• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

برنامه حسابداری و پرداخت حقوق کارکنان

برنامه حسابداری و پرداخت حقوق کارکنان

حقوق و دستمزد کارکنان ، امری فراتر از پرداخت های مالی برای نیروهایی است که استخدام می نمایید ، در واقع علاوه بر اینکه باید موارد مالیاتی در آن لحاظ گردد مواردی قانونی را نیز شامل می گردد . علاوه بر این اگر به نیروهای استخدامی خود در جهت پرداختی دستمزد ها و حقوق ها صرفا به عنوان ورودی و خروجی سازمان نگاه گردد و درک نیازهای نیروها لحاظ نگردد مطمئنا کسب و کار به زودی تجربه ناخوشایندی را خواهد داشت .
بنابراین در این مقاله نگاهی گسترده تر به حقوق ها و دستمزد ها خواهیم داشت تا بتوانید فرآیند حقوق و دستمزد خود را توسط برنامه حسابداری بهینه سازی کنید و خود و کارمندان سازمان از این امر بهره بیشتری ببرید .

درک انگیزه کارکنان :
به عنوان یک صاحب کسب و کار قطعا شما هم دو هدف اصلی در بیزینس و کسب و کارتان خواهید داشت. اولین مورد کسب درآمد کافی و مناسب از بیزینس است و دومین مورد آن سرعت دادن به رشد کسب و کار و سازمانتان خواهد بود .
باید در نظر داشته باشید همانطور که موقعیت نیروهای شما با شما در سازمان متفاوت است قاعدتا انگیزه های آن ها نیز متفاوت است ؛ چند نکته زیر به شما کمک خواهد کرد تا بهتر متوجه این منظور گردید :

به یاد داشته باشید نیروهای شما مالک کسب و کار نیستند ، بنابراین زمانی که کسب و کار و برند خود را بفروشید آن ها سودی نخواهند داشت و حتی آینده شغلی آن ها به خطر خواهد افتاد.
نیروهای شما مسیر شغلی متفاوت و اهداف شخصی خود را در زندگی دارند .
نیروهای سازمان امکان دارد تنها مدت کوتاهی با شما و در سازمانتان فعالیت داشته باشند .
آن ها ممکن است ثبات مالی نداشته باشند و برای گذراندن زندگی بر روی پرداختی های منظم شما حساب کرده اند .

برنامه حسابداری

نیروهای سازمان باید هزینه های ماهانه اجاره ، غذا ، و قبوض آب و برق را در نظر بگیرند پس پرداختی های منظم سازمان شما در بحث جبران خدمت بر هر مبحث کاری اولویت دارد .
مهم نیست نیروی سازمان شما تا چه اندازه به فعالیت سازمان و کسب و کار شما علاقه دارد ، به یاد داشته باشید هدف نیروی شما از کارکردن برای سازمان دریافت حقوق می باشد .
بنابراین واضح است که یکی از بزرگترین انگیزه ها برای کارمندان شما پرداخت هزینه های نقدی ( پول ) می باشد ، آن هم نه در یک تاریخ نامشخص در زمانی نامعلوم و آینده ، بلکه باید در زمان های منظم و تعیین شده در هر ماه پرداخت گردد ، تمامی موارد بالا بدین جهت مطرح گردید تا حیاتی بودن فرآیند حقوق و دستمزد کارآمد را مشخص کنیم .

برای سالم بودن سیستم کاری سازمان ابتدای امر نیازهای نیروهای کار از پرداختی ها باید مشخص گردد ، هیچ چیزی مانند یک سیستم پرداخت غیرقابل اعتماد زندگی کاری و روحیه کارکنان را مختل نمی سازد ، اگر کارمندان شما به طور منظم و به موقع و با رعایت امور اداری به درستی حقوق را دریافت نمایند ، کارکنان شاد تر و کارآمد تری را خواهید داشت و در نتیجه فرآیند کاری سازمان به درستی پیش خواهد رفت . بنابراین اگر میخواهید کسب و کارتان به خوبی اجرا شود ، به یک برنامه حسابداری با رعایت موارد قانونی و مالیاتی برای پرداخت حقوق و دستمزد نیاز دارید که از آن ها مراقبت کند در ادامه برخی از موارد که میتوانند در جهت بهینه سازی این فرآیند کمک کنند را بررسی خواهیم کرد :

پرداخت های مستقیم خودکار : کارمندان شما زمانی که متوجه شوند پرداختی های شما به عنوان حقوق و دستمزد در همان روزی که وعده داده شده است ، پرداخت می گردد آرامش خاطر پیدا خواهند کرد . از طریق اتوماسیون یا خودکار سازی برنامه حسابداری می توانید تمامی پرداخت های کارکنان را بدون دخالت نیروی انسانی و در زمان تعیین شده انجام بدهید .

به روز رسانی سریع کد های عملیاتی : کدهای مالیاتی کارکنان شما می تواند تغییر کند . گاهی اوقات این مورد به دلیل قوانین جدیدی مالیاتی رخ می دهد و گاهی دلایلی شخصی مانند ازدواج و … است که سیستم شما باید به سرعت بتواند در صورت تغییر کدها ، تغییرات را اعمال کند .

