• 021-44299674
  • تهران, ستارخان, خیابان سازمان آب, پلاک 252 واحد 5
  • شنبه تا پنج شنبه: 8صبح - 16:30عصر

قانون سامانه مودیان مالیاتی​​ چیست؟

قانون سامانه مودیان مالیاتی​​ چیست؟

قانون سامانه مودیان مالیاتی​​ چیست؟ ​قانون سامانه مودیان مالیاتی از جمله قوانین جدیدی است که توسط سازمان امور مالیاتی به اجرا در آمده است. مطابق با قانون مالیات های مستقیم، این قانون شامل تمامی فعالین اقتصادی صنفی و غیرصنفی می گردد. در این مقاله قصد داریم تا جزئیات قانون سامانه مودیان مالیاتی را مورد بررسی قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

قانون سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

یکی از اهداف اصلی دولت ها افزایش درآمد مالیاتی است تا در نتیجه آن، علاوه بر بهبود تراز مالی کشور، وابستگی آن را به درآمدهای حاصل از خام فروشی، نفت و گاز کاهش دهند؛ در نتیجه آن، درآمدهای مالیاتی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند.
در جهت رویکرد فوق، سازمان امور مالیاتی کشور همواره سعی داشته است تا با تعریف و اجرایی نمودن قوانین و سامانه های مالیاتی جدید، بروزرسانی زیرساخت های مالیاتی و همچنین تکمیل پایگاه های اطلاعاتی خود، فرارهای مالیاتی را شناسایی و کاهش دهد.
قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی از جمله سامانه‌های مالیاتی است که قشر وسیعی از مودیان و فعالین اقتصادی با آن سر و کار دارند.
قانون سامانه مودیان مالیاتی با بروزرسانی زیرساخت ها و قوانین مالیاتی، در پاییز سال 1401 طبق فراخوانی که سازمان امور مالیاتی صادر کرد، به طور رسمی به اجرا در آمده است.
مطابق با قانون مالیات های مستقیم، تمامی فعالین اقتصادی که متناسب با هر یک از قوانین مالیاتی، مشمول مالیات می باشند، می بایستی در سامانه مودیان مالیاتی حساب کاربری ایجاد کرده و آن را فعال سازی نمایند. تمامی معاملات و تراکنش های اقتصادی بین مودیان و خریداران می بایستی در قالب صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی ارسال و تایید شوند. برگه تشخیص مالیاتی مودیان براساس این اسناد مالی محاسبه و صادر خواهند شد.

اطلاعات مورد نیاز برای قانون سامانه مودیان مالیاتی

اگر از فعالین اقتصادی مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی هستید، می بایستی با اصطلاح هایی مانند صورتحساب الکترونیکی، حافظه مالیاتی و غیره آشنایی کامل داشته باشید. در این قسمت از مقاله به اصطلاح هایی که در ارتباط با سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی مورد نیازتان خواهد بود، خواهیم پرداخت.

سامانه مودیان مالیاتی

این سامانه با هدف یکپارچه سازی مراجع دریافت اسناد مالی مودیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور راه اندازی شده است. مطابق با قانون مالیات های مستقیم، مودیان می بایستی پس از ایجاد حساب کاربری و فعال سازی آن، تمامی صورتحساب های مربوط به خرید و فروش خود را مطابق با نوع و جزئیات در نظر گرفته شده برای آن صنف تکمیل کرده و در سامانه مودیان مالیاتی بارگذاری و تایید نمایند.

کارپوشه مالیاتی

همانطور که بیان شد، تمامی صورتحساب های الکترونیکی، در سامانه مودیان مالیاتی تبادل می شوند. سازمان امور مالیاتی کشور، برای هر یک از فعالیت های اقتصادی هر یک از مودیان، یک کارپوشه مالیاتی جداگانه در نظر گرفته است.
تمامی صورتحساب های الکترونیکی، اسناد مالی مرتبط با قانون مالیات های مستقیم، سوابق درخواست ها و اعتراضات مالیاتی مودی و در کل، همه اطلاعات مربوط به آن فعالیت اقتصادی در کارپوشه الکترونیکی تحت عنوان کارپوشه مالیاتی ثبت و نگهداری می گردند.
مزیت مهمی که کارپوشه مالیاتی برای مودیان ایجاد می کند این است که تمامی اسناد و مدارک مالیاتی مودیان، همگی در کارپوشه مالیاتی ذخیره می شوند. این موضوع از تعدد مراجع، ناهماهنگی بین واحدهای مالیاتی، دریافت چندباره مدارک از مودیان جلوگیری می کند که مزیت مهمی برای آن ها به شمار می آید.

