• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

برنامه حسابداری و ارائه گزارشگری مالی و حسابداری مالی

برنامه حسابداری و ارائه گزارشگری مالی و حسابداری مالی

برنامه حسابداری و تفاوت بین حسابداری مالی و گزارشگری مالی چیست  ؟

در زمان انجام فرآیند امور مالی برای کسب و کار ، تفاوت های بین گزارش مالی و حسابداری مالی در برنامه حسابداری می تواند کمی گیج کننده و مبهم باشد ، با درک تفاوت های بین گزارش مالی و حسابداری مالی می توانید از ابزارهای مالی خود بهترین استفاده را ببرید و درک بهتری از شرایط مالی سازمان خود داشته باشید .

برنامه حسابداری می تواند با به روز نگه داشتن تمام اطلاعات شما در یک فضای خاص ، حسابداری مالی و گزارش مالی را برای شما بسیار ساده تر سازد اما بیایید تفاوت های این دو مورد را باهم بررسی کنیم :

گزارشگری مالی چیست ؟

گزارشگری مالی فرآیند ردیابی ، تجزیه و تحلیل و گزارش های مالی سازمان شماست . گزارشگری به بررسی اطلاعاتی که از طریق فرآیند های حسابداری به دست آورده اید متمرکز است . این تجزیه و تحلیل به کسب و کار و سازمان شما این امکان را می دهد تا وضعیت مالی شما را ارزیابی کند ، عملکرد گذشته را بررسی کند و حتی اطلاعات مفیدی در رابطه با آینده کسب و کار و سازمان شما به شما نشان بدهد . در واقع گزارشگری مالی امری فراتر از نشان دادن وضعیت مالی کسب و کار می باشد ، از طریق گزارشگری می توانید در هر بخشی از سازمان که ضعف دارد را بررسی نموده و برای اصلاح آن اقدام نمایید یا اگر بخشی از سازمان در فعالیت خود قوی عمل می کند می توان از قدرت آن واحد در کل سیستم استفاده بهتری انجام داد . البته که گزارش های مالی انواع مختلفی دارند که عبارت است از :

پیش بینی جریان نقدی : یکی از اهداف اصلی در گزارشگری مالی ، پیش بینی جریان نقدی است که دیدگاهی کوتاه مدت تا میان مدت به جریان نقدی سازمان دارد که از این طریق می تواند خیال سازمان را بابت نگرانی های مالی فوری راحت کند .

پیش بینی فروش : این گزارش مالی فروش های آینده را بررسی می کند و نشان می دهد فروش آینده از چه طریقی انجام می شود . در واقع این امر بیشتر بر روی مشتری و کسب ارزش افزوده در فروش های آینده را بررسی می کند .

گزارش ریسک : گزارش ریسک های فعلی یا آینده یک سازمان اطلاعات با ارزشی هستند که اکثر کسب و کار های بزرگ از آن استفاده می کنند . در این امر به محافظت مالی سازمان از هرگونه تهدید مالی در زمان حال و یا آینده پرداخته می شود .

گزارش اهداف و نتایج کلیدی : گزارش در مورد اهداف آینده و نتایج کلیدی که سازمان به دنبال آن می باشد باعث افزایش تمرکز کسب و کار و سازمان می گردد ، همچنین اهداف آینده را هم واضح تر و دست یافتنی تر می سازد .

برنامه حسابداری

حسابداری مالی چیست ؟

حسابداری مالی به جمع آوری داده های مالی یک کسب و کار در آماده سازی برای گزارشگری مالی و پیگیری درآمد و کل هزینه های سازمان تمرکز دارد . یکی از جنبه های اصلی حسابداری مالی  ، جمع آوری داده های کلیدی ، از جمله دریافتی ها ، صورتحساب ها و گزارش هایی است که به درآمد و هزینه های تجاری مربوط می شوند . حسابداری همچنین حفظ و مدیریت مالی را شامل می شود ، حال چه این کار به صورت دستی انجام شود یا از طریق برنامه حسابداری شامل برخی موارد کلیدی است :

جمع آوری داده های مالی در مورد درآمد و هزینه ها
مدیریت دفتر کل برای جمع آوری تمام معاملات در یک فضای مشخص
ایجاد صورت سود و زیان ، ترازنامه و موارد مالی کلی سازمان

تفاوت های بین گزارشگری مالی و حسابداری مالی در چیست ؟ و چگونه می توان از آن ها در جهت بهبود کسب و کار استفاده نمود ؟
ذخیره سازی در مقابل تجزیه و تحلیل : حسابداری مالی شامل تولید و ذخیره اطلاعات مالی سازمان است تا بعد از این مرحله توسط گزارشگری مالی تجزیه و تحلیل گردد .

گردآوری اطلاعات : گزارشگری مالی برای گردآوری تمامی اطلاعات سازمان است که با حسابداری مالی این امر میسر نیست .

قوانین حسابداری  : در حسابداری مالی باید قوانین خاصی رعایت گردد تا وضعیت صحیح مالی مشخص گردد در صورتی که این قوانین به درستی رعایت نگردد ، محاسبات ممکن است دچار مشکل شود که به دنباله آن منجر به ارائه گزارش های مالی نادرستی می گردد .

پیش بینی : گزارشگری مالی بر پیش بینی امور مالی در آینده سازمان و کسب و کار و بر خرج و مخارج آن متمرکز است در حالی که حسابداری مالی این اطلاعات را جمع آوری می کند تا بتواند در آینده با گزارشگری تجزیه و تحلیل گردد .

برنامه حسابداری

همچنین هر یک از این موارد اهداف جداگانه و متفاوت از هم را دارند .