برنامه حسابداری

اطلاعات مالیاتی دقیق  : اکثر کارکنان به دلایلی نظیر پرداخت مالیات ، پرداختی بیمه ها و … قبل از دریافت ، میزانی از حقوق آن ها کسر خواهد گردید ، علاوه بر الزام اخلاقی در این امر الزامات قانونی نیز وجود دارد که به عنوان کارفرما از شما انتظار می رود تا رعایت گردد به طور مثال اگر بیش از حد کسر شود ، نیروها سرمایه کافی برای گذران زندگی را نخواهند داشت و از مجموعه جدا می شوند و اگر کم تر از میزان مشخص شده توسط سازمان مالیاتی کسر گردد ممکن است در انتهای سال مجبور شوید مبلغ سنگینی را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید . در ضمن در نظر داشته باشید تا قوانین مالیاتی و پرداختی حقوق ها به صورت سالانه متفاوت خواهد بود که باید برنامه حسابداری مورد استفاده با تغییرات هماهنگ باشد و به صورت خودکار این موارد را در پرداختی ها لحاظ کند به طور مثال در تاریخ امروز مورخ  23 / 08 / 1402 قوانین مالیاتی و حقوقی در خصوص پرداخت حق عیدی کارکنان به شرح زیر خواهد بود :
با توجه به مصوبه جدید شورای عالی کار، حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲، به ترتیب ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال و ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال است.
با در نظر گرفتن افزایش حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال، نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ به صورت زیر است:

محاسبه حداقل عیدی سال ۱۴۰۲:
60×1.769.428 = 106.165.680
محاسبه حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲ :
60×2.654.142 =159.248.520

جهت مشاهده موارد مالیاتی از این قبیل می توانید ( اینجا ) را کلیک بفرمایید .

به کارکنان اجازه دهید به شما کمک کنند : با رشد کسب و کار و سازمان قاعدتا نیروهای سازمان نیز افزایش می یابد به طور مثال ممکن است ده ها کارمند در طی سال ها و پیشرفت کسب و کار به آن اضافه گردد ، اما تمامی اطلاعات آن ها از جمله برخی اطلاعات شخصی نظیر آدرس محل زندگی و … باید در سیستم ثبت گردد ، پس منطقی است با ایجاد سطح دسترسی به نیروها خود دسترسی محدودی در جهت ثبت این تغییرات در اطلاعات شخصی خود بدهید ، حتی می توان موردی را تعریف کرد تا اطلاعات تغییر یافته قبل از ثبت در برنامه ، به تایید مدیریت برسند .

حسابداری تعطیلات را در نظر داشته باشید : برنامه حسابداری شما در صورتی به بهترین برنامه حسابداری نزدیک می گردد تا جزئیات در آن به خوبی رعایت گردد و نیازی به اصلاحات نداشته باشد در این صورت برنامه حسابداری باید بتواند تعداد روزهایی را که یک کارمند در هر سال مرخصی بوده ، یا روزهای تعطیلی که فعالیت داشته است ( اضافه کار ) را در کل مدت زمان همکاری نیرو حساب کند ، در این مورد نیز می توان دسترسی برای کارمندان لحاظ شود تا درخواست های مستقیم و روزهای اضافه کاری خود را در سیستم ثبت نمایند پس از آن توسط مدیریت ثبت یا رد شوند . این امر کمک می کند تا روند کاری سازمان شما بهتر گردش داشته باشد و اصطلاحا از کاغذبازی های اضافه در امان باشد .

برنامه حسابداری

هزینه ها و درخواست های مازاد از قبیل سفرهای کاری و … را به سرعت پردازش کنید : هزینه های بدین شکل توسط کارمندان بر سازمان متحمل می گردد اما در صورتی که همین هزینه ها به درستی پرداخت نگردد کارکنان شما دچار استرس در پرداختی می گردند و به دنباله آن بازدهی مناسب در کار سازمان را نخواهند داشت .

به طور منظم کمک های بهداشتی ، بازنشستگی و … را بپردازید : این پرداختی در ابتدای امر شاید بسیار ناچیز به نظر برسند اما در نظر داشته باشید در طول زمان افزایش می یابند و علاوه بر آن ممکن است در طی زمان دچار اشتباهات محاسباتی گردد ؛ بهترین نرم افزار حسابداری ، برنامه حسابداری است که پرداختی های این موارد را نیز همانند حقوق ها به صورت خودکار انجام دهد . اگر قصد دارید کارکنان سازمان خود را همیشه راضی نگه دارید ، مزایا ، اضافه کاری و بیمه و … باید در زمان معین مشابه پرداختی حقوق ها رعایت گردد .

نکته : به عنوان مدیریت یک کسب و کار همیشه این دیدگاه را رعایت کنید آنچه که برای کارکنان شما خوب و مفید به حساب می آید در اصل برای شما و کسب کارتان خوب و مفید خواهد بود ، در صورتی که انتخاب مناسب در نرم افزار حسابداری خود نداشته باشید و برنامه حسابداری نتواند نیازهای شما را به خوبی پوشش دهد باعث تخریب در سیستم می گردد و گاها مشاهده شده تا همین امر سازمان ها را دچار مشکلاتی کرده است که هرگز بهبود نیافته اند !
بنابراین اهمیت حقوق و دستمزد برای کارکنان خود دست کم نگیرید و مطمئن باشید بهترین برنامه حسابداری را برای کسب و کار خود انتخاب می کنید در شرکت افرا سیستم میهن علاوه بر اینکه تیم مشاور متخصص ما از صفر تا صد راه اندازی برنامه حسابداری در کنار شما خواهد بود ، مفتخریم تا نسخه رایگان و بدون محدودیت برنامه حسابداری افرا سیستم میهن را به صورت تست در اختیارتان قرار داده تا از نحوه کارکرد و پوشش نیاز های سازمانتان اطمینان حاصل بفرمایید .

جهت تماس با پشیتبانی ( اینجا ) را کلیک بفرمایید.
جهت دریافت نسخه رایگان و بدون محدودیت تستی برنامه حسابداری افرا سیستم میهن ( اینجا ) را کلیک بفرمایید .