• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

مدیریت جریان نقدی با راه و روش آسان

مدیریت جریان نقدی با راه و روش آسان

مدیریت جریان نقدی برای شرکت ها چه معنا و ارزشی  دارد ؟
مدیریت جریان نقدی مجموعه ای از روش ها و استراتژی ها و ابزارهایی ( مانند برنامه حسابداری و مدیریت خزانه افرا سیستم میهن ) است که می تواند به اندازه گیری ، ارزیابی و بهینه سازی امور مالی شرکت کمک کند . از طریق مدیریت جریان نقدی موارد زیر در سازمان اجرایی می باشد :

موقعیت نقدی را شناسایی کنید

تراکنش های بانکی را تطبیق دهید

جلوگیری از کمبودهای مالی و استفاده از مازاد

چرا جریان نقدی به اندازه سود مهم است ؟

سودآوری شرکت و جریان نقدی خالص هر دو بسیار مهم هستند . با این حال ، بسته به شرایط سازمان ، ممکن است یکی در طول زمان حیاتی تر از دیگری باشد.  به عنوان مثال ، اگر شرکتی بازدهی مناسبی داشته باشد و سود مالی داشته باشد ،  اما مقدار زیادی وجوه نقد بیکار یا مطالبات محبوس شده داشته باشد ، ممکن است پول نقد کافی برای تامین نیازهای عملیاتی مانند حقوق و دستمزد نداشته باشد . در این مثال ، جریان نقدی بسیار مهمتر از سودآوری کوتاه مدت است .

اگر یک شرکت نتواند به سودآوری دست یابد ، می تواند بر جریان نقدی در طول زمان تأثیر منفی بگذارد . بسیاری از شرکت ها بدون سودآوری مناسب به فعالیت خود ادامه می دهند .  در صورت لزوم ، جریان نقدی را می توان از طریق وام ، فروش دارایی ، یا سایر روش های دریافت وجوه بهبود بخشید . اما جریان نقدی معادل سودآوری نیست .

آیا توسعه سازمان می تواند باعث مشکلاتی در جریان نقدی شود ؟
اگرچه ممکن است متناقض به نظر برسد ، اما توسعه سازمان یا شرکت می تواند باعث مشکلات جریان نقدی شود . به عنوان مثال ، در طول یک دوره رشد سریع ، یک شرکت ممکن است سفارشات زیادی را بدون داشتن بودجه برای انجام آنها بپذیرد  ، که نیاز به فروش سهام یا گرفتن وام داشته باشد ، به همین دلیل جریان نقدی سلامت در کنار سود سازمان بسیار مهم است .

مدیریت جریان نقدی با راه و روش آسان

سود در مقابل جریان نقدی : تفاوت چیست ؟

سود نشان دهنده مقدار سرمایه مالی است که پس از پرداخت تمام هزینه ها باقی می ماند ، در حالی که جریان نقدی نشان دهنده جریان خالص نقدینگی به داخل و خارج از یک سازمان است .

آیا جریان نقدی مثبت نشانه سودآوری یک شرکت است ؟

جریان نقدی مثبت به معنای سودآوری یک شرکت نیست . بسته به وضعیت مالی آن ، یک تجارت ممکن است سودآور باشد در حالی که جریان نقدی منفی را تجربه می کند .

مثال :  یک شرکت می تواند سودآور باشد در حالی که جریان نقدی منفی دارد که توانایی شرکت را برای پرداخت صورت حساب ها ، توسعه و رشد محدود می کند . به طور مشابه ، شرکتی با جریان نقدی مثبت و فروش در حال توسعه می ‌تواند مانند بسیاری از استارت ‌آپ ‌ها و کسب ‌و کارهای نوپا ، سودی به دست نیاورد .

راه های آسان برای مدیریت جریان های نقدی چیست ؟

با استفاده از این روش ها به عنوان راهنما ، تیم خزانه داری می تواند جریان نقدی را به حداکثر برساند و از امور مالی شرکت خود محافظت کند :

وجوه نقد و سرمایه سازمان را به طور مداوم کنترل کنید :

یک شرکت باید به طور منظم جریان نقدی را تجزیه و تحلیل کند تا در یک محیط تجاری و رقابتی رونق بگیرد . برای شروع ، سرمایه مورد نیاز کسب و کار را پیش ‌بینی کنید و سپس با ردیابی جریان ‌های نقدی، تحلیل ‌های اولیه جریان نقدی را انجام دهید . داشتن ابزار مدیریت جریان نقدی مناسب مانند برنامه حسابداری افرا سیستم میهن و برنامه مدیریت خزانه افرا سیستم میهن برای نظارت بر این متغیر ها در فرآیند مالی سازمان سودمند است .