اهداف کلی از حسابداری مالی :

سابقه مالی سازمان را حفظ می کند.
تصویری از وضعیت مالی سازمان را نشان می دهد .
اطلاعات مالی را در قالبی ، قابل درک و قابل ارائه جمع آوری می کند.

اهداف کلی از گزارشگری مالی :

وضعیت آینده سازمان را پیشبینی می کند.

وضعیت مالی سازمان و شرکت را تجزیه و تحلیل و تفسیر می کند.
بر جریان نقدی و ارزش اقتصادی سازمان متمرکز است .

حسابداری مالی و گزارشگری مالی برای کسب و کار چقدر اهمیت دارد ؟

هر دو مورد یعنی حسابداری مالی و گزارشگری مالی بسیار در کسب و کار شما اهمیت دارد و تاثیر گذار است با اینکه هر کدام هدف خاص خود را برای روشن کردن و قابل بررسی نمودن وضعیت مالی سازمان و کسب و کار انجام می دهند اما در واقع هر دو دست به دست هم می دهند تا این فرآیند به بهینه ترین روش ممکن اجرا گردد . به یاد داشته باشیم به روز نگه داشتن دفاتر و حفظ فرآیند های منسجم برای پیگیری درآمد و هزینه ها و توانایی تهیه گزارش های مالی امری کلیدی و ضروری می باشد .

گزارش های مالی از این جهت که می توانند عملکرد یک شرکت را به کل کسب و کار و سرمایه گذاران اطلاع بدهند بسیار با اهمیت هستند . همچنین می توانند به کسب و کار ها کمک کنند تا از قبل برنامه ریزی های خود را انجام بدهند ، وضعیت کسب و کار و سازمان را آینده بررسی کنند و از خطاها و اشتباهات گذشته نتایج مفیدی را به ما ارائه بدهند پس در نتیجه هر دو مورد از اجزای حیاتی برای سلامت مالی یک سازمان می باشند .

امروزه تمامی کسب و کار ها به سمت دیجیتالی شدن در حال توسعه هستند ، حسابداری مالی و گزارشگری مالی نیز از این امر جدا نمانده و روز به روز برنامه های در این زمینه ( برنامه حسابداری ) در حال توسعه هستند  بنابراین زمانی که شما برای تهیه این برنامه حسابداری اقدام میکنید در بازار با بسیار از برنامه های مختلف موجه می شوید اما چه برنامه حسابداری می تواند نیاز کسب و کار شما را به طور کامل بر طرف سازد؟
پیشنهاد میکنم در صورتی که مقاله انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کار را هنوز مطالعه نکرده اید از طریق کلیک بر روی ( اینجا ) مقاله را مشاهده بفرمایید .

برنامه حسابداری

شما نیاز به برنامه حسابداری دارید که شامل مجموعه ای کامل از گزارش های مالی باشد. انعطاف پذیری یک ویژگی مهم نرم افزاری است زیرا هر شرکت موفقی از گزارشگری مالی سفارشی استفاده می کند. نحوه جمع آوری و ارائه داده های شما بسیار مهم است.
برنامه حسابداری مالی و گزارشگری مالی قوی باید به شما اجازه دهد سطرها و ستون ها را برای مقایسه و تجزیه و تحلیل امور مالی به گونه ای تغییر دهید که به طور کامل به نحوه عملکرد شما رسیدگی کند. علاوه بر این، امکان افزودن محاسبات و قالب‌های سفارشی برای هدف‌یابی داده‌های خاص ضروری است. این همچنین به حفظ دقت کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند تا وضعیت مالی کسب‌وکار خود را به‌ویژه برای این گزارش‌ها به طور مؤثرتری مقایسه کنید:

مقایسه بودجه با درآمد واقعی

گزارش سالانه تا روز محاسبه امور مالی

گزارش ماهانه

گزارش دوره های حسابداری نسبی

برخی از گزارش های مالی اضافی که نیاز دارید عبارتند از:

سود و زیان سازمان

سود و زیان سازمان در مقابل بودجه

ترازنامه

تراز آزمایشی

صورت جریان نقدی

در شرکت افرا سیستم میهن علاوه بر اینکه تیم پشتیبانی قوی ما گام به گام از مرحله درخواست شما برای برنامه حسابداری تا اجرای آن در سیستم های سازمان در کنار شماست ، مفتخریم تا با ارائه نسخه رایگان و بدون محدودیت تستی برنامه قبل از اقدام به خرید از امکانات و قابلیت های برنامه حسابداری افرا سیستم میهن اطمینان حاصل نمایید .
جهت دریافت نسخه تستی و بدون محدودیت و رایگان برنامه حسابداری ( اینجا ) را کلیک بفرمایید.
در صورت درخواست برای تماس با پشتیبانی نیز ( اینجا ) را کلیک بفرمایید .

از طریق برنامه حسابداری افرا قابلیت گزارشگیری به صورت بی نهایت نیز وجود دارد یعنی :

برنامه حسابداری افرا سیستم میهن دارای سه دسته گزارشات می باشد . گزارش مربوط به تمامی فرمها ، گزارشات استاندارد سیستم و گزارشات قابل طراحی . در تمامی فرمهای افرا امکان گزارش گیری و تعریف قالب چاپ وجود دارد . همچنین در تمامی سیستمها ، گزارشات استاندارد مربوط به هر سیستم موجود می باشد . مانند حسابداری : گزارشات دفاتر حسابداری ، گزارشات تراز سطوح و گزارشات قابل طراحی مانند گزارشات تحلیلی ، نموداری و گزارشات خاص​