در مدیریت ریسک خزانه داری دخیل می باشند :

شناسایی ریسک ها : شامل شناسایی و طبقه بندی ریسک های خزانه داری یک سازمان و منابع آن است . اولین مرحله مدیریت ریسک ، شناسایی ریسک های کلیدی یک سازمان است . همچنین مهم است که ریسک های نوظهور را که خطرات بالقوه ای برای سازمان می باشند و سازمان ممکن است در آینده با آن مواجه شود ، شناسایی کند .

ارزیابی ریسک ها : هنگامی که ریسک های خزانه داری اصلی شناسایی شدند ، باید احتمال وقوع هر ریسک و تأثیر بالقوه آن بر سازمان را ارزیابی کنند ، ارزیابی یک ریسک مستلزم آن است که ظرفیت سازمان برای پذیرفتن آن ریسک باید در نظر گرفته شود و با ریسک های فعلی و احتمالی مقایسه شود . در این مرحله ، قرار گرفتن در معرض ریسک با ظرفیت پذیرش ریسک سازمان مقایسه می شود .

پاسخ به ریسک ها : پس از ارزیابی ریسک ها ، می توان پاسخ های آنها را برنامه ریزی و اجرا کرد . پاسخ به ریسک توسط خزانه داری شامل گزینه های زیر است:

از خطرات اجتناب کنید (با تعدیل استراتژی کسب و کار ، اگرچه در عمل ممکن است این امکان پذیر نباشد)

انتقال ریسک (توسط بیمه)

کاهش خطر (با معرفی کنترل ها یا سایر اقدامات کاهشی)

ریسک را بپذیرید (اگر سازمان به طور فعال به دنبال این نوع ریسک باشد زیرا در این زمینه تخصص و تجربه دارد)

گزارش ریسک ها : این مرحله کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که ریسک ها طبق توافقات و مقررات سازمان مدیریت می شوند ، یعنی روش ها و فرآیندها به درستی اعمال و اجرا می شوند و بررسی می شود که آیا پاسخ ها اثر مطلوبی دارند یا خیر . مهم است که ریسک ها به طور منظم گزارش و مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که سازمان ظرفیت پذیرش این ریسک ها را داشته باشد و همچنین کنترل های داخلی سازمان به درستی عمل می کنند .

مدیریت ریسک خزانه با نرم افزار مدیریت وجوه نقد ( برنامه حسابداری ) :

نرم افزار مدیریت نقدینگی کمک می کند تا به طور منظم جریان های نقدی ورودی و خروجی را برای سازمان خود پیگیری کنید . این امر به کاهش خطرات در خزانه از طریق تطبیق خودکار برای تشخیص مغایرت یا تقلب در معاملات یا پرداخت ها کمک می کند علاوه بر این به بهینه سازی استفاده از وجوه نقد و جلوگیری از بدهی های قابل اجتناب نیز کمک می کند . همچنین خزانه داران می توانند فرصت های سرمایه گذاری بهتری پیدا کنند و برنامه های مالی بهتری را برای پیشبرد اهداف سازمان خود پیشنهاد دهند .

مدیریت ریسک در خزانه داری

مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت وجوه نقد ( برنامه حسابداری ) برای خزانه داران :

مشاهده لحظه ای وجوه نقد و سرمایه سازمان : نمایش یک داشبورد از جریان های نقدی در چندین بانک ، وضعیت سازمان در منطقه ، شرکت و ارز ، استفاده از وجوه نقد را بهبود می بخشد .

جمع‌ آوری خودکار داده ‌ها ( اتوماسیون ) : پردازش خودکار صورت ‌حساب های بانکی و تطبیق آن ها ، خطاهای داده ها را حذف می ‌کند و به نیروها و مدیران مالی اجازه می ‌دهد تا بر وظایفی که ارزش افزوده ای برای سازمان دارد متمرکز شوند .

تصمیم گیری با دیدگاه بهتر : دیدگاه بهینه تر در خصوص وجوه نقد سازمان ، اطلاعات ضروری را برای تصمیم گیری های سرمایه گذاری و تامین مالی بهتر در اختیار کاربران قرار می دهد .

در شرکت افرا سیستم میهن کارشناسان مالی و برنامه نویسی سازمان ، با بررسی اکثر برنامه های داخلی و خارجی مدیریت مالی و حسابداری ، بهترین برنامه حسابداری را برای مدیران کسب و کار طراحی و توسعه داده اند . رابط کاربری برنامه حسابداری افرا به نحوی طراحی و توسعه داده شده است تا عزیزانی که تجربه و  تخصصی در برنامه های مالی و حسابداری نداشته اند بتوانند به راحتی از طریق فیلم های آموزشی قرار گرفته شده بر روی سایت آپارات ( ورود به کانال آپارات افرا سیستم میهن ) و سایت مجموعه افرا سیستم میهن ، مدیریت مالی کسب و کار خود را انجام دهند .
در صورتی که هرگونه چالشی از انتخاب برنامه حسابداری متناسب با کسب و کار خود یا نحوه کار با برنامه داشته باشید . کارشناسان افرا به صورت رایگان گام به گام در کنار شما خواهند بود ؛ برای تماس و مشاوره رایگان با کارشناسان افرا سیستم میهن می توانید ( اینجا ) را کلیک کنید .
نکته : در اتخاب برنامه حسابداری متناسب کسب و کار خود به سراغ برنامه هایی بروید که قبل از خرید به شما ورژن تستی را ارائه دهند تا از امکانات برنامه و بهینه بودن رابط کاربری را اطمینان حاص کنید .
در شرکت افرا سیستم میهن مفتخریم تا قبل از اقدام به خرید شما عزیزان برای تهیه برنامه حسابداری ” نسخه رایگان و بدون محدودیت ” برنامه حسابداری افرا را به صورت تست در اختیار شما قرار دهیم .
برای دریافت این نسخه می توانید ( اینجا ) را کلیک بفرمایید .

سوالات متداول در مورد رسیدگی به ریسک های خزانه داری

مصادیق ریسک های خزانه چیست؟

نمونه هایی از ریسک های خزانه داری عبارتند از : ریسک نرخ بهره ، ریسک ارز ، ریسک اعتباری ، ریسک نقدینگی و ریسک عملیاتی . این خطرات می تواند باعث زیان مالی یا اثرات منفی در هنگام مدیریت دارایی های نقدی و مالی سازمان شوند .

مدیریت ریسک خزانه شرکت چیست؟

مدیریت ریسک خزانه شرکت شامل شناسایی ، ارزیابی و کاهش ریسک های مالی مرتبط با دارایی های نقدی و مالی یک سازمان برای محافظت از سلامت و ثبات مالی آن و در عین حال به حداکثر رساندن بازده است .

اهمیت مدیریت ریسک خزانه چیست؟

مدیریت ریسک خزانه ‌داری برای حفظ ثبات مالی ، محافظت در برابر عدم قطعیت ، و ایجاد موفقیت بلند مدت برای یک سازمان با شناسایی و کاهش ریسک ‌های مالی، اطمینان از انطباق و تسهیل تصمیم‌ گیری آگاهانه ضروری می باشد .​