تیم خزانه داری می تواند از نرم افزار مدیریت خزانه داری و مدیریت جریان نقدی برای موارد زیر استفاده کند :

مشاهده جریان نقدی به صورت لحظه ای

کشف مشکلات در هزینه های پرداختی سازمان

پایبندی به بودجه مشخص شده

ارزیابی عملکرد کسب و کار

شناسایی خطرات تجاری پیش روی سازمان و جلوگیری از آن ها با راه حل های بهینه

مدیریت جریان نقدی با راه و روش آسان

راه اندازی یک کسب و کار ریسک های زیادی دارد که هر کسب و کار باید در طی فعالیت خود در مقطعی از زمان انتظار روبرو شدن با آن ها را داشته باشد . یک شرکت باید سناریو هایی مانند موارد زیر را در نظر داشته باشد :

اگر سفارش بزرگی به طور غیر منتظره وارد شود چه باید کرد ؟

اگر یک سفارش بزرگ لغو شود چه باید کرد ؟

چه می شود اگر یک مشتری با بدهی زیاد در حالی که هنوز به کسب و کار بدهکار است پرداختی خود را انجام ندهد ؟

مثال هایی بدین شکل با این نوع تحلیل ریسک را می توان در فرآیند بودجه ریزی جریان نقدی گنجاند .

نرم افزار مدیریت جریان نقدی و مدیریت خزانه داری هوشمند افرا سیستم میهن به خزانه داری در بهبود تجزیه و تحلیل سناریو ها کمک می کند تا با ارائه آینده نگری برای ردیابی کمبودهای نقدی فعلی و پیش بینی شده از کمبود نقدینگی جلوگیری کند .

وجوه نقد فعال در سازمان را چند برابر کنید :

وجوه نقد فعال سازمان خود را چندین برابر کنید این امر یک توصیه تجاری جهانی می باشد که به تعداد دفعاتی که وجوه نقد برای ایجاد معاملات تجاری در دست می چرخد​​ اشاره دارد . یک شرکت باید نقدینگی خود را با سرمایه گذاری مجدد در فعالیت های تجاری معمولی حفظ کند تا وجوه نقد در گردش ، به میزان مناسبی در دسترس داشته باشد .

جریان نقدی کارآمد و سالم را بر سود سازمان اولویت دهید :

کلید رشد موفقیت آمیز کسب و کار ، مدیریت موثر جریان نقدی در کسب و کار است . علیرغم پیش‌ بینی حاشیه سود آتی سازمان ، 90 درصد شرکت ‌ها از ابتدا برنامه ‌ای برای جریان نقدینگی ندارند در حالی که سود سازمان بدون داشتن وجوه نقد بی معنی است . بسیاری از سازمان های به ظاهر پررونق شکست خورده ‌اند ، زیرا خروجی ‌های نقدی بیشتری از جریان‌ های نقدی ورودی داشته اند . از این رو ، شرکت ها باید ابتدا جریان های نقدی خود را تضمین کنند و از نقدینگی بیکار خود برای بهبود سود خود استفاده کنند.

یک صندوق برای ذخیره نقدی اضطراری تنظیم کنید :

ریسک ها همیشه در تجارت وجود دارند، مهم نیست چقدر خوب برنامه ریزی می کنید . صندوق ذخیره ، حفاظت و امنیتی را که شرکت برای زنده ماندن در رکود اقتصادی نیاز دارد ، فراهم می کند.

یک ابزار خوب مدیریت جریان نقدینگی و ذخیره وجوه نقد سازمان کمک می کند تا با استفاده از ابزارهای مدیریت جریان نقدی ( مانند برنامه مدیریت خزانه داری و حسابداری افرا سیستم میهن ) ، میزان میانگین خروجی ماهانه شرکت را بررسی کنید و سپس در حدود سه ماه در آن صرفه جویی کنید . این امر باعث می شود هر گونه مشکل جریان نقدی را به اندازه کافی دهد تا شرکت بتواند چالش مالی و وضعیت نامساعد بوجود آمده را برطرف سازد .

مدیریت خودکار جریان نقدی نقدینگی فعال ، وجوه نقد سپرده شده و سطح ذخایر سرمایه را تجزیه و تحلیل می کند تا اطمینان حاصل شود که یک شرکت از نظر مالی در وضعیت سلامت قرار دارد .

در اتوماسیون ( خودکارسازی ) سرمایه گذاری کنید :

موثرترین راه برای مدیریت جریان نقدی و پیگیری عملکرد مالی کسب و کار شما ، استفاده از ابزارهای خودکار مدیریت جریان نقدی است .

ابزارهای مدیریت خودکار جریان نقدی ، عملیات خزانه داری را با به حداقل رساندن وظایف انسانی ساده می کند . بنابراین ، متخصصان مالی می توانند بر نقدینگی و مدیریت ریسک تمرکز کنند و کارایی و بازدهی تیم را افزایش دهند .

ابزار مدیریت خودکار جریان نقدی مزایای زیر را به سازمان ارائه می دهند :

داشبورد هایی را برای بهبود دید جریان نقدی ، درک موقعیت نقدینگی سازمان ، استفاده از وجوه نقد مازاد سازمان برای بازدهی بهتر و کنترل خطرات پیش رو و ریسک های تجاری قبل از تأثیر منفی بر کسب و کار به کاربران ارائه می دهد .

یکپارچه سازی داده ها با منابع داده ، بانک ها، صفحات گسترده و … را فعال می کند .

تراکنش ها، مانده ها و سود بین شرکتی را در تمام حساب های بانکی ثبت می کند .

