• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

برنامه حسابداری و بودجه بندی

برنامه حسابداری و بودجه بندی

آشنایی با بودجه بندی در حسابداری و برنامه حسابداری

با استفاده از بودجه بندی در حسابداری میتوان از طریق رعایت قوانین بودجه بندی در سازمان و کسب و کار صرفه جویی نمود . بودجه بندی در روش سنتی حسابداری از طریق ثبت کردن میزان مشخصی در روی برگه ها ثبت می گردد که معمولا دوره سالیانه را دارند . اما در روش نوین و با استفاده از برنامه حسابداری می توان این مورد را بسیار بهینه تر انجام داد چرا که دیگر نگرانی بابت از بین رفتن اسناد و یا عمل نکردن به آن وجود ندارد که این امر را مدیون یادآوری های برنامه حسابداری از لحاظ کمبود مالی در بودجه و حفظ و نگهداری مادام دیتاها و اطلاعات سازمان است .

کلید درست کردن یک بودجه بندی صحیح چه در روش سنتی و چه در روش نوین و با استفاده از برنامه های حسابداری درک کردن اعداد است و مورد مهمتر از آن پایندی به بودجه مشخص شده در مدت زمان تعیین شده است . در این مقاله انواع بودجه بندی را بررسی کرده و به اهمیت بودجه بندی در سازمان و کسب و کار خواهیم پرداخت.

چرا بودجه بندی در حسابداری بسیار مهم تلقی می گردد ؟

چه کسب و کار شما یک سازمان بزرگ باشد و چه یک کسب و کار کوچک باید برای ردیابی هزینه ها و درآمد ها از بودجه بندی استفاده کنید . بودجه ها می توانند برای کسب و کارها در هر اندازه مفید باشند ، در واقع اکثر کسب و کارها برای سازماندهی امور مالیاتی و ساده کردن پرونده های مالیاتی از بودجه بندی استفاده می کنند . در یک بودجه بندی صحیح ، شما تمامی هزینه ها از جمله هزینه های فردی و … را فهرست می کنید و در نهایت هزینه های اضافی را از مقدار بدست آمده کم می کنید و برنامه ای برای هزینه های آینده سازمان در نظر می گیرید .

برنامه حسابداری

باید در نظر داشته باشیم بودجه می تواند هزینه های عمومی و حتی هزینه های فردی نیروی سازمان را شامل شود به طور مثال کسب و کاری که به دنبال گسترش نیروی کار خود و اضافه کردن یک بخش کاملا جدید است ، ممکن است به بودجه اصلی نیاز داشته باشد که شامل بودجه عملیات و نیروی کار می باشد . بودجه های اصلی شامل تمامی بودجه های متمرکز در یک سازمان است که یک تصویر بزرگ و مناسب برای نمایش از هزینه های کلی سازمان را ارائه می دهد .

انواع بودجه در حسابداری :

باید در نظر بگیریم ده ها نوع بودجه برای حسابداری وجود دارد ، در صورتی که از برنامه های حسابداری استفاده می کنید قالب کلی برخی از این بودجه بندی ها به طور پیش فرض در برنامه قرار گرفته است تا به شما به بررسی هزینه های سازمان کمک بزرگی کند در این قسمت سعی کردیم تا برخی از بودجه های حسابداری را به شما معرفی کنیم :

1 – بودجه پایه :

هدف : هدف از بودجه اساسی ترسیم هزینه ها و درآمد های ساده به صورت قابل نمایش است . می توانید بودجه بندی اولیه را با یک الگوی مناسب ایجاد کنید و در مواردی که نیاز هست به جهت بررسی درآمد ها و هزینه ها استفاده کنید .

مزایا : بودجه های اولیه ساده و منعطف هستند و اکثر افراد حتی بدون دانش تخصصی حسابداری می توانند از آن استفاده کنند.

زمان استفاده : زمانی که نیاز به ترسیم اطلاعات ساده حسابداری مانند هزینه های سازمان کوچک یا حتی هزینه های خانوار داشته باشید می توان از یک بودجه بندی ساده به نام بودجه پایه استفاده کنید .

2 – بودجه کوتاه مدت :

هدف : بودجه کوتاه مدت برای کمک به یک کسب و کار و سازمان برای برنامه ریزی هزینه های کوتاه مدت و مدیریت هزینه ها در این زمان کوتاه که می تواند از یک هفته تا چند ماه باشد به کار می رود .

مزایا : یک بودجه کوتاه مدت نگاه متمرکز تری به هزینه های کوتاه مدت سازمان ، اهداف بودجه و منابع درآمد کوتاه ارائه می دهد .

زمان استفاده : بودجه های کوتاه مدت برای خرید های بزرگ در آینده نزدیک سازمان و یا پرداختی بدهی های کوتاه مدت عالی می باشد .

3 – بودجه ثابت :

هدف : هدف از ایجاد بودجه ثابت کنترل هزینه های سازمان در زمانی است که انتظار نمیرود درآمد و هزینه های سازمان در کوتاه مدت تغییر کند .

مزایا : از مزایای بودجه ثابت می توان به ترسیم تصویری ساده از هزینه ها و درآمد های ثابت اشاره داشت .

زمان استفاده : زمانی که انتظار تغییری در هیچکدام از موارد مالی شامل پرداختی ها و دریافتی های سازمان نداشته باشید می توانید از بودجه ثابت برای بررسی هزینه ها و درآمد های روزانه سازمان استفاده نمود .

