• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

حسابرسی یکپارچه ( ۲ )

حسابرسی یکپارچه ( ۲ )

در مقاله ” حسابرسی یکپارچه ” به تعریف یک حسابرسی جامع و یکپارچه برای سازمان پرداختیم و با ارائه راه حل ها و اصول خاص حسابرسی یکپارچه به رفع چالش های پیش روی آن نیز پرداختیم و با محدودیت های اجرایی آن در یک سازمان آشنا شدیم . توصیه می شود در صورتی که با مفاهیم ذکر شده آشنایی ندارید از طریق کلیک بر روی ( اینجا ) ” مقاله حسابرسی ( 1 ) ” را مطالعه بفرمایید .

در این مقاله به نحوه انجام یک حسابرسی یکپارچه و جامع و مزایای اجرایی آن در سازمان می پردازیم ، در ادامه نوشته با ما همراه باشید :

نحوه انجام یک حسابرسی یکپارچه :

برای درک اهمیت حسابرسی جامع ، درک اجزای اساسی آن ضروری می باشد .

حسابرسی یکپارچه شامل چه مواردی می شود ؟

مرحله 1 _ ( برنامه ریزی دقیق ) :

با درک دامنه و اهداف حسابرسی سازمان شروع کنید . حوزه های کلیدی سازمان را که نیاز به ارزیابی دارند شناسایی کنید و منابع مورد نیاز برای ارزیابی جامع را تعیین نمایید .

این مرحله برنامه ریزی اولیه پایه و اساس یک حسابرسی یکپارچه موفق را تنظیم می کند.

مرحله 2_  ( یک ارزیابی ریسک کامل انجام دهید ) :

شناسایی ریسک های بالقوه و ارزیابی تاثیر آنها بر صورت های مالی و کنترل های داخلی مرحله دوم یک حسابرسی یکپارچه را می سازد و به مخشص کردن حوزه ها و بخش هایی که نیاز به توجه بیشتری در طول فرآیند حسابرسی دارند کمک می کند.

حسابرسان با درک ریسک ‌های موجود، می‌ توانند استراتژی‌های مؤثری برای کاهش آن ‌ها ایجاد کنند .

حسابرسی یکپارچه

مرحله 3_ ( بررسی مالی ) :

پس از شناسایی ریسک ها ، زمان ارزیابی صورت حساب های مالی می باشد که به اهمیت اشتباه یا قصور در صورت های مالی اشاره دارد و می توانند بر فرآیند خرید محصول یا دریافت خدمات مشتری تأثیر بگذارد.

با مشخص کردن سطوح اهمیت ، حسابرسان می توانند بر حوزه هایی تمرکز کنند که تأثیر بیشتری بر گزارشگری مالی دارند .

مرحله 4_ ( کنترل های داخلی سازمان را آزمایش کنید ) :

در حسابرسی یکپارچه ، ارزیابی کنترل های داخلی سازمان بسیار مهم می باشد . کارآیی کنترل ‌های داخلی را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که طبق برنامه و در راستای قوانین سازمان عمل می ‌کنند . این مرحله شامل بررسی سیاست ‌های سازمان ، رویه ‌ها و مستندات برای شناسایی هر گونه ضعف یا شکافی است که ممکن است وجود داشته باشد .

با ارزیابی کنترل های داخلی ، حسابرسان می توانند نسبت به پیشبرد روند صحیح گزارشگری مالی سازمان اطمینان حاصل نمایند .

توصیه می شود در این خصوص از مقاله ” گزارشگری مالی ” از طریق کلیک بر روی ( اینجا ) بازدید بفرمایید .

مرحله 5_ ( آزمایش اساسی ) :

آزمون اساسی شامل گردآوری شواهدی برای اطمینان از صحت و کامل بودن صورت های مالی می باشد . این مرحله شامل انجام رویه های تحلیلی ، انجام آزمایش دقیق تراکنش ها و تأیید مانده حساب ها می باشد.

حسابرسان با انجام آزمون های اساسی می توانند از صحت و سلامت صورت های مالی اطمینان حاصل نمایند .

مرحله 6_ ( ارتباط و گزارش ) :

پس از تکمیل تمام مراحل آزمایشی لازم ، زمان انتقال یافته ها فرا می رسد . گزارش جامعی شامل پیشنهاد و نظر در حسابرسی ، یافته های کلیدی مالی و توصیه هایی برای بهبود و بهینه سازی مالی سامان باشد.