صورت حساب های بانکی یک شرکت را به صورت خودکار با سوابق حسابداری آن مقایسه می کند .

مزایای عملی استفاده از اتوماسیون برای مدیریت جریان نقدی :

نرم افزار مدیریت خودکار جریان نقدی اخیراً عملیات مدیریت پول نقد را تغییر داده است .

برخی از مزایای استفاده از اتوماسیون برای مدیریت جریان نقدی عبارتند از :

با نظارت بر جریان نقدی در زمان صرفه جویی می کند :
اتوماسیون ( خودکارسازی ) جریان نقدی استقرار سریعتر و خودکار جمع آوری داده ها را فراهم می کند ، داده های دقیق را ارائه می دهد و زمان را برای تمرکز شرکت بر روی فعالیت های مهم تجاری مانند برنامه ریزی امور مالی ، بودجه بندی ، سرمایه گذاری ، افزایش سرمایه  ، مدیریت ریسک و برنامه ریزی برای سود سهام و بازگشت سرمایه

مدیریت جریان نقدی با راه و روش آسان

کارایی کسب و کار را بهبود می بخشد :
باید بین جریان های نقدی ورودی و خروجی تعادل وجود داشته باشد . اگر یک کسب‌وکار دارای جریان نقدی بیش از حد باشد، به این معنی است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری وجه نقد برای کسب سود را از دست می‌دهد. برعکس، اگر جریان نقدی کافی نداشته باشد، باید وجه نقد وام بگیرد و بهره بپردازد یا سرمایه‌گذاری نقدی را بفروشد تا نقدینگی کافی تولید کند. نرم افزار مدیریت جریان نقدی به کسب و کارها کمک می کند تا تعادل مناسبی بین جریان های ورودی و خروجی برقرار کنند و از این رو کارایی یک کسب و کار را بهبود می بخشند.

شکاف های امنیتی را از بین می برد :
امنیت جریان نقدی با سیستم ها و رویه های اتوماسیون مدیریت جریان نقدی به درستی اجرا شده تضمین می شود . سیستم‌ های مدیریت جریان نقدی ، مشاهده موجودی ‌های نقدی را تضمین می ‌کنند ، دیدگاه وجوه ذخیره سازمان را بهبود می ‌بخشند و حداکثر حفاظت را برای ذخایر نقدی ممکن می ‌سازند .

به تصمیم گیری آگاهانه کمک می کند :

فناوری مناسب ، قابلیت ‌های گزارش بر اساس تقاضا را برای نظارت بر دریافت ‌ها و پرداخت ‌های نقدی ورودی و خروجی فراهم می ‌کند . همچنین موقعیت های نقدی را به دقت تشخیص می دهد . این امر امکان برنامه ریزی استراتژیک بهتر و تصمیمات مالی آگاهانه تر در مورد تأمین مالی ، سرمایه گذاری و تدارکات را فراهم می سازد .

حداکثر بازدهی سازمان را امکان پذیر می کند :
ابزارهای مدیریت جریان نقدی کل نگر به کسب و کارها این امکان را می دهد که منابع نقدی را به طور دقیق به بخش های مورد نظر تخصیص دهند . هنگامی که منابع و بخش های سازمان به طور موثر مدیریت شوند ، عملکرد نهایی سازمان نیز بهبود می یابد .

در شرکت افرا سیستم میهن کارشناسان مالی و برنامه نویسی سازمان ، با بررسی اکثر برنامه های داخلی و خارجی مدیریت مالی و حسابداری ، بهترین برنامه حسابداری را برای مدیران کسب و کار طراحی و توسعه داده اند . رابط کاربری برنامه حسابداری افرا به نحوی طراحی و توسعه داده شده است تا عزیزانی که تجربه و  تخصصی در برنامه های مالی و حسابداری نداشته اند بتوانند به راحتی از طریق فیلم های آموزشی قرار گرفته شده بر روی سایت آپارات ( ورود به کانال آپارات افرا سیستم میهن ) و سایت مجموعه افرا سیستم میهن ، مدیریت مالی کسب و کار خود را انجام دهند .
در صورتی که هرگونه چالشی از انتخاب برنامه حسابداری متناسب با کسب و کار خود یا نحوه کار با برنامه داشته باشید . کارشناسان افرا به صورت رایگان گام به گام در کنار شما خواهند بود ؛ برای تماس و مشاوره رایگان با کارشناسان افرا سیستم میهن می توانید ( اینجا ) را کلیک کنید .
نکته : در اتخاب برنامه حسابداری متناسب کسب و کار خود به سراغ برنامه هایی بروید که قبل از خرید به شما ورژن تستی را ارائه دهند تا از امکانات برنامه و بهینه بودن رابط کاربری را اطمینان حاص کنید .
در شرکت افرا سیستم میهن مفتخریم تا قبل از اقدام به خرید شما عزیزان برای تهیه برنامه حسابداری ” نسخه رایگان و بدون محدودیت ” برنامه حسابداری افرا را به صورت تست در اختیار شما قرار دهیم .
برای دریافت این نسخه می توانید ( اینجا ) را کلیک بفرمایید .​