حافظه‌های مالیاتی

همانطور که قبلا نیز مورد اشاره قرار گرفته است، مطابق با قانون مالیات های مستقیم، تمامی مدارک مالی مودیان می بایستی در سامانه مودیان مالیاتی ارسال و تایید شوند. فرآیند تبادل صورتحساب ها و همچنین ثبت آن ها توسط حافظه‌های مالیاتی انجام می گیرد.
حافظه‌های مالیاتی در دو نوع قابل استفاده هستند که شامل حافظه‌های مالیاتی سخت افزاری و نرم افزاری می باشند. تمامی مودیان پس از ایجاد حساب کاربری در سامانه مودیان مالیاتی، می بایستی به فعال سازی حافظه مالیاتی خود اقدام نمایند.
نکته مهمی که می بایستی بدان دقت داشته باشید این است که برای هر حافظه مالیاتی، به صورت مجزا شناسه یکتایی توسط سازمان امور مالیاتی تعریف می گردد که مشابه با شناسه یکتای هیچ یک از حافظه های مالیاتی دیگر نمی باشد.
شناسه یکتای حافظه مالیاتی به عنوان ابزاری است که حافظه مالیاتی مورد استفاده مودی را به کارپوشه مالیاتی او در سامانه مودیان متصل می کند. این امر سبب می گردد تا خطای محاسباتی در بدهی‌های مالیاتی به طور قابل توجهی کاهش یابد.

صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

مطابق با قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی، اسناد مالی مربوط به معاملات مودیان می بایستی در قالب سه نوع صورتحساب الکترونیکی به این سامانه ارسال شوند.
سازمان امور مالیاتی، برای هریک از زمینه های شغلی و صنفی مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی، یکی از سه نوع صورتحساب الکترونیکی را مشخص کرده و اطلاعاتی که می بایستی در آن ها درج شوند را به صورت جداگانه برای همان صنف تعریف نموده است. در این قسمت به انواع صورتحساب‌های الکترونیکی سامانه مودیان مالیاتی خواهیم پرداخت.

انواع صورتحساب های الکترونیکی کدامند؟

صورتحساب های الکترونیکی سامانه مودیان، به طور کلی به سه نوع دسته بندی می شوند که نوع یک، نوع دو و نوع سه عنوان دارند. در هر یک از این صورتحساب ها اطلاعاتی از معامله صورت گرفته درج می شوند که برای هر صنف متفاوت است.
در صورتحساب نوع اول، اطلاعات فروشنده، اطلاعات خریدار، کد اقتصادی دو طرف معامله و همچنین اطلاعات کامل کالا و یا خدمات معامله شده به همراه اسناد مالی مرتبط با آن درج می شوند.
در صورتحساب نوع دوم، تمامی اطلاعات نوع اول نیاز است اما لزومی به درج اطلاعات خریدار و کد اقتصادی او نمی باشد.
برخلاف صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم، اطلاعات خریدار و فروشنده در صورتحساب نوع سوم درج نمی گردند. صورتحساب الکترونیکی نوع سوم را می توان معادل رسیدهای پرداختی که در معامله تبادل شده اند، دانست.
این نوع از صورتحساب الکترونیکی، می تواند رسید انتقال وجه از دستگاه عابر بانک، رسید پرداخت وجه صادر شده توسط دستگاه پوز و همچنین، مدارک انتقال وجه از روش های دیگری کانند چک صیادی، ساتنا، پایا، فیش واریز به حساب و غیره باشد.

جمع بندی
سامانه مودیان مالیاتی از جمله سامانه های جدیدی است که مودیان مالیاتی ملزم به ارسال و تایید صورتحساب های الکترونیکی خود از طریق آن هستند. در این مقاله سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی به دقت مورد بررسی قرار گرفت؛ همچنین، مهم ترین اصطلاحاتی که در کار با این سامانه می بایستی با آن ها آشنایی داشته باشید نیز بیان شدند.
شما مودیان محترم می توانید با مطالعه سایر مقالاتی که برای شما تدارک دیده ایم با مفاهیم مالیاتی دیگری مانند سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، حد نصاب مالیاتی سال 1402، برگه تشخیص مالیاتی، مالیات بر حقوق کارمندان و کارگران اطلاعات بیشتری کسب نمایید.