این گزارش به عنوان ابزاری ارزشمند برای مدیریت و ذینفعان جهت درک نقاط قوت و ضعف فرآیند گزارشگری مالی سازمان عمل می کند .

مرحله 7_ ( پیگیری و نظارت ) :

مرحله نهایی در فرآیند حسابرسی جامع ، پیگیری و نظارت می باشد . حسابرسان باید اطمینان حاصل کنند که مدیریت اقدامات مناسب را برای رفع نقص یا ضعف شناسایی شده در سازمان انجام می دهد.

نظارت منظم به ردیابی پیشرفت اقدامات اصلاحی کمک می کند و بهبود مستمر در کنترل های داخلی سازمان را تضمین می کند .

حسابرسی یکپارچه

با پیروی از این فرآیند گام به گام ، حسابرسان می توانند یک حسابرسی جامع و یکپارچه کامل و مؤثر انجام دهند . به یاد داشته باشید ، فرآیند حسابرسی یکپارچه یک رویداد یکباره نیست ، بلکه یک تعهد مستمر برای اطمینان از صحت و قابلیت اطمینان گزارشگری مالی می باشد .

چه چیزی یک حسابرسی یکپارچه را از حسابرسی مالی متمایز می کند؟

حسابرسی صورت های مالی در درجه اول به بررسی دقیق صورت های مالی شرکت متمرکز می باشد و هدف اصلی آن تأیید صحت ، کامل بودن و پایبندی به استانداردهای حسابداری این اسناد مالی می باشد که این فرآیند معمولاً توسط حسابرسان خارجی انجام می ‌شود و شامل بررسی جامع سوابق مالی ، معاملات و اسناد پشتیبان شرکت می باشد .

در مقابل ، حسابرسی جامع فراتر از محدوده صورت حساب های مالی گسترش می یابد و جنبه های حسابرسی مالی را با ارزیابی کنترل های داخلی شرکت و انطباق با الزامات قانونی سازمان و کشور ادغام می کند . حسابرسان در کنار بررسی صورت‌ های مالی ، اثربخشی کنترل‌ های داخلی شرکت و پایبندی آن به قوانین و مقررات مربوطه را ارزیابی می‌ کنند .

تفاوت های کلیدی بین حسابرسی یکپارچه و حسابرسی مالی عبارتند از :

به طور خلاصه ، در حالی که حسابرسی یکپارچه با بررسی صورت‌ های مالی و کنترل ‌های داخلی ، ارزیابی جامع ‌تری را ارائه می ‌هد ، حسابرسی مالی در درجه اول بر اطمینان از صحت و انطباق صورت حساب های مالی شرکت متمرکز می باشد .

مزایای حسابرسی یکپارچه برای حسابرسان داخلی :

حسابرسی جامع و یکپارچه چندین مزیت را برای حسابرسان داخلی به همراه داردکه شامل :

کاهش اسناد  :

با ارزیابی همزمان فرآیندهای مالی ، عملیاتی و فناوری ؛ حسابرسی های یکپارچه می توانند الزامات مستند سازی را ساده کنند و فرآیند حسابرسی را برای حسابرسان داخلی تسهیل سازند .

وقفه های کمتر :

با یک برنامه حسابرسی واحد ؛ گزارش حسابرسی جامع ، ممیزی های یکپارچه ، وقفه های کاری را به حداقل می رساند و کارایی و بازدهی کلی سازمان را افزایش می دهد .

فرآیندهای ساده :

یک رویکرد حسابرسی یکپارچه به سازمان ها کمک می کند تا روابط متقابل بین فرآیندهایشان را بهتر درک کنند که به دنبال آن منجر به حسابرسی های جامع تر و درک عمیق تر از سیستم کنترل داخلی سازمان می گردد .

اهداف ثابت در سراسر سیستم ها :

ممیزی های مالی یک رویکرد ثابت برای حسابرسی را که شامل همسو کردن اهداف در تمام بخش ها و یکپارچه سازی فرآیندهای سازمان می شود را تضمین می کند .

بهبود کارایی و کیفیت :

حسابرسی یکپارچه با ترکیب ابزارها و تکنیک ‌های حسابرسی متنوع ، کیفیت حسابرسی سازمان را افزایش می‌ دهد و در نتیجه نتایج حسابرسی دقیق ‌تر و کارآمدتر مشخص میگردد .

افزایش اعتبار :

اجرای یک رویکرد حسابرسی جامع نشان دهنده تعهد به ارزیابی کامل سیستم کنترل داخلی سازمان است که در نتیجه آن اعتبار فعالیت حسابرسی داخلی سازمان را افزایش می دهد .