برنامه حسابداری

4 – بودجه نقدی :

هدف : هدف از بودجه نقدی ، برنامه ریزی برای ورود و خروج نقدینگی در یک بازه زمانی خاص که معمولا کوتاه مدت می باشد .

مزایا : بودجه نقدی این مزیت را دارد که صرفا بر جریان های ورودی و خروجی نقدی برای ترسیم تصویر مالی خاص تمرکز می کند .

زمان استفاده : زمانی که انتظار دارید حجم زیادی از ورودی و خروجی های نقدی در سازمان داشته باشید ، می توانید از بودجه بندی نقدی استفاده کنید .

5 – بودجه بندی انعطاف پذیر :

هدف  : هدف از ایجاد یک بودجه بندی انعطاف پذیر ، برنامه ریزی برای فعالیت های مختلف در هزینه ها و یا درآمد های کوتاه مدت و بلند مدت می باشد.

مزایا : یک بودجه منعطف ، انعطاف پذیری بیشتری را برای فرآیند بودجه بندی و برنامه ریزی برای سطوح مختلف فعالیت در شرکت یا ترسیم تصویری از فرآیند مالی آن سازمان به ارمغان می آورد.

زمان استفاده : بودجه بندی انعطاف پذیر معمولا زمانی استفاده می شود که سازمان انتظار میزان متفاوتی از درآمد ها و هزینه ها داشته باشد . به طور مثال اگر یک کسب و کار در حال توسعه باشد یا فردی در حال تغییر شغل یا کاهش های بدهی خود باشد .

6 – بودجه عملیاتی :

هدف : بودجه عملیاتی برای یک فعالیت یا عملیات خاص در کسب و کار و سازمان اعمال می شود که در واقع بخش از بودجه اصلی می باشد .

مزایا : از مزیت های مهم بودجه عملیاتی این است که فقط برای عملیات یا عملکرد یک بخش خاص در سیستم اعمال می شود به جای آنکه در کل کسب و کار دخیل گردد .

زمان استفاده : این گزینه خوبی برای زمانی است که در حال تغییر و یا بهینه سازی یک بخش سازمان می باشید یا نیاز دارید برای یک بخش خاص در سازمان تصویر بهتری از هزینه های عملکرد آن داشته باشید .

7 – بودجه اصلی :

هدف : هدف از بودجه اصلی که خود شامل بودجه های عملیاتی کوچکتر است ، ارائه تصویری  کامل و جامع از هزینه ها و درآمدهای سازمان است .

مزایا : یک تصویر کلی از هزینه های سازمان را برای شما ترسیم می کند و ارائه می دهد.

زمان استفاده : کسب و کار ها می توانند از یک بودجه اصلی برای برنامه ریزی برای هزینه های عمومی و شناسایی و بررسی هزینه ها در یک نگاه استفاده کنند .

برنامه حسابداری

8 – بودجه عملکرد :

هدف : هدف بودجه عملکرد برای تجزیه و تحلیل عملکرد یک جنبه یا بخش خاص در سازمان است که مشخص می کند آیا هزینه آن ارزش انجام کار را دارد یا خیر طراحی می گردد .

مزایا : بودجه عملکرد این مزیت را دارد که بر جنبه های خاصی از یک کسب و کار و سازمان متمرکز است و میتواند بازگشت سرمایه در مورد آن فعالیت خاص را مشخص کند .

زمان استفاده : بودجه های عملکردی را می توان برای شناسایی روش های پرهزینه تولید و بازگشت سرمایه آن استفاده نمود .

9 – بودجه ثابت :

هدف : هدف از یک بودجه ثابت محاسبه هزینه های ثابتی است که تغییر نخواند کرد.

مزایا : بودجه های ثابت امکان نگاه متمرکز به هزینه های ثابت را فراهم میکند که علی رغم نوسانات مالی در دریافتی ها و پرداختی های سازمان ثبت می ماند .

زمان استفاده : برای هزینه های ثابت قابل استفاده است به طور مثال پرداختی اجاره ماهانه محل کسب و کار یا هزینه انبار داری در یک سال

10 – بودجه نیروی کار :

هدف : پیگیری هزینه نیروهای کار و درآمد کسب شده از طریق نیروها می باشد

مزایا : بخشی از بودجه اصلی می باشد که صرفا به جهت ارائه دیدگاه خاص از هزینه نیروهای کار سازمان می باشد .

زمان استفاده : کسب و کارها و سازمان ها می توانند از بودجه نیروی کار ، برای پیگیری هزینه های عمومی کار یا برنامه ریزی برای کاهش یا افزایش آن در آینده برای رفع نیازهای نیروی کار خود استفاده کنند . به طور مثال ممکن است یک فروشگاه از بودجه بدنی نیروی کار در فصل تعطیلات که مراجعه مشتری به آن ها زیاد است استفاده کند .

در جهتی که شما هم قصد دارید از برنامه حسابداری برای محاسبه هزینه های سازمان خود اقدام کنید ، ما برای شما در شرکت افرا سیستم میهن با بررسی اکثر برنامه های خارجی و ایرانی فعال در این حوزه برنامه حسابداری بهینه ای را برای شما طراحی و توسعه نموده ایم که می توانید از طریق کلیک بر روی  ( اینجا ) نسخه رایگان و بدون محدودیت تستی برنامه را مشاهده کنید و بررسی نمایید . ضمنا تیم قدرتمند پشتیبانی افرا سیستم میهن برای پاسخ به سوالات و چالش های شما در انتخاب و بررسی برنامه حسابداری مناسب شما در خدمت بزرگوران می باشد کافیست بر روی ( تماس با پشتیبانی ) کلیک بفرمایید .​