با استفاده از مزایای حسابرسی جامع ، حسابرسان داخلی می توانند کارایی ، اثربخشی و کیفیت فرآیندهای حسابرسی خود را افزایش دهند و به بهبود گزارشگری مالی و کنترل داخلی در سازمان کمک کنند .

جمع بندی :

حسابرسی یکپارچه ابزار قدرتمندی برای کسب و کارها است که دید جامعی از رفاه مالی و عملیاتی آنها ارائه می دهد و به عنوان ابزاری قوی برای افزایش کارایی ، شفافیت و کنترل ریسک در هر سازمانی عمل می کند .

برای تقویت آمادگی برای حسابرسی های یکپارچه، فرآیند حسابداری سازمان خود می توانید از برنامه حسابداری و جامع افرا سیستم میهن با قابلیت گزارش گیری نامحدود استفاده بفرمایید .

در شرکت افرا سیستم میهن کارشناسان مالی و برنامه نویسی سازمان ، با بررسی اکثر برنامه های داخلی و خارجی مدیریت مالی و حسابداری ، بهترین برنامه حسابداری را برای مدیران کسب و کار طراحی و توسعه داده اند . رابط کاربری برنامه حسابداری افرا به نحوی طراحی و توسعه داده شده است تا عزیزانی که تا به امروز تجربه و  تخصصی در برنامه های مالی و حسابداری نداشته اند نیز بتوانند به راحتی از طریق فیلم های آموزشی قرار گرفته شده بر روی سایت آپارات ( ورود به کانال آپارات افرا سیستم میهن ) و سایت مجموعه افرا سیستم میهن ، مدیریت مالی کسب و کار خود را به بهترین روش انجام دهند  .
در صورتی که هرگونه چالشی از انتخاب برنامه حسابداری متناسب با کسب و کار خود یا نحوه کار با برنامه داشته باشید . کارشناسان افرا به صورت رایگان گام به گام در کنار شما خواهند بود ؛ برای تماس و مشاوره رایگان با کارشناسان افرا سیستم میهن می توانید ( اینجا ) را کلیک کنید .
نکته : در اتخاب برنامه حسابداری متناسب کسب و کار خود به سراغ برنامه هایی بروید که قبل از خرید به شما ورژن تستی را ارائه دهند تا از امکانات برنامه و بهینه بودن رابط کاربری را اطمینان حاص کنید .
در شرکت افرا سیستم میهن مفتخریم تا قبل از اقدام به خرید شما عزیزان برای تهیه برنامه حسابداری ” نسخه رایگان و بدون محدودیت ” برنامه حسابداری افرا را به صورت تست در اختیار شما قرار دهیم .
برای دریافت این نسخه می توانید ( اینجا ) را کلیک بفرمایید .​

حسابرسی یکپارچه

سوالات متداول

1 – تفاوت بین حسابرسی یکپارچه و حسابرسی غیر یکپارچه چیست؟

حسابرسی یکپارچه صورت های مالی و کنترل های داخلی سازمان را ارزیابی می کند ، در حالی که حسابرسی غیر یکپارچه صرفاً بر صورت حساب های مالی متمرکز می باشد ، به استثنای کنترل های داخلی.

2 – تفاوت بین حسابرسی ترکیبی و یکپارچه چیست؟

حسابرسی ترکیبی شامل چندین حسابرس یا شرکت است که بخش‌های مختلف یک شرکت را بررسی می‌ کنند ، در حالی که حسابرسی یکپارچه شامل بررسی صورت‌های مالی و کنترل‌های داخلی توسط یک حسابرس یا شرکت واحد می باشد .

3 – گزارش یکپارچه در حسابرسی چیست؟

یک گزارش یکپارچه در حسابرسی ، اطلاعات مالی را با اطلاعات غیر مالی ترکیب می کند و دید جامعی از عملکرد و پایداری شرکت ارائه می دهد .

4 – نمونه ای از حسابرسی یکپارچه چیست؟

نمونه ای از حسابرسی یکپارچه می تواند بررسی صورت های مالی همراه با ارزیابی کنترل های داخلی شرکت و انطباق مقرراتی آن باشد .

5 – حسابرسی یکپارچه عمومی است یا خصوصی؟

ممیزی یکپارچه محدود به یک بخش خاص نمی باشد و می توانند در شرکت های دولتی و خصوصی برای اطمینان از ارزیابی جامع صورت های مالی و کنترل های داخلی شرکت انجام شوند .